onsdag, augusti 29, 2007

Klokskap

Om jag fick leva ett liv till...

Om jag fick leva ett liv till,

då skulle jag vilja göra fler misstag.

Jag skulle vilja koppla av mer

och vara mjukare, jag skulle vilja

vara dummare än jag varit på den här resan.

Jag skulle vilja ta saker och

ting mindre allvarligt, bestiga fler berg och

simma i fler sjöar.

Jag skulle vilja äta mer glass

och färre bönor...

Jag kommer kanske att ha fler

verkliga bekymmer, men jag skulle

ha färre inbillade.

Ni förstår...

jag har varit en sån där

människa som lever försiktigt

och sunt timme efter

timme, dag efter dag.

Oh, visst har jag haft mina

fina stunder och om jag

fick göra om det skulle jag

försöka att bara ha stunder,

en stund efter en annan

i stället för att
leva så många år i förväg.

Jag har varit en sån där person

som aldrig går någonstans utan termometer,

varmvattensflaska och fallskärm.

Om jag fick leva om mitt

liv en gång till skulle jag packa mindre

i väskan.

Om jag fick leva en gång till

skulle jag börja gå barfota tidigare om vårarna

och fortsätta
med det längre in på höstarna.

Jag skulle dansa mer, åka mer karusell

och jag skulle plocka fler tusenskönor...

Nadine Stair, 85 år,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Klokt, det är väl aldrig för sent att testa, eller? Och - jag ska till vårdcentralen och lämna prov i morron. Kram

Anonym sa...

Åh va sant ...någonstans hoppas man att man ska kunna skriva annorlunda när man når den åldern...om man når den åldern:S
Att man har vågat ....
Kul att du gillade vad du såg på hemsidan=)

Anonym sa...

Ja, det gäller att leva här och nu och göra det bästa av dagen. Det ska vara gott att leva också!!
Kramar!

Anonym sa...

Ja det är verklligen klokskap i ett nötskal.
bloggkram

Anonym sa...

Det var ovanligt fint skrivet...och jag trodde det gällde dig först :)

Anonym sa...

och säkert ge mig fler spindlar *asg*

Anonym sa...

Här är en som utmanad ödet fler än en gång. Nu som mamma tänker jag efter.
Svar på kommentar: fick den i present av Mannens familj.

Anonym sa...

Hej vännen. Bloggsvar: Jo visst finns skogen till hands och tur är väl det för annars blev man nog en riktig soffpotatis. Kul att få med en och annan kantarell oxå.

Anonym sa...

Det var fint skrivet och livet är så kort, så det gäller att ta tillvara på stunden.
Kramizzzz

Anonym sa...

Det var vackert reflekterat över livet... Hoppas du ha rdet bra & mår gott! Sköt om dig. MVH &kram från Kloktok

Anonym sa...

god morgon =)
Ja man skall ta till var på livet
och njuta av det här och nu =)
Ha en bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Tragiskt!
Man bör aldrig "ångra sig" utan acceptera att man gjort som man gjort. Sen kan man försöka ändra på hur man lever resten av sitt liv.

Fib Aktuellt? Hm, det vore kanske något. Att få fota fina tjejer hela dagarna och inte sitta här framför datornn och försöka fila på en föreläsning som jag nu gör.

Drömmande...

Ha det gott! /Katrin

Anonym sa...

Det är inte lätt att vara människa! Man kan bli efterklok hur många gånger som helst. Nu lever i nuet mer. Det är skönt.
Solen skiner idag och himlen är blå. Bara det är något att glädja sig åt. Trevlig torsdag önskar jag dig.