torsdag, maj 15, 2008

DN köpt av SKL

Nej, dra mig baklänges! Är Dagens Nyheter köpta av SKL?? Ja, det kan man tro, om man läser dagens ledare.

Ansvaret för vården inom kommuner och landsting ligger alltid hos arbetsgivaren. Oavsett strejk eller inte. Försök inte skjuta över ansvaret på oss som tillhör Vårdförbundet.

Ska en så stor dagstidning, så tydligt ta parti för en part under pågående konflikt och få oss att framstå som oansvariga gnällspikar?

Är det för att vi är ett kvinnodominerat förbund, som man anser sig ha rätt klanka ner på oss?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte otänkbart att den kvinnliga dominansen spelar en viss roll. Om inte annat så påverkar den ju lönebilden inom yrket!
Suck!!!

Anonym sa...

Hej!

Jag blir både ledsen och upprörd när en så stor och ledande tidning så tydligt ställer sig mot sjuksköterskornas strejk och därmed på Sveriges Kommuner och Landstings sida. Det skapar självfallet en allmänt tyckande om detta och därmed mot sjuksköterskornas krav.

Jag är själv sjuksköterskestuderande och har varit ute i verkligheten på flera arbetsplatser. Jag tycker därför det är väldigt upprörande att ständigt få höra om detta argument om att sjuksköterskornas löneutveckling har varit bättre än många andras grupper. Det finns ingen löneutveckling! Det är bara att gå ut på en vårdavdelning och höra efter, för det är det jag tycker inkluderas i faktakontroll och är DN:s skyldighet!

Jag tror att om man ser det långtgående så bidrar DN, genom huvudledaren idag (och tidigare artiklar där ett ställningstagande mot strejken tas), till att det i framtiden riskeras skapa en situation som liknar den nuvarande då sjuksköterskorna strejkar.

DN bildar opinion och har makt och jag tycker det är ledsamt att de använder den till vad ni gjort idag.

"Idéerna på ledarsidan är våra egna, men baseras på en noggrann faktakontroll."

Ja, det vore intressant att läsa om när DN gör ett reportage från den verkliga situationen på en vårdavdelning...

Anonym sa...

Keep strejking! För övrigt är väl DN en rätt obra tidning överlag, även om UNT vinner den kategorin med hästlängder...

Ejsans sa...

Fortsätt strejka. Strunta i såna kommentarer de står där. Fast jag förstår din ilska att läsa det så klart.
Stackars S:t Görans och nästa vilket "öde". Sk-tsnack. Vi klarar oss. Håll ut.

Tack för kommentaren. Jo då det börjar gå åt rätt håll nu. Tur det så jag slipper akuten (ha ha).
Ha det bra
Kram

Anonym sa...

Märkligt...
men man slutar aldrig att förvånas.

hoppas att det blir ett bra resultat för er snart nu i alla fall!

kramar till dig

Anonym sa...

Såhär reagerade jag på DN's ledare från 15/5.

"Efter era upprepade påhopp på vårdförbundets strejk (senast i ledaren 15/5) och tydliga ställningstagande mot VF's medlemmar och deras rätt att strejka för en rättvis lön, så har jag nu sagt upp min prenumeration på DN.

Att ni så raktav och onyanserat köper alla arbetsgivarens argument är skrämmade och det får mig att ifrågasätta er trovärdighet."

Fd. prenumerant
/Johan

imse sa...

Bravo Johan! Jag har själv mejlat chefredaktören./Imse

Anonym sa...

Även jag satte kaffet i halsen i morse när jag öppnade vår lokatidning! En lärare (Fp och fackligt förtroendevald) har skrivit en debattartikel där hon hoppar på sjuksköterskeyrket. Jag blev så ilsken. Skrev ett långt svar och när jag skulle publicera så försvann det. Jag blev inte mindre arg då kan jag lova. Skrev ett nytt och skickade till debattsidans ansvarige. OCH döm om min förvåning när jag ser att han skickat det vidare till chefsredaktören för behandling på måndag :) Han avslutar med att skriva att vi ska kämpa på för det är vi värda! Han skriver också att han själv är fackordförande. Så det finns kloka människor där ute.

Anonym sa...

Ska prova att lägga ut hennes text i min blogg i morgon!Jag kan nog koiera in den som den ser ut!

Anonym sa...

Jag håller tummarna för er. Att det behövde gå så långt som till strejk är bedrövligt, så otroligt viktigt som ert yrke är i vårt samhälle. Skamligt!!!!

Applåderar Johan där.

Ha en skön helg.
Kramar :)

Anonym sa...

Japp, jag tror dom vill få det till att det är NI som är den felande länken! Dom kan inte tänka längre än vad näsan räcker eller så är dom mutade och ska få resten av svenska folket att också tro det. Varför detta annars? Nej, stå på er, ge inte efter! Och det säger jag trots att min äldsta dotter har fått känna på strejken och förtvivlan råder här hemma för hennes skull. Så det så! Kram.

Anonym sa...

Jag tycker det är beklämmande att det ska vara så svårt att få igenom våra strejkrav. 22000 i ingånslön och 1700kr upp i 2 år är ju bara en normal löneökning. Egentligen tycker jag att en skälig lön för en ssk borde ligga runt 35 000, även med tanke på att läkarna tjänar runt 60 000. Sjuksköterskor har ett roligt jobb, men också väldigt anvarsfullt och hektiskt. /Annika