lördag, april 24, 2010

Goda kompisar

Idag har jag köpt en dopklänning. Ja, alltså det är en klänning som jag ska ha på mig på ett dop nästa helg.

Sönerna har två kusiner, två bröder, som fått varsin flicka i år, Meja och Agnes, och det är lilla Agnes som ska få vatten över huvudet.
Dopet kommer att äga rum i stadens vackra kyrka. Som förmodligen är en av landets vackraste, med oerhört fina takmålningar.
Så vill man inte lyssna på prästen, när man besöker kyrkan, kan man ägna sig åt att granska målningarna.

Lyssnade på en präst, gjorde jag senast igår kväll. När jag var i nyss nämnda kyrka och firade scouternas största högtid, S:t Georg. Det är en dag som varje år firas över hela världen.
Kåren har en väldigt trivsam präst, som inte drar sig för att vara rolig och skoja till det.
Svenska scoutförbundet är ingen kristen organisation och det är endast vid detta tillfälle, som man har någon aktivitet förlagd till svenska kyrkan.

Nästa år fyller stadens scoutkår 100 år. Jag har dock inte varit med i kåren riktigt så länge.
Jag skulle tro att hundraåringen kommer att firas stort då. Och det är ett födelsedagsbarn som förtjänar att firas.

Jag ser scouting som en global fredsrörelse. Det är endast i cirka 5 länder som scouting inte förekommer, bl.a. i Kina.
Det fina med scouterna är att det inte är så prestationsinriktat. Är man bara en god kompis, så får man vara med.

Och det är inte så bara, för goda kompisar, det är något värdefullt det.

7 kommentarer:

Znogge sa...

Dop är alltid fint tycker jag. Fick förmånen att bli fadder till min lilla systerdotter... Grattis till klänningen! Skönt när sådant är avklarat.

Kram

Åsa sa...

Jag ska också på dop nästa helg! Agnes är ett vackert namn. När jag var liten hade vi en förfärligt gammal tant som hette Agnes som granne, så länge var det för mig namnet på en gammal människa. Men så föds det lite unga Agnasar och bilden ändras!

Lenas Värkstad sa...

När jag var med i scouterna på 50-60-talet så var det definitivt i kristen anda. Vi var ofta uppklädda i uniformerna och med på högmässan.
Men det har väl ändrats det också.
Scoutbönen är den också ny? Kommer inte ihåg den som jag lärde mig mer än slutet :"Gud bevare konungen, (nåt jag glömt) och fäderneslandet"

Kram

imse sa...

Både scoutbönen och scoutlagen har moderniserats och ändrats.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Säkert kul att jobba med scouterna samtidigt som grunden i svenska kyrkan också handlar om samma saker fast det ibland i olika församlingar blir helt fel.

Dop, ja det vet jag inte om jag någonsin får uppleva fler gånger. Min äldsta skulle nog inte välja det alternativet och jag vet faktiskt inte hur min yngsta skulle göra. Pojkarna har bara en kusin och han är betydligt yngre samt inte i min släkt. Men trevligt skulle det vara, om tillfälle ges.

Polargrevinnan sa...

Som gammal scoutledare håller jag med dig att scouting kan ses som en fredsrörelse. Varje år är det massor med internationella läger världen över där ungdommar får träffas och knyta kontakter.
Jag har gått och trott att jag skulle komma på dop. Men inte, ungdomarna har gått ur Svenska Kyrkan. Det kom ett inbjudningskort till namnkalas i hyrd lokal. Ett sätt att visa upp den lille för släkten och att båda släkterna kunde träffas. Jag var tyvärr krasslig och orkade inte resa 50 mil, så det blev ingen släktträff för mig.
Kan upplysa om att kycklinggrytan var god men såg lite tråkig ut med alla grynen.
Säger gonatt från mig och kanske gomorron till dig.
Kram Viola

Innapingpong sa...

Tycker att dop alltid varit fint men de sista jag varit på har känts mer "enkla" på nåt sätt!!! Får känslan att det inte är lika stelt i kyrkan längre o det är väl mysigt!!!
det är ju en glädjens högtid!!!
P.S Kul att ha dej på "Fejan" !!!
kram!