söndag, maj 10, 2009

Besatthet

När jag blir intresserad av något, blir jag lätt helt besatt. Totalt hängiven. Som nu, när jag fått två nya musikfavoriter, Coldplay och Madrugada, jag lyssnar på dem i timtal.

Likadant är det när det gäller mer eller mindre mystiska intressen såsom yoga, reiki, feng shui osv. Då går jag kurser, läser böcker och fullkomligt avsöker internet för att hitta allt!

Just nu är det ayurveda, som väckt mitt intresse. Den tron och läran handlar mycket om balans i livet. Och just det, gör att det känns som om jag har hittat hem. Att det är det, som jag behöver mest. Balans och jämvikt. Jag hoppas att det blir ett bestående intresse.

Annars skulle jag önska att jag fann samma passion i någon fysisk aktivitet. Jogging till exempel. Maken började jogga förra året och även jag gjorde några tappra försök, men fann ingen lust eller glädje i det. Tyvärr. Fysisk aktivitet är nog just den biten, som jag skulle behöva, för att komma i riktig balans. Promenader och cykelturer är i och för sig en bit på väg, men jag skulle behöva röra på mig mer.
Jag går på yoga och chiball under terminerna, men skulle sannolikt behöva någon mer ansträngande aktivitet.

Jag har gjort flera tester, för att se vilken ayurvedapersonlighet jag är. Alla tester visar att jag är en total kaphaperson. Har nästan inget av de andra personlighetstyperna i mig. Gissar att det är det, som gjort mig till en fysiskt inaktiv person. Och att det är det som jag måste jobba på. För att uppnå balans och jämvikt. Och förhoppningsvis bättre hälsa.

8 kommentarer:

akajos sa...

Aha! Det äs SÅ du känner för Bums.nu... Ja, ja med...

Nonna sa...

Låter jätteintressant det ska jag med kolla, känner igen besatthetsbeteendet jag har samma symptom. På gott och ont!
Kram Nonna

Frogprincess sa...

Önskar att jag kunde bli så totalt besatt av någonting... har svårt för att lära mig.

trollpackan sa...

Låter vettigt!
Jag är också lite intresserad av ayurveda, tycker att det verkar vettigt, och på något sätt så hör det ju ihop med yoga tycker jag.

Röra på sig är ju bra, och jag kör ju både styrketräning och poweryoga, cyklar en del och så blir det ju såklart hundpromenader.
kramen

Znogge sa...

Men jag läste för någon vecka sedan att promenader är ypperlig motion! Så vandra på du :-)

Eva sa...

Ja gudars vad jag också skulle vilja bli besatt av att jogga! Du har för övrigt exakt samma musiksmak som min 20-åriga dotter! Coldplay är gudomligt bra, de andra har jag inte hört....
Kram Eva

Bibban sa...

Låter spännande, ska nog läsa lite om det där..nya läror är spännande, man kanske kan ta lite av varje och sätta i hop till nått riktigt bra..mm det tycker jag låter bra.
Kram Bibban

Katinka sa...

Ayurveda är intressant tycker jag med. Annars är jag mest besatt av BodyPump när det gäller aktiviteter. Det har jag varit i många år. Jag byter tyvärr sällan besatthet och det känns lite enformigt.