torsdag, maj 21, 2009

En dag i slöhetens tecken

Det är vad min dag är, slö. Det är i och för sig inget unikt för mig. Då jag ju är en kaphaperson, och oftast behöver en spark i baken för att komma igång.
Men härute på landet, tar jag mig friheten att vara slö, utan dåligt samvete. Nu är det inte så att jag bara sitter och stirrar i väggen, utan jag ägnar mig till exempel åt läsning.

Just nu läser jag en bok som heter "Välkommen till din hjärna", som på ett lättfattligt sätt beskriver hjärnans funktioner, samt avlivar en hel del myter.
Som att vi bara använder 10 % av hjärnan. Det har jag i och för sig aldrig trott på. För det är en orimlig tanke, att vi fått ett organ, som vi sen använder i så liten utsträckning. Nej, självklart använder vi hjärnan till 100 %. Även om det inte märks hos alla, förstås.

Ska jag vara ärlig och kanske lite elak, tycker jag att det verkar som om den här damen inte använder hela sin hjärnkapacitet. Men jag hoppas att jag har fel och att barnet hon bär verkligen får födas och får leva ett liv som inte hela tiden ska visas upp och redovisas i pressen.

11 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Man måste få vara slö ibland. JU:)
Och det med att man skulle använda endast 10% har ju jag tyckt var väldigt märkligt och liksom slöseri på hjärna sedan jag hörde de3t första gången. *ler*
Kram Lallis

anna sa...

jag är lika slö och seg jga, trot att jag är en pitha och således inte skulle vara slö, men det måste vara en oblans, hela jag är obalnserad just nu!

Pinglan sa...

Att läsa är ju inte att vara slö, fast jag förstår vad du menar. (Att sitta/ligga=slö o lat, att vara igång=pigg o alert o flitig).
Läsning är ju jättebra hjärngympa. Hoppas du har njutit ordentligt av din dag.

Ha det fortsatt gott!

Kram!

trollpackan sa...

Skönt att vara lite slö då och då, måste ju få ladda batterierna;)

Hmm...jag är ganska säker på att vi inte använder hjärnans hela kapacitet, finns en del där som vi inte vet så mycket om;)...det som kallas för sjätte sinnet till exempel.
kramen

Bitte sa...

Samma här ofta,en kick i baken behövs.Idag har jag iaf gjort lite nytta,ett jeanslapparväder.Nä o nä,det får man hoppas,att liten inte behöver.Suss gott,kram Bitte

amlor sa...

Här har du en slöing till. Jag bara läser och läser..
Men nu äntligen har jag orkat trycka igång datorn igen. Det artar sig. :-)
Misstänker att jag bara använder 0,5% av min arma hjärna. ;-)

Må gott!
Kramar

Tant Rut sa...

God morgon vännen =)
att ha slöa dagar det måste man få ha , Tant Rut kallar dem för återhämtningsdagar ;)
Tant Rut använder nog bara en tredjedel av hjänkapaciteten , det känns så i alla fall vissa dagar ;D

Ha en bra dag och en trevlig helg , lämnar en korg full med helgmys i , kramar Tant rut =)

Katinka sa...

Ja, den där damen är verkligen lite skräckinjagande. Hoppas som du.
Har ett pris till dig inne hos mig förresten.

diana sa...

Man får väl hoppas att det går bra för Linda. Hon är ju inte den skarpeste kniven i lådan så...

Znogge sa...

Att läsa är aldrig slöseri med tiden!
Kram!

Pia sa...

Att läsa är bra för både kropp o själ.. likaså att lösa korsord även om jag tror att det blir lite mera hjärngympa då.. Men jag tror oxå att det finns kapacitet kvar i våra hjärnor.. någon nämnde sjätte sinnet och det tror jag på..

Lilla Linda! Ja, jag hoppas allt går bra med lilla barnet.. Hon har ju tidigare inte tagit de mest sunda besluten..