tisdag, november 03, 2009

Gamla minnen

Den här tjejen, med det långa ljusa håret, är faktiskt jag. För 30 år och många kilo sen. Håret är lika tjockt fortfarande, men har antagit en annan nyans nu för tiden.
De stora glasögonen är snart på modet igen. Dessvärre har jag inte sparat mina gamla glasögon, utan dessa lämnades in till någon biståndsorganisation för länge sedan.

Hunden är min första egna hund. En labradorkille som levde i 180 knyck. Make till energiknippe har jag aldrig träffat. Han ställde till med otaliga busstreck, under de 7 åren som han levde.
Tyvärr fick han cancer och fick sluta sina dagar innan sjukdomen tagit allt för stort grepp om honom.
Vänner och bekanta pratar faktiskt fortfarande om honom. Han var en hund som lämnade stora avtryck hos människor. Ingen var oberörd av hans charm, energi och goda hjärta.

Soffan på bilden lever i alla fall kvar, tillsammans med 2 fåtöljer, om än i ett mycket slitet skick. Men jag har inte hjärta att byta ut dem.
I de möblerna ryms många minnen. Glada, tokiga, ledsna och alldeles vanliga, vardagliga minnen från en barnfamilj.
Den där soffgruppen kommer säkert att följa mig när det blir dags att flytta in på "hemmet".
Man lär ju inte få ta någon soffgrupp med sig till himlen, så när det blir så dags, får ungarna äntligen göra sig av med åbäket.

Det här blev en liten nostalgitripp. Nästan så jag klämmer fram en liten tår.

14 kommentarer:

Frogprincess sa...

Men varför ska man byta ut någonting som fortfarande fyller sin funktion? Den går fortfarande att sistta i och den har minnen med sig.
Jag gillar ditt hår!!!

Znogge sa...

Vissa minnen ska man inte kasta på soptippen! En kär och bra soffa kan väl få stanna.

Kram!

Osloskånskan sa...

Tänk så mycket du kunde berätta utifrån den bilden! Spännande och intressant, tack :-)

UnderCover sa...

Det är en himla förmån, inte alla förunnad, att ha haft en så'n hund som satt tassavtryck hos andra än den närmaste familjen. Så'na minnen ska man spara på...

Bibban sa...

Ja nu sitter snart Tant Brun och snyftar åxå, härliga minnen. Och visst är det kul med gamla kort. man ser hur allt förändras medan vissa saker inte förändras alls..sånt är livet
Kram till blonda Imse

Malin sa...

Oj du var lik min mamma när hon var ung, jag haja ena till;)

Ejsans sa...

En nostalgitripp dåå och då är inte så dumt.
Kul att du har soffan kvar i bra skick.
Det är nog inte många som har efter *hrmm* så många år *hrm*.

Nej jag ska inte lägga ner, men bilderna blir kanske lite mer blandade. Var lite småilsken när jag skrev. Då ska man inte skriva alls.

En liten lustig sak. Du är den tredje som jag tänkt gå till, men alla har ni hunnit snäppet före.

Ha det gott
Kram

Veiken sa...

Nostalgi är något som gör att man mår så bra. Det är så skönt att minnas ibland. Kram

Pinglan sa...

Härligt med nostalgi ibland. Vilket fint tjockt hår du har på bilden. Vovven är också fin!
Ha en riktigt bra dag!

Humlina sa...

Vi häller på att rensa ut sådant som inte använts på åratal..man kan ju tycka att saker bara är saker, så bort med er! Men saker är fyllda med minnen, upplevelser och känslor. Vissa saker mer än andra. Så det tar sin lilla tid att kasta och sortera bort för rätt som det är dyker ett kärt minne upp. "minns du när..?"
Vi hade en lapphund som var av det mycket personliga och envisa slaget. Henne har vi alla som kännde henne många minnen av.
Hon tex vägrade att hoppa över diken när vi var ute,det ansåg hon vara en absolut mänsklig uppgift att utföra till henne genom att helt enkelt bära henne över
En härlig dag med nya spännande ypptäckter nskar jag dig

Humlina sa...

Hahaha!!
Stavning är inte min allra bästa sida idag. Har drömt mycket inatt. Mannen har vaknat flera gånger av att jag skrattat, först var det av det lite fnittriga slaget, sen ökade skratten i ljudstyrka till de stora gapskratten. Tyvärr minns jag inget av dessa roliga drömmar, känner endast av konsekvenserna...min hjärna vill inte riktigt vakna, känner mig nästan som om jag är "drömbakis" Hare

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Jag gillar små nostalgitrippar speciellt när jag känner igen miljö, glasögon mm. Allt kommer tillbaka så vi borde kanske sparat en del och kunna sälja som riktiga dyrgripar idag. =)

Gunnar Deckare sa...

Så såg min hustru också ut för några decennier sedan.
Kul med gamla bilder!
i-)

Susjos sa...

En sån fin bild! Och vilket vackert hår! Suck..sånt skulle man ha :)
Hur har du lagt in dina gamla bilder,scanner?