onsdag, april 15, 2009

Lite glad ändå

Idag kom mina nya kläder, som jag skrev om här. Jag blev extra glad för att sjalen fanns, trots att det stod att den var slut på lagret. Jag är verkligen jättenöjd. Och vilken snabb leverans. Där ska jag handla fler gånger.

Jag har känt mig lite grinig idag, men detta piggade upp. Vet inte riktigt varför, är bara så där allmänt less på det mesta.

Idag fick jag höra att jag inte blir "lasad" i sommar, som jag hade trott. Jag har då gått på vikariat i två år, men nu verkar det som om arbetsgivaren börjar dra öronen åt sig. Jag vet att de har jättenoga koll på lasdagar och att de brukar se till att vikariaten avslutas innan folk blir lasade.
Men nu påstår man att mina helgpass är en annan sorts anställning och inte får räknas som lasdagar. Det står dock ingenting i mina anställningsintyg om det. Så jag är övertygad om att de har fel. Jag tänker vända mig till facket och be om hjälp.

Man gör inte ett dugg från arbetsgivarhåll för att behålla oss vikarierande sjuksköterskor. En kollega, vars vikariat går ut sista april, får inte förlängt. Hon börjar istället arbeta på ett privat vårdbolag. Man har inte tagit in någon annan på hennes vikariat och ingen vet hur det ska lösas.
Arbetsgivaren tror förmodligen att man sparar några kronor på detta, men i förlängningen får man ta in dyra hyrsköterskor från bemanningsföretagen istället.
Just nu pratas det bara om pengar och neddragningar. Kvalité och bra arbetsmiljö kommer långt ner på listan.

11 kommentarer:

Susjos sa...

Va kul att du blev nöjd med kläderna! Jag blir ofta missnöjd när jag beställer så där,men ska kankse våga prova din rekommendation!
Ja,tänk att arbetsgivaren inte är mer rädda om oss! För att inte tala om den medicinska säkerheten! Nu är det sommar snart igen...och vikarier behövs,samtidigt som det ska sparas...brrr,man blir lite rädd!
PS. Det blev rågsiktskakor,inget kappahl idag! DS

Znogge sa...

Lite nytt i klädväg piggar alltid upp! Men visst är det väl märkligt hur kortsiktigt arbetsgivarna tänker i vissa lägen...
Kram!

Anonym sa...

Det är så härligt när man bestämt sig för ett plagg, får det och det passar! Trevligt!
Hoppas du får en trevlig kväll! Kram Anna

Kvinnotankar sa...

Det är så tråkigt att läsa om alla dessa nedskärningar. Sjuksköterskor med vana och erfanehet som de skaffat sig under många år, de räknas inte alls! Nya unga, obs de kan var duktiga, kommer istället de har en helt annan "gåpåaranda" och tar sig därför fram lättare. Nej jag är idag glad för att jag fått sjukersättning, jag skulle inte klara att arbeta med den stress som tydligen finns och har ökat idag!
Kram och var rädd om dig!

Kristina Birkesten sa...

Kulatt dina kläder kom och att du blev nöjd, nu är du fin inför Skottland!

Vårdens arbetsgivare är så korttänkta, om dom alls tänker, så det är sanslöst. De "besparingar" dom tror dom gör blir tre gånger så dyra genom att hyra in från vårdbolag. Och lär av misstagen tycks dom inte heller göra!

Klokt av dig att koppla in facket. Det måste vara din totala arbetstid som räknas för LAS och knepiga undantag som inte är inskrivna låter bara som en skenmanöver.

Hoppas du får rätsida på det!

Tänker på dig!
Kram!

Charlotte sa...

Toppen att du gillar kläderna du beställt, vilket man oftast inte gör :-)

Bra att du kopplar in facket och hoppas de hjälper dej och att du får nån rätsida på det!

Kramar!

Pinglan sa...

Roligt att du gillade kläderna.

Hoppas du får bra stöd från facket ang. ditt arbete och lasdagar. Inte roligt när arbetsgivaren strular.

Önskar dig en skön torsdag. Njut av livet så gott det går!

Hälsningar!

Gunnar sa...

Hej
Frågan i min blogg: P D James fyller 90 nästa år.
-------------
Ja vänd dig till facket så du blir korrekt behandlad. Det var inte många år sen man talade om en vårdkris. Att det inte skull finnas tillräckligt många som vill jobba där. Och nu säger man upp personal.Suck!
i-)

Veiken sa...

Spara pengar? BAH! Dom biter sig själva i svansen. Överallt samma sak. Börjar man närma sig 24 månder så slutar telefonerna att ringa! Vad kostar det att lära upp en ny?? Jag blir så ilsken så orden nästan tar slut! Ring ditt fack och hoppas dom har möjlighet att hjälpa dig! Kram

Bibban sa...

Snygga kläder, kjolen är helt underbar. Var inne och kikade på sidan, snygga tunikor helt i min smak. Ta du ett prat med facket, det är det dom är till för. Vi betalar ju en hel förmögenhet till dom, så nått ska dom väl göra för penningarna..
Ha det gott i solen/Bibban

Magnus Thorn sa...

Tyvärr är allting pengar. Människor och dess värde bryr man sig mindre om...