onsdag, december 03, 2008

Vem ska man tro på?

Följer man Livsmedelsverkets kostråd, är man på god väg att bli en sumobrottare, står det i dagens tidning. Jag är benägen att tro på det.

Jag har i åratal undvikit fett och ätit lightprodukter.
Har jag blivit smalare? Nej, tvärtom.
Vikten går uppåt, även om jag inte riktigt kommit upp i en sumobrottares viktklass.
Mår jag bra? Nej, jag är tröttare än tröttast och har ont i varenda led.

Jag har sen en tid tillbaka gått in för en mer fettrik kost, med mycket ägg och rotsaker. Kan det sen innebära att jag går ner nåt kilo, så är jag mycket tacksam.

Det jag klart kan känna, är att man står sig mycket bättre på en kost som är fett- och proteinrik, än en kost som består av mycket kolhydrater. Man får inget sug efter mellanmål. Bara det borde göra så att vikten åtminstone inte ökar.

Vad jag undrar över, är hur en fettrik kost egentligen påverkar blodkärlen? Man har ju länge hävdat att fett kleggar igen kärlen, med risk för sjukdomar i hjärta och kärl som följd.
Den frågan skulle jag gärna vilja ha ett svar på!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns så många olika läror, så jag tror inte att nån egentligen VET! SV: Jag har lagt in en karta idag på var Ban Phe ligger. Hoppas du får pejling på det! Kram

Anonym sa...

Jag använder mig av en egen metod. Den går ut på att äta mycket frukt och grönsaker samt att vara försiktig med fett. För min del fungerar det bra, speciellt i kombination med långa hundpromenader och simning!

Lightprodukter tror jag inte på...

Susjos sa...

Ja,det finns mycket olika läror om kosten. Jag försöker äta regelbundet och något sånär balanserad kost. Men hittade denna länk om fettrik kost:
http://www.kostdoktorn.se/?page_id=144

Vet inte om man blev något klokare av den?
Ha det bra!
Kram

Storarvid sa...

Det där har ju lite med omättat, mättat och fleromättade fettsyror att göra.
Du ska i alla lägen undvika mättat fett som är det som "kleggar" igen dina kärl. Titta på exempelvis olika oljor. Vissa rapsoljor och oliv oljor innehåller MER fleromättat än andra använd dem. Stek ALDRIG i kallpressad olivolja då de pósitiva egenskaperna då försvinner. Använd gärna Exempelvis Bercel smör och oljor. Köp hem Omega 3 och 6 kapslar ifall du inte äter mycket fisk.
Undik animalisk fet grädde som är mycket mättat fett.

Storarvid sa...

Glömde klarlägga.
Det BRA fettet är altså FLEROMÄTTAT.
Kolla gärna dina kolesterol värden. Om de är höga undvik ägg.
rent smör, fågel med skinn på feta ostar o fett kött.
Och självklart undik socker och kolhydrater.

Anonym sa...

Vet du, jag tror att man inte ska tänka alls på vad man äter. Man ska äta det som är gott och man tycker om, inte tänka på än det ena och än det andra.. Man blir bara galen av att tänka på mat, ät det som är gott, vet jag :)

Anonym sa...

Jag tror det viktiga är att undvika transfetter, som finns i nästan allting nuförtiden. Äta smör istället för margarin och utesluta snabba kolhydrater i mesta möjliga mån.
Sen är det nog bra att få i sig omega 3 fetter och bra fettsyror överlag. Olivolja, rapsolja, linfröolja...makrill,lax,ekoägg,bönor,gröna grönsaker och röda, helst ekologiska förstås. Fullkornsbröd i måttlig mängd, helst med hela korn i och utan det där härdade fettet. Osv...

Ja du vet säkert själv, tror jag...

Lycka till och kram!

Anonym sa...

Hej
Det är inte lätt att veta vem som har rätt.Lightprodukter är jag tveksam till. Man bör nog begränsa sockerintaget men det är ju lättare sagt än gjort nu i advent.Lussekatter ex är ju så gott!
:-)

Anonym sa...

Tyvärr kan jag inte besvara din fråga. Däremot har jag alltid varit mot lightprodukter av alla slag.

Jag kan däremot handla vissa köttprodukter med mindre fetthalt och mer rent kött.

Mitt bästa tips är att inte äta sig helt "proppmätt" det tror jag hjälper, än hur gott det är så måste jag känna att nu räcker det.

Jag blir fruktansvärt trött när jag ätit lite för mycket och det känns i hela kroppen. Nu är inte jag överviktig, men visst skulle jag kunna gå ner något kilo utan att bli kallad mager och förväxlad med en anorektiker.

Motion, motion är egentligen det som gör att jag blir piggare och orkar mer samtidigt som jag får mycker mer inspiration.

/Margareta G

Anonym sa...

Kroppen behöver även fett,i lagoma doser.Lightprodukter är rena rama skiten.Har slutat med dem jag med.

Anonym sa...

Jag har gett upp och lyssnar inte på råd längre. Äter det jag är sugen på och känner att jag behöver.

Anonym sa...

Jag äter riktig grädde i såsen , röd mjölk, smör och bregott. Ingen tillsatsmat eller fabriksgrejs vaniljsås tex gör jag själv och äter mest det som Witchbitch radade upp och alla mina värden var perfekta nu här under hösten när det gjordes en "storbesiktning" av min hälsa.
Det gäller nog att inte äta i överflöd, inte för sent och att röra på sig.
Ja, jag vet att jag kämpar på för att tappa några kilo, men inte pga fet mat ... utan medicinviktuppgång.
Jag tror vi ska äta naturligt och inte en massa omgjort och borttaget eller tillagt.
Kram och gó natt..