tisdag, februari 17, 2009

Buller och bång

Efter tre dagars harvande i vinterkräksträsket, skulle jag idag överge skorpdieten.
Så till lunch tillreddes en anrättning, som vida översteg mina förväntningar.
Recept som följer:
2 ynkliga potatisar kokas tillsammans med en tanig morot. När allt är mjukt, mosas allting och blandas med en klick Bregott och kryddas med örtsalt.

Jag lovar, maten intogs andäktigt. Det var bland det godaste jag ätit.
Därför tänkte jag följa samma koncept till kvällsmat. Man ändrar ju inte på ett vinnande team!

Den devisen får jag nu lov att revidera. Jag borde ha ändrat, och uteslutit potatisarna och moroten. Magen, som genast började värka, svullnade upp och blev stenhård.

Nu börjar den bullra igen. Så förmodligen får jag sova med en tvättmaskin i magen en natt till.

9 kommentarer:

Magnus Thorn sa...

Hoppas du lurar magen i morgon.

Krya på dig!

emsa sa...

Stackare!!Låter ju som en smidig viktreduceringsmetod ända tills man ser sanningen i vitögat!!
Hoppas du mår bättre idag!
Kram

Anonym sa...

Usch din stackare, jag lider verkligen med dig. Hoppas att du snart kryar på dig! Kram

Anonym sa...

Ja, hmm..., just kokt potatis är enligt egen erfarenhet inte det bästa att starta med.

Stärkelsen i potatisen omvandlas till mumsmumssocker för hungrande nödvändiga bakterier i tarmarna.

De där sockerälskarna bildar en massa nyttiga ämnen som är nyttoämnen för andra bakterier.
Men biprodukten, typ metangas (något liknande), är inte det man i fösta hand vill ha.

Lånkokt, vit, fisk, på svag värme och ris med dokumenterat låg kolhydrathalt är snällare för magen, att starta med.

Kramar!

Anonym sa...

Krya på dig!!!

Anonym sa...

Tror inte mitt inlägg kom med men jag ville i alla fall säga krya på dig och rekkomendera kokt fisk med ris!

Anonym sa...

Stackare! Hoppas du känner dig bättre snart och kan få i dig fast föda! Kram!

Kristina Birkesten sa...

Det var tusan vad segt det här var för dig!
Inget kul med en tvättmaskinsmage.. hoppas också som någon skrev häromdagen att den låter bli att centrifugera!

Instämmer med några andra här om kokt fick med ris, avslagen cola, the utan socker och mjölk, och smörgåsrån brukar också gå bra.

Krya på dig!
Varma tankar och kramar!

Anonym sa...

när jag var liten hade jag ofta magsjuka och när jag började kunna äta igen serverade mamma alltid fiskbullar i bechamelsås, med mosad kokt potatis.

Det var det allra bästaste med att vara sjuk, tyckte jag då.

Krya på dig nu Imse!
kramar