tisdag, februari 03, 2009

Ingen nakenyoga

Fick några frågor, som jag tänkte svara på, i kommentarerna till mitt förra inlägg om yoga.

För det första vill jag å det bestämdaste tala om, att jag inte går på nakenyoga! Hahaha!
Det skulle se ut! Du milde tid, det vore en syn för gudar!

När det gäller stor mage, så kan jag väl säga att det inte precis är någon fördel att ha stor mage, när man gör yoga. Men klarar jag det, med min pösmage, så klarar nog vem som helst av det.
Fast vissa övningar blir extra svåra att göra, när magen tar emot.

Men man får göra efter sin egen förmåga. Det är nog viktigt att ta reda på vilken typ av yoga, det är som utövas. Jag går på nybörjarnivå, trots att jag har ganska lång erfarenhet, då yoga är en del av "Chiball", som jag har gått på i flera år.
Det finns yogaformer som är väldigt avancerade, med svår teknik och akrobatiska övningar. Inget för mig dock, med stor mage och stela leder.

När det gäller balans, så är en stor del av övningarna inriktade på att förbättra balansen. Jag tycker att det är jättebra att träna balansen. Speciellt för oss kvinnor, som med åren blir skelettsköra.
Och man har en matta under sig, om man trillar blir fallet inte så hårt. Är man kort, som jag, så blir det inte så högt heller.

Tänk också på att inte göra yoga med full mage!
Sen har man god nytta av att lära sig olika andningstekniker, till exempel bukandning. Det är förresten bra att kunna kontrollera sin andning, i många olika sammanhang, inte bara i yoga.
Efteråt är det viktigt att dricka mycket. Man svettas en hel del under passet, för det är mycket, mycket mer ansträngande, än vad man kan tro.

Fast det är klart, kör man nakenvarianten blir det inte så varmt i alla fall!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gick på hatha yoga under en period på gymnasiet för at tlära avslappning och andningsteknik. Suveränt! Fast viktigt att inte vara proppmätt som du skriver:) Å gissa om det ibland lät diffust i lokalen... Ett försynt pysande. Turligt nog luktfria!;-P
ha det gott. Fridens & kram

Anonym sa...

Jag är en sådan där som blandar lite. De övningar jag gör som passar min kropp är plockade från: enklare Yoga (balansvarianterna i Hata Yoga), Pilates (alla centralövningar som stärker musklerna nära ryggraden), Taiji och Qigong (andnings- och koordinationsövningar).

Avspänning är något jag måste bli bättre på (göra det oftare) och så måste jag anstränga mig till att använda den nya 'spik'-mattan.

Kramar!

Ejsans sa...

Hoppas du slipper fastna.
Själv skulle jag aldrig komma upp ur vilken yogaställning som helst. Men det beror ju på andra sidan kroppen. ryggen.

Men det låter inte alls dumt.
Avslappnande och skönt tror jag det är.
Sittyoga? Kan inte sitta, och kommer definitivt inte upp.

Kram

Anonym sa...

Kul att du skrev ett inlägg. Då fick jag ju svar på mina frågor.
Men tyvärr - när det gäller balansen går den inte att träna upp hos mig eftersom jag har ett fel i skallen där balansen är tänkt att sitta.
Jag kan inte stå upp och ta på mig skorna för lyfter jag upp ena foten det minsta så stupar jag. Även cykling kan vara rätt obehagligt ibland.
Synd det för jag skulle vilja kunna yoga.

Du får ta och lägga ut lite bilder på dig själv i olika positioner. ;)

Kramar :)

Magnus Thorn sa...

Jag praktiserar Ashtangayoga när tid finns, tyvärr alltför sällan. Men det är precis vad man behöver, jag gillar verkligen yoga.


Ha det gott.

Anonym sa...

Hej
Jag har prövat en variant på yoga som jag inte vet vad den heter.Men det handlade mycket om andningsteknik och det har jag haft stor glädje av.

Anonym sa...

Jaha...visste inte ens att det fanns just nakenyoga. Jisses, vilken syn... :D

Kram

Anonym sa...

tack för tipsen :-)

Anonym sa...

Jag har en kompis som gör ett yogaprogram varje kväll! Hon är otroligtmjuk och vig i kroppen och tillhör definitivt inte dom smala!