onsdag, mars 25, 2009

Men snälla Doktorn

Idag har jag som sagt varit till doktorn. Att jag har diabetes är det ingen tvekan om, tyvärr. Det togs en uppsjö med prover och jag ska tillbaka på måndag för ytterligare provtagning.

Förra året var jag till läkaren några gånger, med mina värkande leder. Varje gång tog jag upp att jag är så onormalt trött. Och varje gång sa han att det beror på min kroniska B-vitaminbrist och på artrosen. Med facit i hand, förstår jag att jag gått med förhöjt blodsocker länge.
Det togs också ett långtidssockervärde förra året. Jag tyckte själv att det lågt för högt, men han menade på att det inte var så farligt högt.

Förmodligen gjorde diabetesen sitt till för näthinneavlossningen, som jag fick på nyårsafton. Nu tyckte han att jag omgående skulle beställa tid på ögonmottagningen, eftersom jag har kvarstående suddighet.

På ett sätt känns det bra att veta vad tröttheten beror på. Min man har under ett år tjatat på mig, att jag måste kolla upp min onormala trötthet.
Både han och jag minns hur det var under mina graviditeter, då jag fick graviditetsdiabetes och var så extremt trött. Ända tills jag fick insulin insatt. Då blev jag normal igen.
Då fick jag också veta att jag löpte stor risk att utveckla diabetes senare i livet, om jag inte håller mig smal eller rentav mager. Och det har jag inte lyckats särskilt bra med!

Mina utslag, berodde på en inflammatorisk, allergisk reaktion. Det behövde inte alls vara kostrelaterat eller så, utan kan vara kroppens sätt att påvisa vilken stress den är utsatt för just nu. Har i alla fall fått cortison och klådstillande salva och tabletter.

Nåväl, livet går vidare, förhoppningsvis. Det är bara att gilla läget.
Imorgon ska jag på Thåströms konsert i Västerås. Det är något att glädja sig åt!

14 kommentarer:

Mia S sa...

Klåda och nässelutslag över hela kroppen fick jag när mamma dog p.g.a stressen.. har varit lite orolig att det skulle komma tillbaka nu vid ännu större stress/press... men peppar,peppar !
Vad trist med diabetesen, men bra ändå att du fick veta och kan få medicin nu så att du kan må bättre... Kram !

Magnus Thorn sa...

Thåström var magnifik i Stockholm! Hoppas du får samma känsla i morgon.

Anonym sa...

Det måste i eländet ändå kännas skönt när du får besked. Det är ju mycket lättare att hantera då. Thåström i morgon, inte illa! Kram

Anonym sa...

Vet inte men vi är kanske besjälade på något vis...

Idag skrev jag på en lapp att i morgon ska jag till Apoteket och se till att få något test så jag kan kolla hur mycket socker det är i urinen.

Jag är också mycket ofta väldigt trött. Så trött så att jag helt enkelt inte kan hålla mig vaken. Och det är absolut värst om jag äter en 'krävande' eller kolhydratrik föda.

Jag är också väldigt törstig vilket jag hitintill skyllt på Saroten® (antidepressivt läkemedel som jag tar för dess 'nervsignalbromsande' verkan) och så dricker jag ju en del kaffe och i det hela sammantaget kissar jag alltså väldigt mycket.

Men nu på senare tid så har jag reagerat på att jag kissar väldigt mycket och jag kissar ofta. Jag blir också 'direkt' törstig.

I morgon har jag kanske ett besked?

Sköt om dig!

Kramar!

Tant Janet sa...

Vad tråkigt att du har diabetes, men ändå som du skriver - skönt att veta vad det beror på. Och nu kanske du blir lite piggare om du behandlas. Kram på dig.

Thåström - I like

Storarvid sa...

AJJAJAJ.
Tjaaa vad ska man säga. Det är ändå så att detvär troligen lättare att behandla och lindra om rätt diagnos finns. Att men vet istället för gissar....
Du Från det ena till det andra....
Jag LOVADE ju att försöka skapa en ENKEL förklaring i hur man pulicerar SPOTIFY på sin blogg. Jag har helt enkelt gjort en instruktionsfilm. Du kan se den hur många gånger som helst, men jag ahr för enkelhetens skull delat upp alt i enkla lätta korta steg.
Du kan se DEL ETT
GENOM ATT KLICKA HÄR
som endast behandlar hur du får fram din SPOTIFY länk, som är den man arbetar med sedan.
Hör av dig när du fixat detta så fortsätter vi stegvis.

Anonym sa...

Men på ett sätt skönt att veta för nu föll väl en del på plats. Sedan var det så klart inget positivt besked men det kom kanske inte helt oväntat ändå...
Kram!

Anonym sa...

Trots allt är det skönt att ha fått besked.

Ha det så kul med Thåström.

/Margareta G

Ejsans sa...

Vad trist, men skönt att du fått besked. Tyckte han du skulle beställa tid! Kan han inte skriva en akutremiss.

Min trötthet skylls på min SLE. Där skylls allt som de de inte vet.
Visst blir man less.

Hoppas det piggar upp med konserten i morgon.

Kram

Kristina Birkesten sa...

Imse!
Förstår att det är skönt med en diagsnos som förklarar din trötthet. Och nu kan du få behandling och kontroller.

Men så trist att du har fått diabetes, det är ett gissel.

Hm, ja gilla läget... Bryta ihop och gå vidare..
Kramar och omtankar!

Charlotte sa...

Det var ju inte så skoj att få det beskedet, men bättre att veta ändå, och hålla det under medicinering och i schack.

Hoppas du får en trevlig kväll :-)


Kramar!

Anonym sa...

Men gud, det här är hemskt att läsa. Hur mycket elände ska behöva drabba dig. Det är väl nog för länge sen.

*kramar om*

Humlina sa...

Godermorgon imse!
Tufft besked, men som jag förstått det har du anat att det skulle vara så. När man vet är det "lättare" att hjälpa kroppen. Minns min extrema trötthet, minns alla sjukbesök, minns bristen på lyssnande, minns alla mina försök att nå fram, minns allt jag läste för att själv försöka lista ut vad de var min kropp led av...Det var njurarna. Har sagt flera gånger till läkare. Tänk om ni verkligen lyssnade på alla era patienter..så kunniga ni skulle bli och vara, vilka enormt viktiga kunskaper ni då skulle tillägnater.Människan är inga siffror, inga bokstäver i en bok..hon är ett levande väsen. Bättre att förnya kunskaperna i böckerna än att försöka krympa ihop en människa för att passa in iii böckerna. Allt fint, vackert och ömsint önskar jag till dig.

Anonym sa...

Jag har insulinbehandlad diabetes och vet precis vad du pratar om, bortsett från klådan och utslagen, det har jag sluppit! Hoppas att du får medicin och blir bra nu, inte säkert att du behöver ta sprutor, det kanske räcker med tabletter?

Allvarligt så vet jag inte VAD han tänkte! :)