måndag, augusti 10, 2009

Stenad

Som ni kanske har förstått, så är jag en stenälskande människa. Det ligger stenar både här och där, i stugan och i hemmet i stan.

Idén att lägga stenar i handfatet, fick jag efter ett restaurangbesök i Skåne, där man hade gjort just så. Jag tyckte att det var så otroligt fint, att det första jag gjorde när vi kom hem, var att införskaffa lite fina stenar och lägga ner dem i handfatet i stugan.

Något annat som jag gillar, är att gå på loppis och kika på gamla grejer. Tallriken ovan, köpte jag för ett par veckor sedan. Fem stycken á tio kronor styck. Den heter "Rosé" och kommer från Gustavsberg. Jag har flera delar av systerservisen "Bell", hemma i stan.

Igår besöktes också ett par loppisar, men jag hittade inget som föll mig i smaken. Jag gillar inte när det är överfullt med grejer och dammigt och smutsigt. Vilket det var på det ena stället.
På det andra stället såldes mest barnprylar, så det blev inget handlat där heller.

Idag åker yngste sonen med flickvän till Frankrike för att klättra. I lånad bil (vår bil).
Jag säger som jag brukar, vad är det för fel med att hålla sig på marken?

18 kommentarer:

Znogge sa...

Men stenar är vackra så bara samla på dig!

Kram!

Mia S sa...

Vad fina stenar du har i handfatet !
Och vad gör du med de vackra tallrikarna sen ?.. Bor dom i något ställ på väggen eller i ett skåp och får komma fram till matdax ?
Visst är det roligt (ibland) att gå på loppi..
Kram kram..

Anonym sa...

Det var en spännande idé. Stenar i handfatet... Det skulle vara fint i det blivande handfatet...
Ha det gott, vännen!
Kram anna

imse sa...

Svar: Jag har en salig blandning loppisporslin som står i köksskåpen och används som vardagsporslin.
Onödigt mycket, kan jag tänka mig att maken tycker. Men vad gör man om man ramlar över fina fat på loppisen?

Åsa! sa...

Visst är det härligt med stenar. Jag har mycket svårt att lämna en strand utan några stenar i fickan.

Charlotte sa...

Älskar oxå stenar:-D
Visst är det underbart med loppisar?!

Kramar!

Mofsan sa...

Ahh du är lite flygrädd? Farligare att åka bil med tanke på alla rattfulla,drogpåverkade,olämpliga förare,djur,trasiga fordon mm.
Stenar ger ro-konstigt nog. Jag har en ljustallrik där vackra stenar "håller i" ljusen. Jag stirrar ofta på dem och gillar dess form.

imse sa...

Svar: Nej, nej jag är inte flygrädd. Bara nervös när sonen klättrar. Han borde hålla sig på marken!

messan sa...

Vad roligt med loppis. Jag gillar också att gå på loppisar och fynda. Fina fynd du gjort!

Kram

Ejsans sa...

Fina stenar. Men dammiga loppisar låter inte kul. Det ska ju var fräscha grejer de säljer.

Samlar också på stenar fast i ett annat syfte, lite oformligare stora att ha mellan blommorna på blombordet.

Svar: Nej jag hade inte datorstrul. Det var jag själv som chansade på att göra det. så det var med vetskap att det kunde bli knasigt.
Tack för din kommentar

Ha det bra
Kram

Uno sa...

Hotel Rwanda såg vi också. Jag gick ut, klarade inte att se skiten en gång till. Kul med klättring. Kom till Bohuslän och klättra, här finns berg överallt, en lätt promenad på en ö blir till bergsbestigning. branter, stup, toppar med vida utsikter och sugande nedstigningar längs klyftorna och stenarna. Minifjällen för den snåle. Men Frankrike är fint på många sätt; vinet, maten, folket och miljön rent allmänt. Uno

Uno sa...

PS min lilla fru är också stensamlare. Jag undrar alltid varför bilen känns så tung efter alla våra små och stora resor, sen hittar jag stenpåser undanstuckna över allt. En fin liten samling flinta var det senaste. Uno igen

Pinglan sa...

Jag gillar också stenar och loppis.

Hoppas du får en härlig tisdag.

kloktok sa...

Jo, stenar är vackra! Å på loppis kan man göra en hel del bra fynd!:)
Ha det gott.
Fridnes & kram

Katinka sa...

Jättefint med stenar. Min mamma är också en samlare så jag är uppväxt med stenar lite varstans...

Kristina Birkesten sa...

Imse!
Det är vackert med stenar. Har aldrig varken hört eller sett om att ha i handfatet men det är ju riktigt fint!

Nä, vad är det för fel att hålla sig på marken? Man kan ju titta på berget därifrån!? (men lite förstår jag dom...)
Kram!

Helena sa...

Blev lite nervös när jag såg din rubrik idag..., men sedan lättad när jag insåg att inlägget handlade om handfatet och inte om dig.... Hihi.....
Supervackert med stenar i handfatet.... Jag blir bara sådär praktisk.... Tänker på mina fyra ungar som spottar tandkräm och hur mina små skulle möblera med stenarna och repa porslinet. Jag bestämde mig för att spara idén till framtiden... Hu vad trist jag låter....
Och loppis är så roligt! Men jag betackar mig också för sunkiga sådana... Nä..., då försvinner hela fyndarlusten tycker jag.... Dina fat var jättefina....
Hoppas att klättrarna tar det försiktigt och att du inte oroar dig ALLTFÖR mycket!
Kramar Helena

Pia sa...

Jag är också en stensamlare! Jag är ingen globetrotter själv, men reser med hjälp av mina stenar.. som är införskaffade av vänner som rest runt i världen.. Har stenar från Shanghai till Nya Zeeland.. :o)
Loppis är skitkul att gå på, men jag letar mest böcker där!! :o)