fredag, augusti 28, 2009

Wallström och Flatley

Häromdagen, under ett hembesök hos en äldre man, fick jag titta i ett gammalt fotoalbum.
"Nu ska du få se ett väldigt speciellt foto", sa mannen på sjungande norrländska.
Och bläddrade fram en gammal svartvit bild, på en man iförd hatt, stående bredvid en skjuten älg. Älgen var en riktig bjässe, 480 kg tung, 18 taggar.
"Det här är Manfred Wallström", sa mannen. Jag såg väl lite frågande ut, men då förklarade han att det är Margots pappa. "Du vet, hon i Bryssel".

Det är just sånt här som gör att jag älskar att arbeta inom hemsjukvården. Att få tillgång och möjlighet att kliva in i människors skrymslen och vrår. Att få dela sånt, som för mig är obetydligt, men för någon annan är ett dyrbart minne.

Något annat som också gör mig varm i hjärtat, är att titta på Stavros Flatley!

16 kommentarer:

akajos sa...

Kul grej!

Mia S sa...

Ja visst är det en skatt med desaa gamlingar och deras minnen. Jag gick förr ofta till en farbror Gustav som varit taxichaufför i Stockholm sen mellan världskrigen... och vad han hade att berätta, det var en fröjd att gå till Gusten ! han var över 90 då, för 20 år sen...
Trevlig helg på dig och kram♥

messan sa...

Dom har så mycket vishet och gamla goda minnen som är så givande att lyssna på.

Hade en gammal dam som jag besökte när hon levde. Så mycket kloka ord jag fick av henne.
Ha en skön fredag!
Kram

Bibban sa...

Dessa gamla mäniskor har så mycket att berätta bara man ger sig tid att lyssna, och ibland tyvärr så har man inte tid,just när dom vill prata...
Kram kram

Gunnar sa...

Hej

Åh vad kul! Jag älskar gamla foton. Vi tycker att Margot hör till oss här i värmland men hon har såklart norrländska rötter.
Tänk om hon hade blivit partiledare i S istället för Mona.
i-)

Znogge sa...

Kan tänka mig att du får vara med om många spännande möten!

Kram

Vicke sa...

ja, du får nog se och höra en hel del i ditt yrke, jag hoppas att du får en trevlig helg nu

Susjos sa...

Vilken härlig grekisk dans! Jättekul :)
Och visst är det helt underbart att få jobba med människor :)
´Trevlig Helg!

Åsa! sa...

Tar man sig tid att lyssna på gamla människor, så har de oerhört mycket intressant att berätta.

trollpackan sa...

Jag har också jobbat i hemsjukvården, ett år,innan jag hittade jobb inom mitt yrke(biomedicinsk analytiker) när vi hade flyttat till Bergslagen.
Det är inget för mig, men jag beundrar de som vill och orkar!
kramen

anna sa...

det förståt jag verkligen, tänk att få dela såna minnen! ha en bra helg!

Anonym sa...

Jag skäms, ska jag det? Jag vet inte vem Stavros Flatley är.
Men vilken lustig historia och de där älgarna, han var nog en riktig älgjägare, Margot Wallströms pappa mot min fd arbetskamrater =).

/Avsändare Margareta

Storarvid sa...

Välkommen tillbaka, Joo även jag gjorde ju ett uppehåll, men märkte att bloggandet pockade på.
En kompis berättade en liknande historia. Det var en kvinnlig TV kändis, enprogram ledare som hade en pappa som var med i jaktlaget vid Hävla bruk utanför Norrköping. Han såg illa och var gammal. det slutade med att han sjöt på traktorn som stod parkerad, flera skott rakt igenom en grå Fergusson "Grålle"

Pinglan sa...

Det är härligt med små guldkorn även på jobbet.

Ha en härlig fortsatt lördag!

Kram.

Veiken sa...

Hej och massor av välkommen tillbaka! Man blir likosm fast! Det är suveränt att jobba med människor. Jag har också haft den förmånen i alla år! Kram

Bitte sa...

Men visst är det väl härligt,minns när jag jobbade inom hemsj.vården.Så roligt att höra dem berätta och visa foton,vissa kände man igen ja.Men oj,härlig filmsnutt!