söndag, september 02, 2007

After work

Så var ytterligare en arbetshelg avklarad. Det är roligt, men arbetssamt att arbeta helg. Jag har hela kommunen som arbetsfält under helgerna. Vi är två sjuksköterskor som åker runt och gör sjukvårdsinsater, både på särskilda boenden och hos personer som bor i eget boende.
Det är oerhört varierat, man vet aldrig hur dagen ska bli. Och det är väl det som är tjusningen. Att vad som helst kan hända. Men det kan som sagt vara rätt slitigt också.

I fredags fick vi biståndsbeslutet angående min svärmor. Jag skrev om henne i mitt förra inlägg.
Döm om vår förvåning när vi läste att det som sades och lovades under vårdplaneringen inte alls fanns med. Svärmor blev lovad en plats på särskilt boende och uppsatt på kö, enligt biståndshandläggaren. Hon var dock tvungen att gå hem från sjukhuset i väntan på plats.
I biståndsbeslutet står det ingenting om det. Det står i stället att hon går hem med hemtjänst och att målsättningen är att hon ska fortsätta att bo hemma!
Nu har vi skickat in en protest och vi kommer också att överklaga beslutet. Tur att jag är insatt och vet hur man ska gå till väga. Tänker på andra anhöriga, som inte har ett hum om sådana här saker. För det står ingenting i beslutet om hur man ska göra när man överklagar, trots att kommunerna enligt lag är skyldiga att informera om det.
Jag tror att det här är ett sätt för kommunen att komma undan tremånadersregeln. Det står nämligen i lagen att kommunen ska anmäla till Länsstyrelsen, om man inte har kunnat verkställa ett beslut inom tre månader. Alltså struntar man i att skriva beslutet om särskilt boende. Sen kan hon få vänta hur länge som helst på en plats.
Det känns lite knepigt för mig att agera så här mot min egen arbetsgivare. Men jag är tvungen, känns det som och jag gör ju det i egenskap av anhörig.
Och när det gäller oriktig behandling av sjuka och äldre, kan jag vara en riktig bråkmakare, trots att jag annars är rätt oförarglig.

11 kommentarer:

Anonym sa...

jag kan inte, jag älskar honom än

hoppas det löser sig för din svärmor,
jag borde gå och sova nu, ska upp halv 6 imorgon

godnatt

Anonym sa...

God morgon =)
Tur att din svärmor har dig...jag hoppas verkligen att det löser sig för henne =)
Ha en bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Ja, det är verkligen tur att du är insatt i det hela och vet tågordningen men situationen är onekligen något knepig!
Ha en bra måndag!

Anonym sa...

Bra att du "bråkar" apropå svärmor... Trist när inte vården funkar...äldre människor är tålmodiga & ofta tacksamma över det lilla de får...
Sköt om dig & ha det gott. MVH & kram från Kloktok

Anonym sa...

Att situationen kan ändras SNABBT för vissa äldre är ett totalt otroligt konstigt fakta som alla handläggare inom sjukvård/kommun inte har begripit. Din svärmors situation har förändrats, nu kan hon inte klara sig hemma. men att få en handläggare att inse det är svårt...

Skandal!

Min lilla mormor klarade sig fint. Hon städade, lagade mat mm helt själv och ville ha det så. Så plötsligt började hon falla, var förvirrad och mindes hälften av gångerna inte att hon hade ett larm... När detta hänt allt för många gånger på kort tid och när hennes son och dotter märkt att hon blivit förändrad (inte kunde ta hand om sig själv) slog de larm. Sen började tjatet... Mormor for illa i sin ensamhet men att plötsligt en 98 -åring inte kan sköta sig verkar vara en omöjlighet för en handläggare på kommunen att begripa.

Nu fyller min mormor 100 år i november och bor på ett bra hem. Men vägen dit var alldeles för krångllig!

Kämpa på! De äldre och sjuka i Sverige har RÄTT till ett värdigt liv!

Ha det gott! /Katrin

Anonym sa...

...Fick gå hem från sjukhuset... Vad i helsicke. En ren lögn att hon fick hjälp alltså. Nä, det är dags att ta i med hårdhandlarna, de får inte köra med gamla människor hur som helst hur ofta som helst. Tur att du finns och att du kan visa andra vad som gäller och måste gälla.. Kram och tummarna, allihop. Uno

Anonym sa...

Jag är ju hemvårdarinna från början men arbetade också i den vanliga hemtjänsten i många år. När min svärmor tappade förnuftet pga senilitet och det blev rena kaoset hemma hos henne då var jag glad att jag kände till hur allt funkade. Då gick det att bara ringa och prata så ordnade det sig hon kom in på hem. Men klart att det var lite rörigt ett tag och polisen hittade henne ute med konstiga och för lite kläder på sig. Hon körde med dubbla klänningar som hon praktiskt taget bodde i. Nu är hon död sedan många år hon blev ett sånt litet knyte som inte kände igen folk till slut.
Hoppas det ordnar sig och du stå på dig.
Kramar Maggan http://livsglimtar.wordpress.com

Josef Boberg sa...

Hejsan

Bara ett litet besöksavtryck ifrån mig...

GooodNatt...
vännen Josef

Anonym sa...

Det är nog tur att du är insatt i hur saker fungerar.
Jag har väldigt dålig koll. Och visste inte riktigt vad jag skulle göra när min mor blev sjuk.
Fast hon vill inte ha någon hjälp. Trots att hon beviljades hjälp med vissa saker. *suckar*

Anonym sa...

Känn dig bloggillustrerad, min vän..:)

Anonym sa...

Förstår att ditt arbete är både givande och tröttsamt. Det är bra att du orkar kämpa för din svärmor. Jag kommer att finnas för min svärmor, mamma och pappa också om livet tillåter.