måndag, oktober 08, 2007

Våld

Såg ett inslag på nyheterna igår om det tilltagande gängvåldet. Stora gäng med 15-16åringar, som i grupp överfaller och misshandlar andra ungdomar. Ofta i fotbollssammanhang. De etablerade s.k. "firmorna" rekryterar nya medlemmar i de här gängen.

I helgen har vi också läst om familjen som blev trakasserade av ett mopedgäng. Det hela slutade med mord. Fadern i familjen kände sig så till den milda grad hotad, att han använde skjutvapen mot ungdomarna.

En annan ungdom blir i samband med bråk på en fest, så misshandlad att han avlider av svåra hjärnskador.

Har inte alla dessa ungdomar föräldrar? Har föräldrarna inget intresse i vad deras barn har för sig på kvällarna?
Ser man inte på sitt barn att det varit i slagsmål? Syns det inte på kläderna?
Pratar man inte med barnen? Frågar man inte vad de gör, när de är ute och vilka de umgås med?
Nog vet man väl om ens barn är med i ett mopedgäng, särskilt om man bor på en liten ort?

Nu är det dags att alla inblandade vuxna tar sitt ansvar!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Precis så tycker jag. ang kommpå min blogg:
Imse- och i alla andra liknande händelser - grabben som blev sparkad i Stockholm eller killen som blev knivskuren just där jag bor. Våldet, tankarna bakom våldet, bristen på gränser, bristen på empati, all denna jagfixerade våldsmentalitet måste ha en källa och den källan måste tamejfan sina fort!!!! Uno

Anonym sa...

Även jag har den vinklingen på min blogg idag. Man kan inte lägga det på skola och samhälle för då är barnen redan 6 år gamla när de kommer dit. Grunderna lägger man långt innan!
Usch ja det är skrämmande!
Ha det gott önskar Syster Yster

Anonym sa...

Imse - har varit kass ett tag. Faktiskt. Har kanske inte synts på bloggen, men det är helt sant. Nu är jag i form igen, äntligen... Puh. Är trött på hemmasittandet och ogörandet. Som så många andra. Kram från baba U

Anonym sa...

Jag tycker helt klart att det är ett ansvar som föräldrarna ska ta! Men tyvärr finns det för många föräldrar som inte bryr sig tillräckligt... Tragiskt!

Anonym sa...

Håller med dig, var är föräldrarna. Nog hade jag koll på vad mina ungara gjorde.
De ungarna som var runt oss hade man ju koll på.
Wanja

Anonym sa...

bloggerisvar: haha, ska döpa mig till Sprtschk så blir det andra bullar ;)
Kramelikram!

---
Talat om detta idag jag med med vännerna, oansvariga föräldrar och att ungarna får gå så här långt. De verkar inte förstå skillnad på fiktion/verklighet. Eller förstått konsekvenser av sina handlingar, antingen att föräldrarna alltid fixar upp efter dem eller att de vet föräldern inte gör något? Nu Måste alla föräldrar/skola börja jobba ordentligt med detta, viktigt! :/

Anonym sa...

Det har jag undrat länge, man behöver bara se sig om hemomkring. 11-12 åringar ute 00 - 01 på nätterna. När jag var 16 fick jag inte vara ute till 01. Kommer inte exakt ihåg, berodde väl på vad jag gjorde. Men det var väl lite annat då.

Visst blir man lite vansinnig på knasande datorer. Ushiamej

Hälsa Lilla vovven.

Kram kram

Anonym sa...

framförallt pratar man väl om hur allvarligt det är med övervåld. Det är bara på film som man kan slåss på det viset och sen resa sig och gå därifrån.

i verkliga livet är människan mycket skörare

ang mitt inlägg
visst är det toktidigt att plocka fram julgrejer i oktober!

ha en skön kväll

Anonym sa...

Ja saknaden kommer alltid att finnas inom mig liksom minnena. Och han kommer föralltid att finnas med inom mig, inte kan man glömma sitt barn. Nej aldrig!

kram Pernilla Christians änglamamma

Anonym sa...

Jag håller verkligen med. Var finns föräldrarna? Vart finns kommunikationen?

Just nu är jag bara så ledsen över allt våld som finns överallt, mitt ibland oss.

Kram

Anonym sa...

Det är ju så självklart att det är föräldrarna som måste agera. Det verkar ju helt otroligt om man som förälder inte vet om att ens barn är med i ett gäng/mopedgäng. Vid flera tillfällen så har dotra med andra föräldrar varit ute och nattvandrat och de möter aldrig någon förälder som kanske skulle behöva komma utanför sin dörr för att se vad deras barn håller på med. Skrämmande tycker jag.
Kramizzzzz

Anonym sa...

Ofta är det väl så att folk i allmänhet tycker att "någon annan" ska ta tag i saker och ting. Även när det gäller sina egna barn... För visst är det väl så att många föräldrar skiljer på "mina barn och andras ungar"? Det är ju sinnesjukt när hela samhällen styrs av moppegäng! Är dessa moppekillar Hells Angels wannabees?
Vill vi ha det laglöst i Svea rike? Isf är det väl dags att köpa sig ett skjutvapen? Eller?
Sköt om dig & ha det gott. MVH & kram från KLoktok

Anonym sa...

God morgon go´a vän i etern =)
Ja det är verkligen tragiskt det som har hänt.
Håller med om att nog borde väll man veta om ens barn är med i ett "moppegäng" när man bor på en sådan liten ort.
Vart är vi på väg..vart har empatin och medmänskligheten tagit vägen ??
Ha en bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Hej
Det är skrämmande med allt våld bland dom unga.Vet inte vems skulden är men föräldrar,skola, samhälle måste samverka för att stoppa denna utveckling.

Anonym sa...

Jag tycker allt är konstigt. Har ju själv två tonåringar och jag upplever det inte något svårt att ha koll. I lördags satt vi och såg på Svensson Svensson och jag är så glad att de inte befann sig på Kungsholmen som hälften av deras kamrater gjorde.

Anonym sa...

Som jag skrev genom en liknande kommentar. Föräldrarna är upptagna med sina egna karriärer, bloggande etc...barnen, de skall vara vuxna när de är 10 numera!!

Anonym sa...

Det var Rosa som skrev. En ganska ledsen Rosa just nu pga allt som hänt.

Anonym sa...

Alla föräldrar med lite i skallen vet naturligtvis. Det är de där tomhövdade föräldrarna som behöver vakna till livs. Men hur väcker man dem innan det är för sent? Innan deras barn förstört en annans liv OCH sitt eget?
Jag vet inte, när jag var lärare var det de duktiga barnens föräldrar som engagerade sig i skolan och kom på föräldramötena. De som verkligen hade behövt komma träffade jag aldrig. Hur ska då de kunna få stöd och hjälp?

Ha det gott! /Katrin

PS Damm? Jag kallade den vårt svarta hål jag...

Anonym sa...

Föräldrarna borde verkligen ta sitt ansvar. Är man inte villig att ta sitt ansvar som förälder, då ska man inte skaffa barn! Så det så!

Ha det så gott.

MVH