onsdag, april 01, 2009

Kväk, kräk!

Jag vill spy upp hela världen! Diabetesmedicinen Metformin har tagit magen i besittning. Magbiverkningar är vanligt de första veckorna. Verkligen vedervärdigt.
Jag har läst att man går ner i vikt av Metformin. En del använder det till och med som bantningspreparat. Inte så konstigt. Vem kan äta med en jordglob sittande i halsen?

Imorse mådde jag så bra. För första gången på länge, länge, var nog blodsockret normalt. Men säg den lycka som varar. Sockret steg under dagen och illamåendet och magsmärtorna tog vid.

Efter jobbet for jag ihop som en härdsmälta på spikmattan och beslutade mig för att lämna allting. Högre gudar skulle få återföda mig som nåt annat. Gärna en fågel.
Härdsmältan lyckades kravla över till soffan och försjönk i nån slags sömndvala. Väcktes av äldste sonen, som glatt förkunnade att han lånat tvättmaskinen och beräknades vara tillbaka om en timme och gärna ville bli bjuden på mat då.

Mat finns inte i min hjärna just nu, men en falukorv slängdes snabbt in i ugnen.
Ett par skivor har just passerat min mun och ligger nu och guppar i svalget tillsammans med jordgloben.

Som beskäftig sjuksköterska har jag alltid sagt till patienter, som klagar över biverkningar, att de måste ha tålamod, att det går över snart.
Den som säger så till mig idag åker på en rak höger!

10 kommentarer:

Nonna sa...

Stackars Imse, jag förstår dig, det är fruktansvärt att må illa - men kanske förstår du nu på ett annat sätt patienternas dilemma och kan hjälpa dem med allt det självupplevda - stå som ett levande bevis för att man överlever det!
Kan du inte få bli, eller, sjukskriva dig själv en vecka, så du hinner få till kroppen! Du vet man orkar inte allt man tror att man orkar. Det bästa för dig o en massa tröstkramar //Nonna

Magnus Thorn sa...

Knock Out! Ge de och hoppas du blir bättre.

Anonym sa...

Rena ketchupeffekten för dig just nu. Hoppas du snart är i blans med allt. Det där med alla medicinerna är ju inte så kul.

Då min systerdotter var 5 år,och såg alla mediciner som mormor hade i skåpet.Då sa hon:
"Mormor du måste var dösjuk".

Krya på dig. Styrkekram från Farmor K

Storarvid sa...

Instämmer med ovanstående kommentarer.
Jag ägnar dig en tanke!
Kanske det på något vis hjälper

Ejsans sa...

Första veckorna låter inte roligt, låter långt just nu.
Men om du blir en fågel så flyg hit, vet ja, så tar jag hand om dig.

Krya på dig-kramar

Eine sa...

Jobbar inom cancervården och där är det ju vanligt att patienterna mår dåligt. Man förstår ju inte hur illa det är och man kan ju bara gå till sig själv och tänka på hur det känns t.ex vid magsjuka eller något sådant när inte det man äter vill stanna inombords, inte alls roligt.
Hoppas verkligen att du börjar må bättre. Ha en fin vecka trots allt. Soliga hälsningar.

Humlina sa...

Gooomorgon imse!!!
Vad du går igenom nu kan jag bara ana.
Håller med Nonna om sjukskrivning..Du och din kropp behöver vila, din kropp har ju varit slut och trött så länge nu.
Det är inte lätt att från att ha tagit hand om andra.. i ditt jobb..att nu vända blicken åt ditt eget håll och se att nu är det din tur att ge till dig själv omsorg och värme. Du får se dig själv som din patient...kanske, kanske att det går lättare. Vet att det är svårt att ta emot råd och välmeningar när man befinner sig mitt iii "Stormens öga".. när man har fullt upp med att må risigt. men du..var rädd om dig och unna dig att ta emot..värme, omsorg..Stor kram fylld med norrländska kraftkramar

Gunnar sa...

Stackars Dig!
Hoppas verkligen att biverkningarna försvinner fort.
i-)

trollpackan sa...

Hallojken!*duckar för den raka högern*
Det blir säkert bättre efter ett tag;)
Det gäller bara att ha lite tålamod*duckar igen*

Hoppas att du får en fin vårdag!

Pinglan sa...

Åhh, hoppas ditt illamående går över.

Ha en fin torsdag trots biverkningar!

Hälsningar!