torsdag, november 01, 2007

Hjärta

Dagen idag har inneburit ömsom vin, ömsom vatten.
Min mammas hjärtsvikt svarar bra på behandlingen. De har vätskat ur henne 4 kg på två dagar.
Hon har nu berättat för mig att så gott som alla släktingar på hennes mors sida, har gått en tidig död tillmötes, på grund av hjärtsjukdom. Jag visste att några var drabbade, men inte så här många.
Hon har en kusin som ligger på intensiven på samma sjukhus. Han har råkat ut för sin tredje hjärtinfarkt.
Våra gener är alltså inte riktigt på topp, när det gäller hjärthälsan.

Själv var jag till vårdcentralen idag och kontrollerade blodvärde och blodtryck. Blodvärdet har gått upp till nästan normal nivå, men trycket är oförändrat högt.
Jag tycker att läkaren är lite nonchalant när det gäller blodtrycket. Jag tror att, om jag hade varit man, i femtioårsåldern, med förhöjt blodtryck, 10 kg:s övervikt och lätt förhöjt blodsocker, så skulle han ha satt in åtgärder.
Det är nog så, som många påpekar, att kvinnor får sämre hjärtvård än män.

På tal om hjärta, så var jag till den nya pärlbutiken i stan. Jag köpte mig ett vackert grönt Muranohjärta i en svart lädersnodd. Jättefint!
Jag tycker mycket om personliga smycken och grönt är en favoritfärg.
Jag passade på att tipsa maken om affären. Vi har ju snart bröllopsdag. Hoppas att han förstod vinken.

Ikväll har jag varit på qigong. Jag älskar den typen av kroppsrörelser, när man får sträcka ut kroppen ordentligt och får andning och balans i samklang. Riktigt behagligt.

Nu är det dags för en rundtur i bloggvärlden, sen ska jag ge mig själv en reikibehandling.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Svar på din kommentar hos mig: Ja innerst inne vet jag det men som mamma kan jag nog aldrig sluta att anklaga mig själv att jag inte såg att mitt barn mådde så dåligt! Det är något jag får leva med resten av mitt liv.

Hoppas din mor snart mår bättre.

Kram Pernilla Christians änglamamma

Anonym sa...

Bra jobbat. Jag har också högt blodtryck, men behandlas inte med mer än att avstå mitt älskade salt samt motion, och igår var det nära normalt igen. Det kan alltså funka, mediterar också en del vilket för ner pulsen. Ang kommentar till min blogg:
Imse, gillar sånt. Stöd på bara, de behöver all hjälp de kan få. Kram

Anonym sa...

Jag skulle bett om en ordentlig genomgång med blodfetter också just för att ni har så mycket i släkten! Bltr ska ju vara extra kontrollerat hos dig just därför. Stå på dig!
Glasfigurer med djur i alla former har jag samlat på länge av Marcolin som sedan några år arbetar hos just Murano. Innan hade de eget glasbruk i Ronneby.
Glassmycken av Marcolin tillverkas i Ronneby också och de har just nu utställning på Mor Oliviagården.
Kram och hoppas din mammas förbättring håller i sig!

Anonym sa...

:) Jag tycker också mycket om grönt... Illa att du känner dig nonchalant behandlad... Försök "ryta" ifrån om du orkar... Önskar dig en riktigt trevlig helg! Sköt om dig. Kramar

Anonym sa...

Blir lätt så att männen ligger till grund för behandlingsmetoder inoom sjukvården. Men dags att uppmärksamma kvinnors sjukdomar som inte alltid ska behandlas lika!

Jag tycker väldigt mycket om den sortens hjärta som du köpt!

Trevlig fredag!

Anonym sa...

På tal om att män får bättre vård. Jag tror det är för att de säger ifrån vad de vill ha. Skriker man bara högt eller säger ifrån så tycker jag det brukar bli bättre...

Anonym sa...

Hur högt blodtryck har du? Mitt höga blodtryck tog min läkare på allvar och gjorde en STOR utredning. Kanske dax att kräva lite?

Det här med att donera pengar. Julklappar kan vi handla för miljarder (!) men till det blå bandet (prostatacanser) kom det in 4 miljoner kronor i fjol. Om alla gav lika mycket i donationer som de köper julklappar för skulle världen bli en mycket bättre värld, tror jag.

Ha det gott! /Katrin

Anonym sa...

Då får vi hoppas att du har ett starkt hjärta!!
Vicke
Ps, jag hoppas att du får en härlig helg nu!

Anonym sa...

Tyvärr är det där jävligt sant. Kvinnors symptom stämmer inte överrens med den manliga förebilden när det gäller hjärtsjukdomar. Många kvinnor dör i onödan. Det här är välkänt men inte fan läggs mer forkningsanslag på kvinnor.
Som vanligt alltså. Det är 2007 men kvinnor finns inte.
Kram =)

Anonym sa...

Verkar ju inte klokt att inte läkaren tar det hela på mer alvar. Skulle du inte kunna söka upp en privat hjärtläkare och få ordning på allt på en gång. Visst kostar det en slant men det är ju ditt liv det handlar om.
Eller be om en remiss eller byt läkare på din husläkarmottagning.
Skönt att mamma mår bättre..4 kilo sa du, undrar just hur många kilo extra jag släpar på i vatten?
Nu önskar jag dig en trevlig helg med mycket healing och god mat glöm inte trevligt sällskap.
Kramar till dig kommmer här
Maggan
http://livsglimtar.wordpress.com

Anonym sa...

måste säga att jag har alltid blivit omhändertagen vad gäller mitt höga blodtryck. går på ständig koll m.m.
kramizzzz

Anonym sa...

Jag har högt blodtryck. Kan hålla med dig om att det är lite si och så med läkarna där. /Rosa

Anonym sa...

blodtrycket kan säkert påverkas i rätt riktning med reikin.
Visst är det skönt med egenbehandling...jag har gjort det så gott som varje kväll sen ll år tillbaka.
Missar det inte gärna.
Sen har jag distansen också. Den är också bra.

kramar!