lördag, november 03, 2007

Tänd ljus


Idag blev det så här:

*Jobba
*Besöka Mor på sjukhuset
*Besöka Far och Svärfar på kyrkogården

Låt inte mörkret hindra dig

att söka ljuset.

Och när du funnit det,

låt andra se,

pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva,

tänd då hos andra

samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus

i rädslans mörker,

tänd rättens ljus

i korruptionens mörker,

tänd Trons ljus

i förnekelsens mörker,

tänd Hoppets ljus

i förtvivlans mörker,

tänd Kärlekens ljus

i dödens mörker.

Tänd ljus!

~ Bo Setterlind~


14 kommentarer:

Anonym sa...

godmorgon

får du vara ledig idag? njuta lite av det vackra i naturen nu när det sprakar som mest av färger.

jag ska ut en runda nu,

ha det gott, och det var vackra ord du klippte in i ditt inlägg.

kram

Anonym sa...

Ja, det är viktigt att tända ett ljus i vår tillvaro!
Ha en fin söndag!

Anonym sa...

Stanna upp, tänkt till, summera och tänd ett ljus - fånga dagen. Kram
Underbart...

Anonym sa...

Det var vackra ord från Bo./Rosa

Anonym sa...

Hoppas din mor snart blir bättre. Fin dikt du hittat.
Bloggkram

Anonym sa...

Hm... 160 / 90 i blodtryck och du har en doktor som inte gjort något åt det?

Jag hade typ 180 / 120 när jag kom in till akuten med hjärnskakning efter ett fall härom året. jag fick rådet att gå till vårdcentralen och kolla trycket efter några veckor. Då var det typ 160/100 och jag fick genast betablockare och urindrivande. Efter något år var trycket nere i 140 / 90 och då satte läkaren in blodkärlsvidgande också. Så idag har jag 120 /80 och mår gott.

Du borde gå till vårdcentralen och be en sköterska ta blodtrycket flera gånger och sen beställa tid för blodtrycksutredning om du ligger där du ligger nu. Ett undertryck på över 80 - 90 ska man inte gå med.

Ha det gott! /Katrin

Anonym sa...

Det var en fin dikt. Önskar dig en skön måndag!

MVH

Anonym sa...

Hoppas att Du har haft en bra helg.Tända ljus behövs inte bara på kyrkogården utan också för att lysa upp höstmörkret.

Anonym sa...

Det var fint.
Tack!

Anonym sa...

Vilka fina texter Setterlind lämnade efter sig. Underbara!
Kram =)

Anonym sa...

Tänk så fint en del kan skriva, jag får gåshud av vissa rader.
Jag tänder ofta ljus för både mig själv och andra, ljus hänger liksom ihop med mig. Jag vet att min man har sagt att tända ljus är typiskt för mig och jag har allt för många ljushållare av alla sorter.
Kram Maggan
http://livsglimtar.wordpress.com

Anonym sa...

Det är en fin text
Vicke

Ejsans sa...

Hoppas du fick en fin helg. Och att din mor är på bättringsvägen.

En ram till dig och en till Lilla vovven.
Eivor

Anonym sa...

Vacker dikt av Setterlind... Visst är det så att mörkret är en förutsättning för ljuset!:) Ha det gott & sköt om dig. Kram