tisdag, november 06, 2007

Bröllopsdag

Igår firade vi bröllopsdag, 24 år som gifta har vi nu passerat. Tyvärr var jag lite trött, efter att ha jobbat hela helgen och dessutom haft mycket strul och bekymmer med min sjuka mor.
Men jag bestämde mig i alla fall att fixa en god middag. Så här blev det:
~Toast med romsås och kräftstjärtar
~Skaldjurssoppa
~Glass med färska frukter

Här följer recepten:

Toast
Hacka två vitlöksklyftor och fräs dem i olivolja. Lägg i två brödskivor och låt dem steka med. Lägg upp brödskivorna på två fat, ta med vitlöken.
Ös upp romsås på bröden, skiva en halv avocado till varje bröd och lägg på. Täck med kräftstjärtar. Lägg på lite dillkvistar och en citronskiva.

Skaldjurssoppa
Hacka fyra chalottenlökar och fräs dem med två hackade vitlöksklyftor. Riv två morötter och fräs det också i pannan.
Häll på 1,5 l vatten och lägg i två buljongtärningar, fisk eller grönsaksbuljong. Häll i tre matskedar hummerfond. Lägg i ett par deciliter skaldjursmjukost och en deciliter creme fraiche. Krydda med peppar och chili.
Lägg i kräftstjärtar och/eller andra skaldjur.
Red av med ett par matskedar maizenaredning.
Låt allt sjuda en stund.

Glass med frukt
Skeda upp fin vaniljglass och lägg på några rullrån med cappuccinosmak.
Lägg upp lite färska frukter på ett fat. Igår hade jag färska fikon, passionsfrukt och jordgubbar.
Krydda allt med Hot chocolatekrydda.

Smaklig måltid!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på bröllopsdagen!
24 år är en lång tid.Vi har själva varit gifta i dryga 37 år.
:)

Anonym sa...

Hej, är här inne och "gästspelar "lite :-) Vilket härligt recept.
Ha det riktigt bra på bröllopsdagen :-)

Anonym sa...

Låter jättegott!

GRATTIS och en blombukett till dig! Du knep kommentar nr 4000 i min blogg. Önskar dig en fin kväll.

MVH

Anonym sa...

Och hur gott lät inte det där !!!
Vi glömde bort vår bröloppsdag det kom vi på några dagar senare... 34 år var det i oktober.
Så någon finmiddag det blev det inte hos oss.
Får säga Grattis till så många år tillsammans.
Wanja

Anonym sa...

Grattis. Ska skicka sagan när den bli klar (om den blir..) kram och grattis igen

Anonym sa...

Grattis till de 24 åren. Då är det silverbröllop nästa.
Den 6:e november var mina föräldrars bröllopsdag. Den dagen är ju allmän flaggdag så de glömde aldrig sin dag.
Bloggkram

Anonym sa...

Mmmmums det lät gott alltihop! Även fast att jag inte är så glad för havets läckerheter. Men färdig romsås har jag köpt på Coop och den var jättefin till lax!
Kram och Grattis till era 24 år!

Ejsans sa...

Grattis till 24 år. Och vilken undrbart god mat.
Satt och funderade om jag fortfrande varit gift. Himmel 43 år, nej det gömmer vi hemsk siffra.

Tack för dina snälla ord.

Kram
Eivor

Anonym sa...

Nej men vad underbart - att du orkade även om du var trött. Det är väl det som räknas - att man anstränger sig bara så dar lite extra... Vad mysigt. Grattis i efterskott.

Anonym sa...

Grattis till er båda på bröllopsdagen!
Kram och lycka till i fortsättningen!

Anonym sa...

GRATTIS!!! 24 år ja det är inte dårligt,värkligen värdt att firas!!
Kram Isabell

Anonym sa...

GRATTIS!
Mums vad gott det lät.
Kram =)

Anonym sa...

Himmel och plättar villken bröllopsdagsmiddag! Jag hoppas ni njöt av dagen. 24 år är ju snart silver, eller?

Vi firade 30 år sedan vi flyttade ihop i somras. Det var också mysigt...

:o)

Den där lampan, jag ska lägga in ett riktigt inlägg om den. Min svärfar var en riktig sakletare. En dag hittade han till en äldre farbror som också samlade. Tillsammans renoverade de denna lampa, bland annat gjötde en helt ny arm. utan att det syns vilken som är ny och vilka två som är orginal. Det står en varg på varje arm och ylar upp mot fotogenlampan. Det är ovanligt för annars brukar det vara en ängel med trumpet typ.

Den är helt icke-elektrifierad, går på fotogen och kanalljus, är från ca 1880 och min man fck den av sina föräldrar i 30 års present. Den väger ett ton och svärmor o svärfar tog den som handbagage på flyget när de hälsade på då vi bodde i Skåne.

Gulligt va?

Ha det gott! /Katrin

Anonym sa...

Jisses va´gott det lät./Rosa
Ps. Grattis. Mannen och Rosa har också varit tillsammans länge....

Anonym sa...

Jag missade det här inlägget... Grattis till er bröllopsdag och smaskens mat ni åt.
Kram Maggan