söndag, december 19, 2010

Motvalls kärring

På min facebooksida har det debatterats flitigt den senaste tiden. Om terrorister och islamister. Och självmordsbombare.
Själv har jag nog framstått som en rabiat muslimhatare. I alla fall tror jag att somliga tror det. Så jag vill passa på att säga att det är jag icke. Inte på något vis.

Däremot gillar jag inte alls det som dessa självmordsbombare och islamister sysslar med. Men jag avskyr ju inte hela folkgrupper för det. Så korkad är inte ens jag.

Men det är tufft att föra fram sådana synpunkter. Likaså är det tufft att säga, som jag gör, att jag står på Israels sida i mellanösternkonflikten.
Men när det gäller dylika frågor kan jag inte vara tyst. Fast ibland ledsnar jag bara. Önskar mig dit pepparn växer. Önskar att jag ska bry mig mindre.

Jag tänker att jag ska lägga ner debatten, men så får jag någon kommentar som triggar igång mig igen. Och så förbannar jag mig själv för att jag låter mig triggas. Och tänker att jag måste välja mina strider. Inte ta strider som dränerar mig. För det är det inte värt.

Att man alltid ska vara så förbaskat motvals!!

9 kommentarer:

Gunnar sa...

Hej

Hoppas Du får en riktigt fin julhelg!

Caja: sa...

"För att komma till källan måste man simma mot strömmen."//Stanislaw Jerzy Lec

Tur att någon är motvalls annars hade världen blivit bra trist ;-D

Ha det fint du motvalskvinna/caja

gladmymlan sa...

oh känner igen det där...det värsta är ju att man är så dum så man går in i en dissussion på sandlåda-för-vuxna-platsen nämligen fejsboken.
Helt värdelöst. men inte är det lätt att låta bli inte!
ord, i skriven form, blir mkt "hårdare" och lättare att missuppfatta för människor, än i talad form. Ofta blir det konflikter via internet eller via sms eller andra kommentarsformer, hade man träffat dej i verkliga livet, tror jag att din åsikt kommit fram bättre än via en fb-fajt, tyvärr så är det så.
fejsbok o andra sociala medier går ju inte tycka något på som inte precis alla andra tycker dvs vara socialdemokrat, hata sverigedemokrater, inte vara vegetarian eller hålla på israel eller över lag tycka nåt alls. om man så tycker nåt om vädret så nog fasen kan nån komma med nån dum kommentar om Det...
jag tror i alla fall, även om jag inte är inne i själva debatten kring muslimer ( är för obildad om detta helt enkelt) så tycker jag i alla fall att du verkar vara en påläst, kunnig person, som baserat dina funderingar och ställningstagande på en noga övervägd grund med faktabas. Det räcker för mej.
lägg ner fb, jag är inne där nån gång ibland men har mer o mer kommit till insikt att varför?
ha en härlig fjärde advent!
kram!!

imse sa...

Tack detsamma Gunnar!

Caja och gladmymlan: Ni är sällsynt kloka människor. Tack!

Znogge sa...

Vi har åsiktsfrihet och den ska man ta vara på. Många säger inte vad de tycker av rädsla för att bli kallade rasister. Men det är inte det som det handlar om...

Kram

kloktok sa...

Det är väl inte så illa att vara motvalls? Det värsta av allt är att vara likgiltig...

Sköt om dig och ha det gott!

Fridens & kram

Åsa! sa...

Ha,ha! Motvalls kärring? Är det du det?
Det är viktigt att välja sina strider, vi får jobba på det :)

Anonym sa...

Vafalls? DEt är bara att stå på sig. Tokerier i alla former ska bemötas, så det så!

Pia sa...

Du.. det är tur att det finns sådana som du, motvallskärring. Annars blev det ju ingen debatt och folk behövde inte använda hjärnan och tänka efter..

Så skönt att helgen verkar bli som du vill, lugn och avkopplande. Skönt även att höra att din mamma trivs bra på boendet.. härligt!!

Njut av lugnet!! Kram! <3