söndag, mars 23, 2008

Konstrunda























Idag har vi varit på konstrunda. Och som de typiska klantskallar vi är, så åkte vi iväg alldeles för tidigt. Vi fick ta en långpromenad på nästan en timme, i en by långt ute på landet.
Träffade f.ö. ett par bekanta som gjort likadant, men de åkte och fikade istället.

I år handlade jag en hel del, förr om åren har jag mest tittat. Jag köpte ett halssmycke, gjort i glasfusing. Oftast lägger de in ett motiv i silver mellan glasen, men det här smycket har en målad ängel. Och skyddsänglar kan man inte få för många av, tänkte jag.

Sen köpte jag en sidensjal. Det är en konstnär som målar på siden, oftast motiv från runstenar, som vi har gott om här. Den här sjalen är dock bara färgad i två nyanser.
På bilderna ser ni halsbandet och min nya jacka med sidensjalen.

Sista inköpet blev en tavla av en fantastisk konstnär, som heter Helena Larsson. Hon gör otroliga naturmålningar i gouacheteknik. Jag köpte en liten tavla föreställande en vitsippsbacke med ett par björkar. Vad som är så speciellt med hennes tavlor, är att hon lyckas fånga ljuset och spel med skuggor. Det ser naturtroget ut, men ändå inte som ett fotografi. Man vill liksom bara kliva in i hennes tavlor.

När det gäller min hälsa, vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Jag fick ju tabletter mot högt blodtryck, en liten provförpackning, eftersom många inte tål den. Och det verkar inte jag heller göra.
Den har en hel uppsjö av biverkningar och några har drabbat mig. Jag har fått nässelutslag, hosta, huvudvärk och är hemskt trött och seg i kroppen.
Det känns som om jag festat obönhörligt i fyra dagar, minst, har dock inte druckit något starkare än påskmust.
Maken var så glad, innan jag började med tabletten, eftersom han som han säger, hade hoppats att jag skulle bli kontaktbar igen. Nu sliter han sitt hår, eftersom jag mest går omkring som en zombie.
På tisdag ska jag kontakta läkaren igen och be honom byta medicin.

Sonen har nu kommit fram till Frankrike. Vid det här laget har han förmodligen slagit läger i Fontainbleuskogen och är på väg upp för någon klippa. Han och en kompis ska tälta där och ägna sig åt låghöjdsklättring. De klättrar utan rep, som max 6 meter upp, och har släpat med sig en jättestor madrass, som de kan landa på om de faller.
Helt ofarligt, säger han!!

14 kommentarer:

Anonym sa...

När du har en mängd biverkningar av medicinen, då är det väl skönt att skingra tankarna med en konstrunda.... Hoppas du snart mår bättre. Fina inköp du gjorde. Ha det så gott.

MVH Pinglan på AB.

Anonym sa...

Vilka fina saker du har handlat!!!!! Vilken härlig färg på schalen!!!! Självklart måste du ringa så att du får ny blodtrycksmedicin, så där dåligt ska man inte behöva att må!!!!! Kramizzzzzz

Ejsans sa...

Men snälla nån, vad lessen jag blir när jag ser att du mår så dåligt av tabletterna. Hoppas de ordnar ett par uenderpiller till dig nu.
Hoppas du blev lite uppiggad av det fina du köpte. För fint är det.

Värmekram
Eivor

Anonym sa...

Kom det mycke folk? Inte kul med dina biverkningar, hoppas att du får en bättre nedicin nu
Vicke

Maggan sa...

Fina saker du har köpt, saknade dock foto på tavlan.
Sonen din måste vara en kopia av min galenpanna.
Nu har jag hört att han och en arbetskamrat har bokat in sig på multisport tävling nere i Skåne i april. Han ska cykla, paddla, springa och orientera.. haha han som knappt vet vad som är upp och ner på en karta. Hoppas polarn kan sånt för de ska tävla tillsammans.
Släpade de en så stor madrass med sig, kan inte annat än skratta. Men visst är det härligt att de orkar och vill annat än att bara supa och slöa på helgerna.
Kramar om dig och tröstar lite, det tar tid att hitta tabletter som funkar.

Simela Meletlidou sa...

nu vet jag inte varför du tar medicin, läst bara att du får en uppsjö av biverkningar och undrar varför man över huvudtaget ska ta mediciner!
dessa gör ju många gånger bara värre!!!

ja, min son skulle helt ensam lifta runt de baltiska länderna... gud vilken mardröm de där 14 dagarna!!!

de klarar sig men hur klarar vi oss?

tror jag är registrerad här med min grekiska blogg! hur ändrar man det till det svenska metrobloggen? ingen aning...
du vet var jag är iaf: metrobloggen.se/simelas

krya på dig och bli stark!
ingen ska gör det åt dig - det är bara du som ska göra det!
good luck!

Anonym sa...

Trevligt med konstrunda och att göra fynd på den borde ju vara ännu trevligare!:-) varm kram

Anonym sa...

Så trevlig små saker du köpte på er runda. Du är ju riktigt färgstark i din nya jacka.

Tråkigt att höra att du inte mår bra av din medicin. Jag fick "Enalapril" för mitt höga blodtryck och de har inte givit mig någgra biverkningar. Men vi reagerar så olika på mediciner.
Kry på dig.
Bloggkram från Farmor K

Anonym sa...

Hoppas du får bilder du kan visa på bloggen från sonens klättring. Spännande är det.
Vilken fin jacka du har och sjal. Tyckte också om halsbandet du köpt. Skrattar åt er entimmesförtidigutflykt. Har läst förr hur ni brukar irra omkring :)
Ang blodtrycksmedicinen. Jag kan inte ta full ranson somjag blivit ordinerad för då får jag sådana mardrömmar. Är inte van att drömma och mådde dåligt varje morgon. Nu biter jag av en tablett (har 200 mg)så det bir 150 och då fungerar det mycket bättre. Men man måste verkligen pröva sig fram och många olika sorter finns det. Din kropp har ju verkligen sagt ifrån./Rosa tankar

Gunnar Deckare sa...

Hej
Tack för svaret om knapphålssaxen!
Det låter tråkigt att Du får sådana biverkningar av medicinen.finns det inga alternativa som gör samma nytta men med färre biverkningar?
Konstrundor är kul.Jag såg på TV att den stora rundan på Österlen i skåne fick dåligt med besökare pga vädret.
vi har 1 dm snö o några minusgrader.Brr...

Anonym sa...

Även jag gillade färgen på schalen. Jag är en älskare av blått i alla nyanser.
Jag kan nästan se dem framför mig i incheckningen med sin madrass :)
Bra tänkt!
Hoppas du får hjälp omgående. Men sedan funderar jag på om inte sänkningen av Bltr i sig ger vissa förändringar?!
Kram

Anonym sa...

Så jobbigt att det man tar för att må bättre gör att man mår sämre... Du får höra av dig till läkaren helt klart!

Anonym sa...

vi har ju konstrunda här nere också, och där vi var och promenerade häromdagen var det folk som släpade på såna madrasser och ägnade sig å klättring..

trist med alla biverkningar, hoppas du hittar något som fungerar för dig...

och nej, det är inte snyggt att visa upp allt oavsett man är kvinna eller man.

kram

Anonym sa...

Men vad härligt! Vilka fina saker du köpt.
Det är roligt det där med jackan. När du i ett tidigare inlägg skrev att du köpt en grön jacka från Sjödén tänkte jag direkt på den där. Det blev min favorit i katalogen. Åhhhhh, den vill jag ha, tänkte jag.
Och så är det den du köpte!

Så himla tråkigt att medicinen blev fel. Du har ju maximal otur. Jag skickar en helande ängel i tankarna till dig.

Kan inte låta bli att skratta åt sonen och madrassen. Han vill inte göra dig orolig, goa sonen.
Han har en skyddsängel med sig han med - en drulleförsäkringsängel. *S*

STOR KRAM :)