söndag, maj 18, 2008

Upp och ner

Vilken erbarmligt tråkig helg. Eftersom jag jobbar så mycket helger, vill jag alltid att mina lediga helger ska vara roliga. Det kan man inte säga att den här helgen har varit. Kallt, blåsigt och regnigt väder.
Har varit inomhus i stort sett hela tiden. Gått några kortare promenader med LillaVovven. Hans hjärtsjukdom börjar ta ut sin rätt nu. Han blir överlycklig när jag tar fram kopplet, men kroknar rätt fort. När vi kommer hem från en promenad är han helt slut.
Han sover faktiskt hela tiden, förutom när det vankas promenad eller mat. Aptiten är det inget fel på.

Nu har jag två solrosbröd på jäsning. Det är ungefär det enda roliga med den här helgen. Nu låter jag riktigt deppig och gnällig.

Imorgon ska jag till gynekologen. När jag var på cellprovstagning häromdagen, upptäckte barnmorskan att min livmoder är väldigt svullen. Det var ingen nyhet för mig precis. Jag har länge gått omkring med en mage som ser misstänkt gravid ut. Inte roligt i min ålder.
Jag vet att jag har mycket myom, muskelknutor, och förmodligen är det dessa som växer och breder ut sig. Det trycker också på urinblåsan. Jag känner mig ständigt kissnödig.
Jag tänker själv föreslå att man tar bort hela paketet. Har liksom ingen nytta av en livmoder längre.

På tal om deppighet, läste jag i Expressen, att man uppfunnit en ny diagnos, bipolär light, sannolikt för att kunna hålla liv i läkemedelsindustrin. Det är lite tragiskt att allt ska slätas ut, nu för tiden. Är det inte huden, så är det humöret.
Jag tror att man behöver ha de här svackorna, som jag har just nu, likväl som man behöver ha topparna också.
Kriterierna för att få diagnosen verkar inte heller särskilt märkvärdiga. Det här är nog en sjukdom som man har en släng av lite till mans, då och då.
Jag har under mina många år i vården, träffat patienter som har en "riktig" bipolär sjukdom. Det är en helt annan sak. Där förstår jag att man måste behandla. Men att behandla lätta humörsvängningar, är inget jag tror är nödvändigt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nja, särskilt ny är den inte. Samma som Bipolär typ II.

Anonym sa...

Du har så rätt så. Livet är en berg och dalbana och vi är inte mer än människor. Hur skulle det se ut om vi inte kunde åka ner emellanåt, hur skulle vi då kunna uppskatta topparna. Som med årstiderna tänker jag. /Rosa

Anonym sa...

Usch det låter inte varken kul eller bra, det om din livmoder.Jag opererade bort både livmoder och äggstockar 1998. Jag har inte saknat dem alls :)
Kram och ha det så bra

Maggan sa...

Du har så rätt i att man behöver sina upp och nedgångar, men många är så sjukt rädda för att känna något om det inte är hysteriskt glatt och trevligt. Att leva är att känna både sin uppgångar och nedgångar i humöret. Tror som du att man både blir en bättre person och mår bättre om man tillåter sig att vara den man är både glad och ledsen.
Jobbigt med underlivet och allt som kan trassla till sig där.
Kram

Anonym sa...

För fyra år sen gjorde jag en konisering, jag hade cellförändringar. Men proverna efter det har varit bara bra. Hoppas att det går bra för dig! Kram.

Anonym sa...

Jag blir förbannad när man slänger sig med ordet bipolär på ett sådant sätt. Bipolaritet är en svår, totalt livsknäckande sjukdom. Man får ligga i som en iller för att försöka parera dom oerhört kraftiga humörsvängningarna. Antingen är man bipolär annars är man det inte. Så enkelt är det.

Håller tummarna för dig och hoppas allt ordnar sig till det bästa.

Det känns så sorgligt att vare sig du eller din älskade hund mår bra.

Ta hand om er.
Kramar

Anonym sa...

Härlig färg du har på bloggen. :)

Ejsans sa...

Inte roligt att läsa det här. Du har ju rätt i att vi (räknar in mig själv här också dock utan problem)inte har någon användning av det så nu. Men nej, hoppas de hittar en annan lösning.
Men vad tråkigt att läsa om Lilla vovven. Jag är så himla glad att han har aptiten kvar. Då finns det ändå hopp.

Ha det nu så gott du kan och en Bamsekram till Lilla vovven

Kram / Eivor

Ps Vem som fyller år kommer nog, hon är nog inte vid datorn ikväll och jag vet ju som sagt inte om hon vill att säger något. Men förra året talade hon om det själv på bloggen. Ds

Anonym sa...

jag har aldrig ångrat att jag tog bort paketet. Så jag kan bara rekomendera det..