lördag, juli 28, 2007

I mina rum

Nu när äldste sonen precis har flyttat hemifrån, har jag börjat planera hur jag ska göra om sönernas två rum, när även den yngste flyttar. I och för sig kan det ju dröja ett par år, men det gör väl inget om man är ute i god tid.
Sönerna har varsitt rum i källaren. Dessa rum besöker jag så gott som aldrig. Möjligen att jag går ner där, om ingen son setts till på två dagar eller så. Det har ju inte hänt så ofta, eftersom de har haft som vana att visa sig när de är hungriga.
I den äldste sonens rum har det nämligen samlats en rejäl hög med fotbollsstrumpor, och diverse andra träningskläder. Mer eller mindre otvättade. Såna kläder sprider odörer. En och annan urdrucken ölburk, gör också sitt till, när det gäller doften.
Inne hos yngste sonen däremot, är det kanske inte så mycket lukter, som gör att jag avstår från besök. Utan mer att det är mörkt som i graven, golv och väggar är belamrade med skivor och böcker, och det är ständigt någon form av musik som hörs därifrån.
Så när dessa båda rum blir tomma (efter grundlig rengöring förstås), kommer där att finnas ett spa och ett bibliotek! Vad sägs om det?
Jag ska fixa hyllor och ta ner alla mina böcker, som ligger och dräller överallt. Jag ska sätta in ett badkar som bubblar och fräser. Tror ni att jag kommer att vistas i någon annan del av huset? Jag kan ju faktiskt sätta in ett litet kylskåp också, så behöver jag ju inte gå upp därifrån när jag är hungrig.
Allt det här är okay, säger maken. Bara han får köpa en Citroen 2cv. Och eftersom det också är min drömbil, så är vi helt överens.
Vi är lite knäppa, jag vet. Men det är kul att drömma. Och jag brukar förverkliga mina knasiga drömma.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Spa och bibliotek, låter underbart, åå ett kylskåp med.

Vilket fint och inlevande språk du hade i texten. Tyckte mig kunna känna lukten från fotbollstrumpor och öl.
Hög igenkänningsfaktor...Det där med mat och prylar.

Ha det riktigt gott!
Kram

Anonym sa...

Jag tror det blir helt förträffligt! Och sina drömmar, de ska man förverkliga, eller iaf försöka, det gör så gott när man lyckas =)
Ha en jättefin kväll
kram & hälsn

Anonym sa...

Det här var underbar läsning för mig som sörjt så över att mina två tonåringar är på G. Mannen och jag har haft mycket ledig tid tillsammans i sommar. Just nu är vi ensamna i lägenheten, därav att vi inte är på landet ikväll. Vi NJUTER. Jag har också kommit på mig själv med att fundera hur vi ska ha det när de har flyttat. Jag som precis har börjat sörja ha ha. Känner igen mig i min son när du beskriver dina söner. Inser att min son är normal. De ser ut sådär i söners rum. Dotterns är så annorlunda. Härliga dofter. Växter. Ljusa färger. Var sak på sin plats. Vet också. Alla är olika. Oavsett kön. Så här ser det ut hos oss, hos dig, kan vara annorlunda någon annanstsans. Livet har olika faser. Det är inte kul att bli äldre tycker jag, men det är kul att tänka att det går at göra någonting utav det hela. Det går också att njuta utav tystnaden. Rosa tankar

Anonym sa...

Det låter härligt med ett spa och bibliotek i dina söners rum. Önskar dig en fin söndag

MVH

Anonym sa...

MVH Pinglan

Anonym sa...

Spa och bibliotek låter väldigt bra och trevligt!:) Ha det gott & sköt om dig. Kram & fridens liljor från KLoktok

Anonym sa...

Låter som en alldeles underbar dröm, och faktiskt väldigt möjlig att förverkliga.

Angående din kommentar till mig, jag hade redan ätit frukost, bovetegröt med bär.. så pannakakorna var enbart till dottern ;-)

ha en skön söndag.

Anonym sa...

Låter som en bra plan :)
Kramar!

Anonym sa...

Klart vi ska drömma...jag håller på nu med mitt lilla kombinerade gästrum andliga rum. Ljust ska det bli och så fint i bokhyllan bara vi får sortera ut en del böcker. Måste få ordning på vårt bibliotek..du vet att min syster dog och från henne fick jag en del böcker som bara trycktes in i de redan överfyllda bokhyllorna. Så har det sett ut ett bra tag men nu ska jag rensa ut.
Känner igen min son när jag läser om dina. Tursamt har han eget boende men städa är inte hans grej och fy så det ser ut ibland hos honom. Men städa får han göra själv.
Kramis
Maggan http://livsglimtar.wordpress.com