måndag, juli 09, 2007

Parkvandring










Min stad, Enköping, är väl inte så känd. Fast några vet förstås att underhållarna Elin Lanto och Totte Wallin kommer härifrån. Sen har vi ju ett fotbollslag som åker upp och ner och in och ut i tabellerna.
Doktor Westerlund kom från Enköping, liksom Jan Fridegård.
Men det som är mest känt, åtminstone i trädgårdssammanhang, är alla parker. Man satsar på perenna växter, små s.k. fickparker och skulpturer bland grönskan.
Jag har tur som bor mitt i stan och har nära till de flesta parkerna. Det är verkligen en fröjd att vandra omkring bland allt det vackra.
Här ovan ser ni några exempel på vad jag menar.
Det som ser ut som ett brunnslock, på näst sista bilden, är från en park där man ska lyssna. Lägger man örat mot locket, så hör man vågskvalp!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen fina parker och vilken bra skärpa du fått bilderna.

När jag var liten hade jag en likadan mössa som du har på bilden.

Hoppas verkligen att det slutar regnar inför scoutlägret.
Vilken mardröm om det skulle regna på samma sätt som här i södra sverige.
Fast idag är det uppehåll, äntligen!

Jag håller tummarna!
Kramen

Anonym sa...

Enköping?! är det inte där den store Piet Odulf anlagt stadsparken med alla dess perenner?
han är en makalös trädgårdskonstnär och då menar jag med plantor....

tack för bilderna

uppehåll här med, solen har tittat fram.

imse sa...

Jovisst, han har anlagt en otrolig park. Bild nr 2 och 3. Och hans ideér ligger bakom övriga parker också.

Anonym sa...

jag skulle gärna göra en utflykt till enköping.
sist var det bara en snabb genomresa på väg till Uppsala lasarett

Anonym sa...

Det är så fint med fina parker mitt i stan....*tycker* Enköping är fin..:)

En fråga har jag på min blogg....har du tid??..*ler*

Anonym sa...

Vilka fina bilder....och vilken fin park;)
Bloggerikommetarsvar:Ska försöka med det=)

Anonym sa...

Oj, så fint. Verkligen. Jag kände en gång ngn från just den staden...kom jag på nu :)

Anonym sa...

Runhagens gamla *ler* vet du då?? vart.....

Anonym sa...

Hej
Ser ut som vi får stanna till o besöka Enköping nästa gång vi är i krokarna.Det ser inbjudande ut på Dina fina foton.
:)

Anonym sa...

Vilka fina bilder. Bänken var verkligen ovanlig.
Jan Fridegård är en favorit hos mig.
Ha en skön dag.
Kram :)

Anonym sa...

Mycket vacker park!
Kramar!

Anonym sa...

visst är det så, man håller kvar det lilla så länge det känns bra.

inget regn idag heller, det ordnar sig nog med lägret...

Anonym sa...

Hej!
Trevliga bilder! Såg ut att vara uppehåll! Hoppas det är bra med dig och Jycken:)
Sköt om dig & ha det gott.
MVH & kram från KLoktok

Anonym sa...

Hej
Hoppas att solen lyser hos er också.Och i era fina parker.
:)

Anonym sa...

har regnat rejält här idag.

men den ena killen är sju år yngre än mig, det kan vara hanterbart
den andre är 14 år yngre... definitivt inte hanterbart.
behåller dem hellre som onlinevänner med en och annan ev fika tillsammans..
tror du förstår.
kram,
btw, nu ska jag ut och fika med en bloggvän. Livia

Anonym sa...

Imse - Unga ska bo hemma enligt Odell, eller tvinas ta lån med statlig garanti - typ studielån - för att köpa bostad. Konstig politik som går stick i stäv med teorin om rörlig arbetsmarknad. Men det är en annan sida av Aliens, det håller inte samman utom i ett avseende - fattiga ska betala för de rikas störe välfärd. Mvh Uno

Anonym sa...

Lyckans ost som kan promenara runt i de små parkerna och njuta.
Fina bilder du har tagit tycker jag.
Roligt att hitta dig tycker jag också!
Kram Maggan
http://livsglimtar.wordpress.com
ps jag vet aldrig hur man gör för att logga in till just den här typen av sajt så jag kör på anonym

Anonym sa...

Härliga bilder, Totte glömmer man aldrig!
Vicke

Anonym sa...

Hur trivs du här?
Önskar dig en skön kväll.
Kram :)