onsdag, januari 23, 2008

7 sanningar

Haraldsdotter har utmanat mig. Jag ska skriva sju sanningar om mig själv.

1. I min barndom bodde jag på ett par konstiga ställen. Dels bodde jag på ett regemente, innanför grindarna, alltså. Sen bodde jag på ett militärt övningsområde, några meter från en motocrossbana.

2. Min pappa hade samma för- och efternamn som en skådespelare. De var dock inte släkt. Pappa var mallig över sitt namn. Jag, däremot tyckte inte om det. Var glad att byta ut mitt svårstavade efternamn när jag gifte mig.

3. Av pappa fick jag också ärva min stora, fula näsa. Han var stolt över sin, eftersom många trodde att han var fransman.
Ingen har frågat mig om jag är fransyska.

4. Jag avskyr att ringa. Tack gode Gud för E-mail.

5. Jag kan inte dansa. Inte ens om jag är onykter, vilket jag i och för sig nästan aldrig är.

6. Jag tror inte på gränser. Har ingen känsla för det här med fosterland och att vi inte ska släppa in kreti och pleti i vårt land. Låt dom komma, jag är nyfiken på andra länder och kulturer.

7. Jag har en liten släng av ansiktsblindhet. Har svårt att känna igen folks ansikten, och namn med, för den delen. Känner lättare igen folk på deras händer och fötter.

Nu ska jag utmana sju andra att skriva sanningar om sig själva. Men jag har så svårt att välja. Ytterligare en sanning om mig själv.
Alla som vill kan väl ta sig an utmaningen istället.

23 kommentarer:

Anonym sa...

ansiktsblindhet måste ju vara besvärligt. Jag såg ett program på tv om det för ett tag sedan. Den kvinnan kände inte igen sin egen familj. Jag förstår att det kan vara så men visst är det märkligt.
Så du gillar inte att prata i luren? Det har jag aldrig haft svårt för...
Kram

Anonym sa...

Maggan var det som skrev, jag lär mig aldrig fatta hur man kommenterar här. Ena stunden funkar det med Googlekontot jag har skaffat enkom för att kunna skriva lätt är nästa gång så funkar det inte igen.
Bara så du vet vem som pep!

Anonym sa...

:)
jag har redan gjort den utmaningen för ett tag sedan..
du, jag gillar inte heller att prata i telefon.

Richard Hawley är nog dessvärre obekant för de flesta. Jag är en sån där som snokar rätt på nya artister via track-id i min mobiltelefon, hör jag något jag gillar på radio, i affär eller annan stans så klickar jag på "sampla" och så får jag förhoppningsvis upp namn på låt och artist...
rätt kul faktiskt.

nu ska jag iväg och träna..

Anonym sa...

Orättvist det där att man inte frågar dig om du är fransyska :) Nej den onyktra dansen får Magnus Uggla stå för!
Kram

Anonym sa...

Oj då. Det där med namn var intressant, och jag har alltid trott att du var en rackar på att dansa. Och att du har franskt påbrå. Men så kan det vara, ha det gott och tack för fin läsning. Du har långt kvar till bäst föredagen.

Anonym sa...

Inte för att jag direkt ogillar att ringa men jag tycker att e-posten är otroligt bekväm och bra på många sätt och vis!
Kram!

Anonym sa...

Det var intressanta sanningar. Ha det gott.

MVH

Anonym sa...

Ja, visst är jag. En dag ska jag börja lära känna mig. Kram

Anonym sa...

Kikar in och uppdaterar mig och ska försöka använda den här bloggen ett tag igen nu!

Gunnar Deckare sa...

Hej
Jag delar åtminstone två av Dina sanningar.Jag har svårt att känna igen folk på ansikte.Och jag har också bott innanför grindarna på ett regemente.Som barn alltså.Som värnpliktig också förståss.
:-)

Anonym sa...

Intressant läsning...hm, undrar om din pappa var inom det militära? ;-)
*kram* :-)
Ann Mysterie

Anonym sa...

Ännu en av många listor
Vicke

Anonym sa...

Kul att läsa. Att bo på ett regemente. Intressant. Undrade om du hade en massa militärer som grannar?/Rosa

Anonym sa...

Jag drar till fjälls en vecka; ha det gott!

Ejsans sa...

Hallå i stugan
Som du kanske minns ät jag emot utmaningar. Det får andra ta.

Jo jag kommer nog tillbaka, det har jag räknat med. Men just nu känns det himla skönt. det blev ett tvång nästan. För mig själv alltså.

Men tittar in och hälsar på lite då och då. Som nu.

Ha det bra
Kram och naturligtivs kramar till Lilla vovven. /Eivor

Anonym sa...

Hej! Känn dig utmärkt utmanad!:-D
Läs mer på mitt vanliga ställe eller här http://kloktok.wordpress.com/

Intressant det där om ansiktsblindet. Jag lider av motsatsen... Har för lätt att komma ihåg ansikten. Det räcker ibland att stå i kön på ICA elelr sitta i ett väntrum hos tandläkaren och se någon. Sedan när jag ser denna igen så känner jag igen människan men vet inte om det är en bekant eller vart jag träffat den. Då går hjärnan på högvarv och lugnar sig inet förren den kommit på vart jag sett ansiktet förut!

Trevlig helg! Sköt om dig & ha det gott. Kram från KLoktok

Anonym sa...

Önskar dig en trevlig helg!

MVH

Anonym sa...

Passar på att önska en trevlig fredag!
kram!

Anonym sa...

Jag hoppas att du får en trevlig helg
Vicke

Anonym sa...

jag antar inte utmaningen, men lämnar av en kram till dig!
birgitta/witchbitch

Anonym sa...

Nummer 6 gillar jag stenhårt. Så bra formulerat, "jag tror inte på gränser". Det säger allt.

Så konstigt det är, när du skrev om efternamnet började jag genast sitta och luska i huvudet. Svårstavat dessutom, hmm...Precis som om jag skulle komma på det. :)

Du har ingen stor ful näsa, så det så!

Det är konstigt men jag kommer också lätt ihåg folks händer.

Kram från Tyra.
(tack för din fina kommentar)

Anonym sa...

Svar: aha...spänningen tätnar. Fler ledtrådar kanske? :)
Och nej, det har du inte alls! Jag har sett näsor ska du veta..

/Tyratoken igen

Anonym sa...

Jag är som du när det gäller att dansa... helt omöjlig.. men kul har jag ändå..