måndag, januari 28, 2008

Hjärtat

I fredags var jag som sagt till en smärtläkare. En mycket klok och förståndig kvinna. Hon såg direkt det, som jag borde ha sett själv. Jag har ju faktiskt varit sjuksköterska i snart 28 år!

Ni vet att jag har gnällt om att jag känner mig så ful och tjock. Det tyckte hon också! Ja ful, sa hon väl inte direkt. Men tjock eller rättare sagt svullen.
Jag har den senaste tiden känt mig som en höggravid flodhäst, ungefär. Svullna fötter, ben och fingrar. För att inte tala om svullen mage. Och extrem trötthet.

Självklart får man ont, när man är så där svullen. Cirkulationen försämras, nerver kommer i kläm.
Och varför blir man så svullen? Ja, förmodligen är det hjärtat som inte jobbar som det ska.
Jag har mycket hjärtsjukdomar i släkten, på min mammas sida.

Första åtgärden är att få bort svullnaden. Hon skrev ut vätskedrivande tabletter och en effektiv värktablett.
Resultat? Jag har minskat flera kilo, över helgen. Det är så lätt att andas! Jag visste inte ens om att jag hade svårt att andas. Värken har också minskat.

Men nu gäller det att utreda vad det är för fel på hjärtat. Jag har nu suttit i ett par timmar och ringt runt till olika vårdinrättningar. Både privata och landstingsdrivna. Mestadels har jag mötts av telefonsvarare. Där jag kom fram, tog man inte emot nya patienter.

Men skam den som ger sig. Jag får fortsätta att ringa. Man måste vara frisk, för att orka vara sjuk eller hur det nu är man säger.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Men, så bra att du fick hjälp av henne på en gång. Fast det är klart att nu blir det ju fortsatta undersökningar. Jag hoppas verkligen att du ska ha flyt och få komma till rätt ställe snabbt.

Kram!

Inkan© sa...

Jag hoppas att allt går åt rätt håll och att du slipper både hjärtproblem och värk. Jag antar att läkare och syster ger både livsråd och kostråd samt nyttiga motionsråd. Och att du får precis rätt behandling!

Allt gott!

Anonym sa...

Så skönt att hon kunde hjälpa dig.
Kan inte hon remittera dig till någon?
Sköt om dig nu.
Kram från Tyratoken

Anonym sa...

Jag fick också vattendrivande en tid. Enl. min läkare var det vanligt i "vår" ålder.
Hoppas du hittar någon bra läkare.

Styrkekram från Farmor K

Maggan sa...

Vilken tur att du gick till läkaren, hjärtat oroar när det är problem med det. Jag låg ju inne i maj och kollades men äter ju betablockerare nu och det funkar rätt bra, känner bara av det lite ibland.
Nu håller jag tummarna för dig att du hittar någon som kan ta hand om dig och kära hjärtat.
Varmaste kramen kommer här

Anonym sa...

Vilken tur att du kom iväg och fick hjälp, vad skönt att tabletterna redan har börjat att hjälpa. Men kan du inte bara få en remiss på vårdcentralen för att få komma iväg på en ordentlig utredning, det måste ju fungera!!!!!!
Kramizzzzz o lycka till!!!!

Gunnar Deckare sa...

Hej
Det låter ju lovande! Ja man får ligga på för att få den vård som man behöver.Ge inte upp!

Anonym sa...

Hoppas att du får en riktig undersökning nu
Vicke

Maria sa...

Åh så skönt att du fick ordentlig hjälp. Hoppas att du kan få hjälp med att hitta rätt vårdinrättning för det tar verkligen på krafterna att själv ringa runt när man inte har orken. KRAM

Anonym sa...

Men så bra att du gick så att du kan komma till rätta med hur du mår. Redan ett steg i rätt riktining!
Sköt om dig nu!
Kram

Katrin sa...

jag känner igen mig, och äter vätskedrivande, kärlvidgande och betablockare. Pga högt blodtryck och för hög puls som tillsammans ledde till allt du har.
Det har gjort stor skillnad! Så ge inte upp utan skaffa en tid. Knepigt att inte du själv anat något...

Jag håller tummarna för att du snabbt ska bli hjälpt! Kram! Katrin

Anonym sa...

Skönt med hjälpen, det betyder ju supermycket när man äntligen får bukt med en grej som påverkar livet så mkt. Men jobbigt att du behöver ringa runt själv. Finns det ingen pålitlig husläkare du kan hälsa på hos? För om det inte var husläkarnivå så borde ju smärtdoktorn skrivit en remiss istället... (säger jag som ju inte vet så mkt om vad som kom fram iofs...)

Anonym sa...

Trevligt att bli bra bemött av kunnig vårdpersonal! Hoppas du får tid snabbt till att utreda hjärtbesvären. Ha det så gott.

MVH

Anonym sa...

Vilken tur att du kom till ngn som kunde hjälpa och se på en gång! Hoppas nu du får tid, att du kommer fram öht i telefon.

Tankar till dig från mig.
Kram.

Madonnan

Anonym sa...

Läser i fel ordning märker jag. Men jag skulle nog mejla någonstans ändå. Det här låter inte bra. Du är ju kunnig själv som sagt, men ändå. En koll måste du få. Intressant det där med svullnaden. Det visste jag inte. Ska ha det i minnet. /Rosa tankar

Anonym sa...

helt sanslöst med vården när kvinnor söker.

min mamma sökte för att hon hade ont i hjärtat, hade svårt att andas, hon blev hemskickad med astmamedicin första gången, hostmedicin andra gången, tredje gången kollapsade hon på läkarmottagningen och det blev iltransport med ambulans till sjukhuset i V-ås. hon hade haft en stor hjärtinfarkt, samlade vätska i lungorna, låg inne i 4 månader innan hon blev utskriven...

stå på dig, kräv den vård du anser dig ha rätt till...

Kram och ha det gott