fredag, januari 18, 2008

Fibromyalgi

Jag har så länge jag kan minnas, åtminstone från 8-10årsåldern, besvärats av värk i kroppen. Vissa perioder har det varit lite bättre, medan andra perioder har inneburit mycket värk.
På senare år har värken tilltagit. Jag kan se ett samband med en armskada för drygt två år sedan. Skadan ledde till både tennisarmbåge och golfarmbåge. Jag har fått cortisonsprutor i armen flera gånger, med varierat resultat.

Efter den skadan, har som sagt värken i kroppen tilltagit. Jag har alltid ont i händerna och under fötterna, sen flyttar sig värken runt i kroppen.

Något som är minst lika besvärande är den förlamande tröttheten. Den har också tilltagit kraftigt det senaste året.

Jag har inte sökt läkare speciellt ofta för min värk. När jag har gjort det har jag fått vanliga värktabletter och cortisonsprutor. Ingetdera har egentligen hjälpt.

Jag har nu mer och mer börjat fundera över om det är fibromyalgi, som jag har. Jag hittade en väldigt bra och informativ sida, om sjukdomen. Det känns som om i stort sett vartenda symtom, stämmer in på mig.

Nu har jag bestämt mig för att beställa tid hos läkare och begära att en riktig utredning görs, eftersom besvären mer och mer inkräktar på min dagliga livsföring.

Just nu känns det som om jag är inne i en period, där varje rörelse innebär en försämring.
Helst vill jag kura ihop mig i soffan, under en varm och gosig filt!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas verkligen att du får hjälp, som dessutom hjälper! Låter inget vidare det där. Kämpa på!

Trevlig helg.

Anonym sa...

Bra att du söker hjälp, att du kollar vad det är.

Hoppas att du får bra hjälp, snart.

Kram:)

Madonnan

Anonym sa...

"Mjukdelsreumatism" är ett ord på min värk som pågått nästan hela livet. Dock förvärades det 1980.
Min mor fick diagnosen "Morbus dercum" som lär vara en inflammation i fettvävnaderna. Inget hopp om någon bot. Jag är utredd vid flera tillfällen. Nu sist för Sjögrens syndrom. Har alla symtom men blodproverna visa ingenting.
Det är jobbigt med värk det tär på psyket. Till sist tror alla att det är psykiskt. Det värsta är att inte bli trodd.
Hoppas du får hjälp och lindring.
Styrkekram från Farmor K

Anonym sa...

Låter inget vidare du...
Helt klart ska du inte ge dig. Undersök och flarhet...

Anonym sa...

med hund på ena sidan och unge på den andra och skriver med vänstern så blir det inte så rätt märker jag "få klarhet" skulle där ju stå...

Anonym sa...

Det har börjat nu. Smilla ligger på soffkarmen med huvet mot väggen. Jag har stigit upp igen efter att vi lagt oss. Det blåser och regnar. Villvara litet vaken om nåt skulle hända med huset eller träden runtomkring. kram och tack för kommentar

Maggan sa...

Usch det är jobbigt nu med fibron, det var ju den som jag från början blev sjukpensionera för plus utbrändhet då.
Jag har haft mycket ont i fötter och i skinkorna och låren den sista tiden. Jag blir klart sämre av väderomslag, kan ofta känna av det redan innan det slår om. Som en väderstation och det har jag hört att fler gör. Tröttheten är förlamande jobbig faktiskt värre än värken för mig och nu med tröttheten från njursvikten vet jag inte vilket ben jag ska stå på ibland.
Så bra att du tar tag i det hela, man mår "bättre" när man får ett namn på det onda och kortison hjälper ju inte ett dugg. Inte mycket som gör faktiskt.
Kram

Anonym sa...

Min svärmor har fibromyalgi och har precis som du lidit av värk mer eller mindre alltid. En dos av benskörhet gör inte att hon mår bättre. Tycker du gör klokt i att söka läkare och få en ordentlig utredning!
Kram!

Anonym sa...

Det är bra om du får det utrett. Hoppas du har det gott trots värken. Önskar dig en trevlig helg!

MVH

Anonym sa...

Helt klart att du skall iväg och få en ordentlig undersökning, det är så påfrestande att gå omkring och ha det ont och besvärligt. Se nu till att du kommer iväg!!!!!!
Kramizzzz

Ejsans sa...

Intressant. Fibromyalgi är ju erkänt lätt att skylla på när de inte vet.

Känner likadant som dig, men jag vet ju varför. Här är det ju utrett RA och SLE.Men tröttheten vet jag inte. Ögonen ramlar ihop vid datorn. Därav lite paus bl a.

Vet inte själv hur jag fick till den bilden, har försökt titta noga på den. Men nej, det var nog något på skoj bara.

Hoppas du får hjälp nu, NU.

Kram/eivor

Anonym sa...

Ja, ta kontakt med en läkare, vi får väl hoppas att det inte är den sjukdomen
Vicke

Anonym sa...

Men så hemskt du har det. Starkt av dig att begära en utredning. Ibland är det så svårt att ta tag i saker när man mår dåligt. Du är en riktig fighter!
Kram från Tyra