söndag, oktober 14, 2007

Hjärnkollaps

Tänk vad mycket det finns i världen, som man går omkring och är uppretad över. Alltid är det någonting. Det är läget i Burma, avrättningar i Kina, barnens situation i fattiga länder, ungdomars ökade våldsbenägenhet, klimatförändringar, krig och konflikter osv osv.
Det blir bara mer och mer. Det känns som om min hjärna är full nu. Hårddisken här uppe kan inte ta emot mera.

Så fort jag slår upp en tidning eller sätter på ett nyhetsprogram så är det mord, död, våld och förstörelse, som möter mig. På något sätt känns det som om jag snart kommer att bli likgiltig, inför det som händer. Att avtrubbning blir en slags räddningsplanka. Och det är skrämmande!
Om människor avtrubbas och inte längre orkar reagera inför det hemska.

Men det kanske är jag som är överdrivet känslig. Jag vet inte. Men det är som om jag inte kan ta emot mer elände snart.
Vad tycker ni? Hur känner ni det? Hur gör ni för att orka?

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sökt på nätet men inte lyckats hitta någon!

Nästan alla änglar man hittar är antingen kvinnliga eller små barn (keruber). Varför finns det inga mannliga änglar kan man undra?

Javisst finns den vackraste änglen i himlen och jag kommer aldrig att hitta någon som ens är i närheten av honom...jo mina fyra andra barn förstås... men ingen i porslin/gips att sätta på graven.

Kram Pernilla Christians änglamamma

www.christiansellergren.se

Anonym sa...

Du behöver en paus, läs och skriv bara om trevliga eller vardagliga saker ett tag framöver så kommer du snart känna igen dig själv igen.
Jag orkar oftast inte med att ta del av politiken eller det som händer i världen varje dag. Många är ni som skriver och reagerar på det som händer, men själv vill jag inte för jag orkar inte.
Jag har varit utbränd som det kallas och har inte fått ordning på skallen helt och hållet sen dess. Stress gör att jag får svårt att hålla en "rak linje" så jag vill oftast inte skriva om sånt som upprör politiskt för jag orkar inte med att argumentera om det skulle bli lite för mycket drag i min blogg.
Många kramar...
Maggan http://livsglimtar.wordpress.com

Anonym sa...

jag har ju varit borta från "civilisationen" ett par månader och det kan jag säga, att inte har jag saknat nyheter på teve och i tidningar. Tvärtom. Det är def. inte hälsosamt att suga i sig elände man inte har möjlighet att åtgärda. Jag menar förstås inte att man inte ska bry sig. Men man kan inte lösa världsproblemen kväll efter kväll efter kväll efter kväll......

Ta en paus och ägna dig åt nåt uppbyggande istället. Pussa på vovven eller så....
kramar kan man inte få för många av så här kommer ett gäng till dig nu!!!
:-)

Anonym sa...

Det är inte så konstigt att man känner att man inte orkar ta in allt elände....vi överöses med sånt....i tidningar och tv....Det värsta är ju att det är sant...Fast jag tror att man måste "gå" ifrån....kolla på de fina höstfärgerna....prata med någon man tycker om....bli glad över det lilla för att få någon balans....Allt är inte elände....fast det kan kännas så....
Höstmys var precis vad jag behövde idag.....så man orkar bry sig....
Kram på dig

Anonym sa...

Jag tror inte det är bra för oss att ta till oss allt elände i världen. Visst måste vi reagera på orättvisor och annat men vi kan inte klara av att känna med alla som drabbas. Då går vi under. Så mycket klarar inte en person...
Kram!

Anonym sa...

Håller med dig till fullo. Fick en länk från en vän www.maydayearth.se som han ville att jag skulle sprida. (Ha nu spred jag den lite grann....)Skämdes när jag insåg att jag orkar inte ens ta till mig den även fast jag vet att det är en god sak när han är inblandad. Känner att jag koncentrerar mig på tonåringarnas och deras värld just nu där jag lever. Det andra får vila. Är inte mer än en liten människa./Rosa

Anonym sa...

Jag har inget svar på detta. Jag kan bara peka på att det är fel. Har vi jobbet ett helt hundra år för att göra folk mer jämlika borde det finnas principer och modeller för folk att slippa att bo i tält eller skjul. Hr vi jobbat i mer än hundra år för att sjuka ska slippa svälta borde det fungera från Boden till Vällinge! Men så är det inte, människor, svenska och andra har ett helvete i vår vålfärd fast vi har gott om pengar för dem. Ändra på det NU!!! Kramar från Uno

Anonym sa...

Jodå... Kloktok blir ibland övermättad på allt elände som visas i media. Inet blir det bättre av att folk i ens närhet mår dåligt också och att jag jobbar med folk som har diagnoser på att de mår dåligt...
När det blir för mycket brukar jag titta på en komedi, läsa något kul eller klurigt och gå ut i naturen.
Sköt om dig & ha det gott.
MVH & kram

Anonym sa...

Förstår precis vad du menar, det är så mycket elände som händer, dagligen, varje gång man tittar på nyheterna eller kikar i en tidning. Tror nog - hur hemskt det än låter - att man måste "stänga av" ibland, annars skulle vi inte orka med oss själva eller våra nära och kära.
Kramizzzzz

Anonym sa...

God morgon go´a vän i etern =)
Människor blir mer och mer avtrubbade, man matas ju dagligen med dessa svarta rubriker, tillslut måste man stänga av lite...men det är ju inte bra alls om man slutar att reagera på allt det hemska som händer runt om i vida ärlden, men det går inte ta in hur mycket elände som helst.
Håller med Birgitta om det hon skriver i sin kommentar ...
Önskar dig en riktigt bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Nej, du är inte överdrivet känslig. Det är stor skillnad på att se en serie och ett nyhetsinslag. En skadad människa kan se likdan ut i en serie som på rikigt, men när man vet det är på riktigt så blundar man... jag gör i alla fall.

Nedslag sa...

Hej nej överkänslig är du inte utan man blir distanserad. det var därför jag tog upp det där med språket som är ett led i denna distansering..

klartext är svårt och det svider att få höra sanningen..Men jag tror nämligen att våra ungdomar men även vuxna tar efter här och börjar distansera sig då de får höra dessa svepande omskrivningar. Vi vuxna är för dåliga på att tala om vilken tyngd det kanske ligger i diplomatins språk om vi kan tolka det. Här tycker jag nog att att media kanske kunde hjälpa till att förtydliga vad som döljer sig bakom dessa termer.

Må så gott alla..

Anonym sa...

eftermiddagskram till dig vännen!

Anonym sa...

Vi får aldrig bli avtrubbade!!
Vicke

Anonym sa...

Usch ja det är för mycket nu. Man blir helt matt och uppgiven. I dag har vi haft knivdrama på skolan. Vad är det som händer?
Bloggkram

Anonym sa...

På nått´ sätt är det väl att reagera, att inte orka ta till sig mer elände oxå. Finns det ingen botten utan allt bara rinner av som man vore en teflonpanna, vilket liv är det.
Ibland orkar inte jag heller ta emot mer.
Wanja

Anonym sa...

det har sagts mkt om detta, hur vi fått ökat tillgång till nyheter via media men i och med denna ökning så klarar vi inte av att ta in allt och slutligen stänger vi av helt istället för att bry oss om, om så en enda sak. Sen upptas vår uppmärksamhet alltför mkt av "oviktigt" snaskande från kvällstidningarna i olika kändisar m.m. Det blir svårt då. Man får nog rikta in sig lite mer på en sak eller ta en paus kanske...Viktigt man själv mår bra så att det kan ge tillbaka till andra/annat =)
Önskar dig en fin kväll! kram

Anonym sa...

Kikar in och önskar dig en bra dag. Hoppas det är bra med dig...
Sköt om dig. Kram från Kloktok