måndag, oktober 22, 2007

Rött vin

Ett litet förtydligande, med anledning av mitt förra inlägg, där jag skrev om vin och huvudvärk. Det är garvsyran (tanniner), i främst rött vin som orsakar huvudvärken. Garvsyran finns mest i blå druvor och i druvkärnor. Det kan även bildas garvsyra under lagringsprocessen.

Vad man kan göra är, att leta efter ett vin som betecknas som mjukt och bärigt. Dessa viner innehåller minst garvsyra. Fråga på Systembolaget. Jag fick lite tips och råd, när jag frågade personalen där.

Ett vin som jag blev rekommenderad och som har fungerat bra är Drostdy-Hof, från Sydafrika.

12 kommentarer:

Ejsans sa...

Tittar in för att säga God Natt. Klockan blir ju mer och mer här på kvällarna. Nu M å s t e jag i säng. Men vill inte.

Kram och Krama Lilla vovven också.

Anonym sa...

God morgon go´a vän i etern =)
Tack för vintipset =)
Ha en bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Hej
Ja det finns många goda viner från Sydafrika.
Jag har själv inget bekymmer med rödvin o huvudvärk(om jag inte dricker för mycket förståss ha,ha)
Så det får gärna vara kraftiga viner för min del.
:)

Anonym sa...

Hade jag fått huvudvärk av rött vin kanske jag inte skulle varit alkoholist idag...
;-)
nä, så enkelt är det nog tyvärr inte, även om just den ädla drycken är min favorit.

kramar!!!

Anonym sa...

Har samma problem men har kommit fram till att unga viner från Chile, Australien och Sydafrika går bra. Även Bulgariska viner. Men fy vilken huvudvärk jag får av dyra franska och italienska viner.
Bloggkram

Anonym sa...

Tack för det tipset, har du något mot ostadiga ben också??
Vicke

imse sa...

Vicke, vill man vara stadig på benen, är det nog vatten som gäller. Helst kranvatten, förstås.

OOOOOOOO sa...

Jag instämmer meeen :) det är även så att i de finare vita vinerna finns det också tanniner. Så det råd jag fick på systemet var att köpa ett billigt vin med låg alkoholhalt. Typ tyskt lantvin, Libfraumilch osv.
Ja det är ju inte det bästa man kan få men de innehåller minst av de migränutlösande ämnena. Sedan finns de de som inte tål själva alkoholen heller. Inte ens i en lättöl!

Anonym sa...

:) Kloktok har inga problem med huvudvärk orsakad av vin eller andra alkoholhaltiga drycker...
TYcker inte det smakar gott och ser då ingen anledning till att dricka... Fast jag får ju huvudvärk ändå;P Kram

Anonym sa...

Jag dricker nästan aldrig vin. Önskar dig dock en god natt och en fin onsdag!

MVH

Anonym sa...

Kanske skulle våga pröva det där vinet. Det är därför jag alltid dricker öl som jag berättade. Reagerar på en gång även om det bara är en klunk./Rosa

Kicki sa...

Hejsan!

Kan tipsa om ett annat rött vin som iallafall inte gett mig migrän (är känslig) och det är Chatelle Coteaux du Languedoc. Ett mycket fräscht o gott vin till både mat och som "sällskapsdryck".
Vill man ha aningen mindre strävhet så kan jag även rekommendera La Chasse. Båda dessa går under "Mjuka & bäriga".

Vänliga hälsningar /Kicki