onsdag, oktober 03, 2007

Sväng på stan

Direkt efter jobbet idag, tog jag som vanligt en långpromenad med LillaVovven. Vädret var underbart skönt. Vi promenerade runt i några av stadens parker och tog sen en sväng på stan. Där upptäckte jag två nya affärer. En med damkläder och en med smycken.

Vårt centrum är annars rätt så tråkigt, med en jättekoloss med Åhléns bl.a. vid torget. Byggt på 70-talet, då man rivningshärjade som värst i vår stad.
Sen finns också ett ruskigt förfallet stadshotell. Ja, det är ju inte hotell längre förstås. Huset är förmodligen livsfarligt att vistas i, även på utsidan är det risk för nedfallande fasaddelar. Huset är en skamfläck för vår stad och ingen vill ta på sig ansvaret för förfallet.

Nu planeras ett stort affärsområde i utkanten av staden, vilket väl resulterar i ett ännu tristare centrum.

Kom ihåg att fortsätta kampen för Burmas frihet. Gå gärna in på Svenska Burmakommitténs sida.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, tänk vad stadsplanerare i Sverige är okänsliga. I Kroatien där var det VACKRA städer. Medeltida! I Sverige river man hus när de är gamla, renovering? Aldrig på tiden!

Kroatien var en riktigt stor, positiv överraskning!

Ha det gott! /Katrin

Anonym sa...

Ber så mycket om ursäkt, orkar inte läsa ditt inlägg. Det gör jag alltid annars. Jag är inne i min värsta period och bara gråter. Tusen tack för din kommentar, att jag betyder nåt, det betyder så oerhört mycket för mig.
Sköt om dig.
KRAM

Anonym sa...

Jag vet inte om det är lika men vi har en grej som man stoppar in i eluttaget som ska skrämma bort möss med ljud.....Den fungerar inte alls....kanske du har en bättre manick=)Är desperat nu....detta är jobbigt för någon med svår musfobi....
Kul och höra i från dig=)
Kram

Anonym sa...

Det är tråkigt när stadens centrum blir tomt och all handel förläggs till yterrområdena. En livaktig stadskärna är mycket trevligare!
Kram!

Anonym sa...

Vi får aldrig glömma dom som lider! Hoppas att dom gör något åt ert centrum så ni kan trivas där!
Vicke

Anonym sa...

Varför dessa trista centrum. De ska bygga en galleria här vid Odenplan. Vi har ju Västermalmsgallerian, Solna och Hötorget så varför det. Bara samma affärer hela tiden medans de små annorlunda försvinner./Rosa

Anonym sa...

Bra att du länkar dit.. Kram:)

Ejsans sa...

Var inte så pessimissisk. Det kanske blir ett toppenfint centrum.
Själv är jag inte pessimist men urförb.... Skrev en blogg helt utan bilder gick inte få ner. När jag knåpat ihop den. To much connection. Gissa en som skrev ett ursinnigt brev till AB. Du skulle inte tro dina ögon. Nej inga fula ord men de förstod nog ändå.

Hackspetten lättar upp humöret nu. Ja det är vekligen helmysigt att had dem här. De är 4 stycken. Så goa. Ska tänka på dom nu istället.

Kram kram och en vovvepuss. Ja inte till dig. Till Lilla vovven, pussen alltså.
Eivor

Anonym sa...

God morgon go´a vän i etern =)
Det vedrkar som det blivit en trend med affärscentrum utanför stadskärnan...så även i våran lilla stad =)
Ha en bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Usch vilka tråkiga stadsbilder betongklumparna ger! Inte någon trivsam miljö direkt... Hoppas du får en bra fredag. sköt om dig. MVH & kram från Kloktok

Anonym sa...

Verkar som om jag kan skatta mig lycklig som bor i en stad med ett levande centrum, med låga hus, gamla hus, jodå, något hus är fult och byggt på 60- och 70-talet, men hela stadskärnan är underbar.

tack för dina ord till mig..ha en skön helg

kram