tisdag, oktober 23, 2007

Afrika

Häromdagen skickade jag iväg mitt julpaket till mitt fadderbarn i Afrika. Hon heter Adama och bor i Benin i Västafrika.
Hon har varit mitt fadderbarn i 12 år. Nu är hon 18 år.
Jag har haft förmånen att få följa henne och hennes familj, under i stort sett hela hennes uppväxt. Vi har brevväxlat hela tiden, vilket har gjort att vi båda har fått en inblick i varandras kultur och vardag.
Hon har skickat många teckningar till mig.

I alla mina brev till henne har jag uppmanat henne att fortsätta studera, för att kunna skaffa sig ett yrke. Jag har poängterat hur viktigt det är, speciellt för flickor att få en utbildning.

Än så länge har det gått bra för henne, hon verkar leva ett relativt hyfsat liv. Trots att hon miste sin mamma för några år sedan. Hon har naturligtvis fått ta mer ansvar för hemmet och syskonen, sen mamman dog.

Jag antar att jag inte kommer att få ha henne kvar som fadderbarn så särskilt länge till. Hon är ju snart vuxen. Det känns lite sorgligt, men jag vet att jag har gjort hennes liv lättare. Både hon och hennes familj har fått tillgång till utbildning och sjukvård tack vare fadderskapet.

Vill du bli fadder? Gå in på Barnfonden och läs mer. Du kan göra skillnad!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så härligt att få dela någon annans liv på det viset, att få inblick...

angående din kommentar till mig...
vågar jag säga att jag badar nästan varje kväll, det är något av det skönaste som finns ;-)

kram och godnatt

Anonym sa...

Vilken häftig berättelse från det verkliga livet./Rosa

Anonym sa...

Min syster hade ett fadderbarn så länge hon levde och min systers dotter tog över den biten när min syster dog. Själv har jag fadderhundar det är min grej.
Bara man gör något någonstans.
Kram Maggan
http://livsglimtar.wordpress.com

Anonym sa...

Jag har också en liten fadderkille. Han bor på Kap Verde. Som du skriver, väldigt kul att ha kontakt med honom och hans familj. Det känns som en droppe i havet att hjälpa dom men samtidigt väldigt skönt att dom får hjälp.
Kram =)

Anonym sa...

Har du besökt henne någon gång?
Vicke

Anonym sa...

du kanske kan bli faddermormor istället!
kramar till dig, du omtänksamma!

OOOOOOOO sa...

Min dotter har en pojke i Afrika som de får brev och bilder från. han har varit deras fadderbarn i 3 år nu. En pigg kille som hade problem med hörseln först men det är bättre nu!
Kanske kan hon hälsa på i en framtid!
Syster Yster

Anonym sa...

Säkert har dina pengar gjort stor skillnad för hennes liv. Äldsta fröken och hennes väninnor hade under skoltiden ett barnhem som de var faddrar för.
Kram!

Anonym sa...

God morgon go´a vän i etern =)
vilken glädje för fadderbarnet att få ett paket och vilken glädje det är att få följa barnets utveckling =)
Ha en bra dag, lämnar en frukostbricka, kramar =)

Anonym sa...

Schysst gjort. Snygg bild från savannen, acaciorna är häftiga, finns som bild på svågern Wawesh hemsida www.wawesh.com Kram och tack för kommentar.