måndag, oktober 06, 2008

Den ärliga bloggaren

Att skriva blogg kan ha sina risker. Jag skrev själv om min negativa inställning till pedofiler, på en blogg för något år sedan. Och blev överröst av elaka kommentarer.

Nu är det en annan bloggare som har råkat illa ut. Hon har bloggat lite då och då på sin arbetstid, men förmodligen är det inte där skon klämmer. Utan det är hennes uttalande om sin chef, som sticker i ögonen på nämnda chef.

Man kan tycka att första åtgärd i ett sådant här fall, vore att chefen kallar in den anställde för ett samtal. Och klargör att detta med bloggen får man sköta på sin fritid. Samt försöker reda ut den anställdes uppenbara missnöje med sin chef.

Nu gick det inte till så, utan kvinnan blev istället uppsagd från sitt arbete.
Företaget har inte tecknat något kollektivavtal och jag har förstått att facklig verksamhet inte har uppmuntrats på arbetsplatsen.

Jag har följt hennes blogg under lång tid och förstått att hon älskade sitt arbete högt och var en tillgång för företaget.
Att man har olika känslor för en chefsperson är inget ovanligt och att dryfta dem i en anonym blogg är inte heller ovanligt.
För många av oss bloggare, är bloggen en ventil och en fantastisk möjlighet att skapa ett kontaktnät. Det är utvecklande och många gånger lärorikt att vistas i bloggvärlden.

Att man sen skriver ett och annat som inte faller alla på läppen borde inte få så allvarliga konsekvenser, som det har fått i det här fallet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har ju yttrandefrihet här i landet vilket är en rättighet som väger tungt! Men den ska väl vägas mot om det skrivna kan anses brottsligt. Själv tycker jag mest det verkar vara storm i ett vattenglas och att det kunde lösts på ett helt annat sätt. Undrar var skon egentligen klämmer...

kram!

Anonym sa...

Hej
Ja jag har också följt diskussionerna kring denna bloggare och uppsägningen.
Jag skulle tro att arbetsgivaren lutar sig på att hon bloggat på arbetstid.Lite futtigt tycker jag men så kan dom tydligen göra?Kanskegår fallet till AD.Det blir rintressant att se vad dom säger.

Anonym sa...

Jag läste faktiskt hennes blogg häromdagen, du hade länkat dit, och det du skrev i det här inlägget slog huvudet på spiken! Varför har inte hon pratat med chefen själv då? Antagligen för att hon då visste att hon skulle förlora jobbet i nästa minut. Varför pratade inte chefen med henne då, som du sa? Antagligen för att han är konflikträdd, inte kan ta kritik och vill visa sin pondus! Genom att göra som han gjorde "förhöjde" han sig själv. Det är precis dom kvaliteerna som en chef INTE ska ha! Jag kan bara hålla med dig i det du skrivit!