måndag, oktober 20, 2008

Äldrevården är inte alls så dålig

Jag läser här att fyrtiotalisterna förväntas göra uppror inom äldreomsorgen, den dag de är i behov av hjälp av densamma.
Jag tror nu inte att det kommer att bli något större uppror precis.

Jag har själv arbetat inom äldreomsorgen i åratal och kan bara säga att omsorgen har blivit allt bättre och bättre.
All omsorg utgår från individen och vad du själv önskar få hjälp med. Och dina önskemål får du i stort sett tillgodosedda.

Vad som däremot har blivit försämrat är personalens situation. Hög arbetsbelastning och låg bemanning är det som gäller.
Inte att personalen gör ett sämre jobb, för det gör de inte. Men det är slitigt och tungt, både ett fysiskt och psykiskt krävande arbete.

Då och då fylls media av skräckrapporter om den dåliga kvalitén på äldrevården. Speciellt vanligt i valtider förstås.
Och visst är det mycket, mycket som kan bli bättre. I alla fall när det gäller personalens situation. Får personalen det bättre, så får vårdtagarna det också. Det är enkel matematik.

Men det är få vårdtagare, både inom särskilt boende och i hemtjänsten, som har det så illa ställt som vissa artiklar vill göra sken av. För personalen gör verkligen allt för sina boende.

Något som däremot kanske inte förekommer lika mycket, är de anhörigas kontakt med sina äldre anförvanter. Nu för tiden är människor så upptagna och har nog med sitt, och att hälsa på eller ta hem de äldre släktingarna är inte alls lika vanligt som förr i tiden.

Jag vill mena att de äldre har det mycket bättre nu. Den sociala biten, med aktiviteter av olika slag, står i fokus inom äldrevården.
Däremot satsar inte kommunerna lika mycket på den medicinska kompetensen. Vi sjuksköterskor är ofta underbemannade och går många gånger på knäna.
Men vi, liksom all övrig personal, sätter alltid vårdtagarna i första rummet!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det stämmer säkert för det är väl som med skolan. Massmdia skriver och lyfter fram det negativa men det som fungerar bra skriver ingen om och det är ju trots allt det mesta!
Kram!

Storarvid sa...

Jag misstänker att de som nyttjar äldrevården blir både äldre och i sämre skick redan när de kommer till vården. Jag gjorde praktik 80 på ålderdoms hem. DÅ gick de omkring o gjorde saker själva. De reste, hade olika hobbies, studiecirklar, sysslade med slöjd osv osv. Nu för tiden verkar de vara i sämre skick redan när de kommer till "hemmet" När min pappa kom till ålderdomshem 2001 var det inte tal om att ut och resa och syssla med hemslöjd. de flesta var sängliggandes och de som kunde komma ut var i så dåligt skick att de behövde någon som följde med. Detta tror jag bidrar till att personalen har mer att göra nu och blir hårdare belastad. Ålderdomshemmet är mer en motsvarighet till vad den så kallade "långvården" var på 70 och 80 talet. skillanden var att långvården då hade långt mer resurser då.

Anonym sa...

Sant ju.Belastningen på personal är hög.Glad att man kommit därifrån,fast samtidigt saknar man att jobba med äldre.De har så mycket att ge.Vi inom HK omsorgen har det bäst här i kommunen när det gäller vårdande personal.

Susjos sa...

Jag tror dej också! Man försöker alltid göra det bästa för sina "klienter",och tänker på sig själv i andra hand!

Kram!

Anonym sa...

Hej
Bra inlägg! Alltför sällan som det kommer fram att det faktiskt finns bra fungerande äldreomsorg.Oftast är det dom dåliga exempeln som kommer fram i massmedia.
:-)

Anonym sa...

Nej äldrevården är inte så dålig som det framstår. Jag har med jobbat inom äldrevården, och visst finns det ställen där det är dåligt, men det är långt ifrån alla ställen :)

Anonym sa...

Tyvärr så skrivs det ju bara om det negativa, men jag tror att merparten har det rätt så bra

Maggan sa...

Här skrev du ett himla bra inlägg. Jag har ju själv jobbat inom vården med äldre i många år. Jag vet att mycket av de sk larmen är rätt så överdrivna. Jag tror en del anhöriga har orealistiska förväntningar på allt vården ska stå bi med när det kanske egentligen handlar mer om deras eget dåliga samvete för att de själva inte räcker till eller orkar ta hand/umgås mer med sina gamlingar, vilket väl inte är så konstigt.
40-talisterna lär väl bli som alla andra äldre genertioner, när de sitt där så har man inte så mycket att säga till om rent politiskt tänker jag, som det alltid har varit. Den generationen har ju varit med och skapat det som kanske saknas idag i vården och då får de väl själva uppleva det hela. Är det inte så det är hela tiden typ "sent ska syndaren vakna" eller något sånt?
Kram

Anonym sa...

I det här inlägget håller jag inte till fullo med dig, men självklart är det olika från äldreboende till äldreboende.

Jag som anhörig har upplevt något annat och det är inte trevligt. Det är ju så att "direkt" det händer något så kommer det fram, när det fungerar som det ska finns det ingen anledning att skriva.

Jag är ganska säker på att en hel del personal är less oc då blir det som jag har upplevt, ingen vill ju någon annan illa utan det handlar om hur hela samhället har blivit.

Jag håller däremot med dig om att de anhöriga inte finns till för sina nära och kära äldre. Vi tillhör ett undantag har jag upplevt när vi var hos våra anhöriga, inte alltid så populärt att vara där för mycket och ifrågasätta heller.

Däremot tror jag att det är stor skillnad och jag generaliserar inte.

/Avsändare Margareta

Anonym sa...

Du skulle bara se Carin Mannheimers pjäs Sista Dansen som går på Göteborgs Stadsteater nu. Skrev om den igår. Läs gärna om du har lust! Kram