torsdag, februari 19, 2009

Det går framåt

Igår skulle som sagt fisk tillredas, för att skona min känsliga vinterkräksmage. Jag gjorde en djupdykning i frysen och hittade ett och annat som inte gick att artbestämma. Till slut dök dock en påse upp, som med säkerhet innehöll fisk. Om man kan lita på Findus, vill säga.

Nåväl, fisken kokades långsamt i buljong. Jag använder alltid Reneé Voltaires Lantbuljong, kravmärkt och vegansk. Helt oumbärlig. Till det kokades quinoa, även det i buljong. Lät också några bitar romenesco koka med i fiskkastrullen.

Magen tog tacksamt emot anrättningen. Idag äter jag resterna av köttsoppan, sen kan nog en återgång till vanlig diet fungera.
Imorgon ska jag jobba igen och har ett helgarbetspass framför mig. Jag har haft en hektisk tid bakom mig och inser att det här avbrottet faktiskt har varit bra. Även min onda fot och fotled har mått bra av vila.

Igår, när jag tittade på en dokumentär om en liten flicka som fötts utan ansikte, insåg jag vilka bagatellartade problem jag och många andra har. Och ändå har vi mage att gnälla!
Idag fick jag den här videon på mailen, en film om en far som förverkligar en sons dröm.
Se den och reflektera. Och ha en näsduk i beredskap!

15 kommentarer:

Susjos sa...

Va härligt,sakta men säkert blir du bättre. Skönt! Ja ibland behöver man en vilopaus. Skönt att även foten känns bättre!
Är nyfiken på din buljong,var köper du den? Fick med en sån burk med middagsfrid,och den var jättegod! Men nu är den slut,och jag vet inte var jag hittar den?
Kram!

Anonym sa...

Ja, vi har mycket att vara tacksamma över i vårt vardagliga liv.
Skönt att du fick behålla maten!
Kram!

Anonym sa...

Vad skönt att du kryar på dig!

Önskar dig en fin fortsättning på torsdagen. Jobba lugnt i helgen. Ha det gott!

Katinka sa...

Härligt att höra att du mår bättre åtminstone! Nu blir det bara bättre och bättre...

Magnus Thorn sa...

På rätt väg med andra ord. Ha det gott.

Anonym sa...

Tack tack.. å välkommen tillbaka om å när du vill å känner för det! Vet inte vad som gick snett i din jakt på kalla fötter? Men jag har ett inlägg skrivet om det HÄR bl.a..

*tipsar*.. sökfunktionen längst ner till vänster på sidan är bra på att hitta sånt som man inte hittar själv! =o)

Anonym sa...

Stackars dig. Krya på dig nu och vila ordentligt under tiden!

Orkar inte se såna program. Tror jag behöver kraften, men förstår hur du menar att vi gärna kan gnälla över småsaker. Fast det är ju ens egen verklighet på något vis, så mänskligt är det ju...

Kramar till dig

Anonym sa...

Jag håller verkligen med dig, vi gnäller för allt vi som inte borde.

Jag brukar tänka och påpeka det när jag går omkring och tycker synd och/eller surrar över någon tillfällig värk eller eller mina kärringsvettningar.

Tecken på ett liv efter vinterkräksjukan verkar det i alla fall finnas, tur att vi som inte drabbats ännu i alla fall, vet om det.


Så här i efterhand var det kanske tur i oturen med några dagars vila, trots att magsjuka är det absolut värsta av de återkommande i sjukdomarna i livet.

Krya på dig och förhoppningsvis drabbas inte resten av din familj.

/Margareta G

Mia S sa...

Vad skönt att sjukan gett med sig och Tack för klicket på listan !
Jag var inne och kikade på den där buljongen.. ska se om jag kan hitta den ute i någon specialbutik.. allt utan en massa tillägg och konstigheter går hem här !
Kram på dig !

Charlotte sa...

Ja krya på dej Imse!!!

Åhhh, vilken gripande video...tårarna bara forsade ner...vilket engagemang från fadern!!!! Helt fantastiskt!!

Kramar!

Ejsans sa...

Skönt att du håller på att bli bättre.

Nej ibland undrar man vad man gnäller för. Men det är ju en själv det gäller, då tänker man inte så.

Inte tror jag du ser ut som en fågelskrämma inte. Men kort hår är skönt. Men fel årstid.

Fortsätt krya på dig nu

Kram

Kristina Birkesten sa...

Skönt att det äntligen börjar lugna sig!
Sen när du är pigg igen har du något spännande framför dig...att artbestämma fynden i frysen :o)

Vilken film...oj, vilken film!
Kramar!

Storarvid sa...

Bra att du blir bättre nu. Vila gör gott.
Angående videon, joo vad gör man inte för sina barn. Vilken HJÄLTE, snacka om att kunna ha pappa som förebild, där ligger jag i lä' vill jag lova.

Maggan sa...

Gläder mig att du är återställd och roligt skriver du om dykningen i frysen. Känner så väl igen det där när klisterlapparna har halkat av och ligger i botten på frysen.
- Tänk även jag såg det där programmet om flickan utan ansikte och det var hemskt tycker jag. Att hon ska få lida så mycket det här livet, tänker på skolgården där barn inte alls är snälla. Vad ska den lilla tösen få för liv? Ibland undrar jag om det viktigaste är att överleva? När de var och tackade förlossningsläkaren så kändes det väldigt dubbelt. Jag förstår ju föräldrarnas kärlek, men ibland undrar jag om vi är egoistiska när en så skadad själ ska leva, vilket högt pris för henne.
Sen hjälpte det faktiskt mig till idag för jag tänkte vad f*n är en slang i halsen mot vad denna lilla tös får genomlida. Så jag släppte lite av min egen ångest och tror att det hjälpte mig idag fram till sjukhuset.
Min mamma sa alltid när jag var liten att det fanns de som hade det värre när jag var sjuk. Så brukar jag tänka och hålla mig själv uppe med den tanken om vad andra mindre lottade får stå ut med. Balansen är ju viktig för mig fast jag ofta nu för tiden vinglar både hit och dit.
Nu önskar jag dig en go helg

Anonym sa...

Jag hoppas du är återställd nu och har en bra helg!