söndag, december 14, 2008

Dagens debatter

Asyl
Röda Korset kommer nu med en rapport som beskriver hur kvinnor behandlas som asylsökande. Det är en skrämmande läsning, om hur vi i vårt land behandlar kvinnor i nöd. Att kvinnor ses som något sorts bihang till männen enbart. Att vår kvinnosyn många gånger inte är mycket bättre, än synen i kvinnornas hemländer.

Gömda
Under de senaste dagarna har jag läst igenom Monica Antonssons blogg och nyss såg jag henne på TV4.
Vem som har den sanna versionen av alla händelser har jag ingen aning om. Men det ska bli intressant att följa händelseutvecklingen. I alla fall lär debatten generera ökad försäljning av alla inblandades böcker.

Äldrevården
De senaste dagarna har också äldrevården debatterats flitigt. Jag kan inte tycka annat än att media skrämmer upp folk i onödan. Vi som arbetar med äldre och handikappade är inga sadister, som är på jobbet för att plåga våra vårdtagare.
Att ligga död i sex veckor på ett omvårdnadsboende, utan att någon upptäcker det, förekommer inte. Däremot kan man ligga död i en servicelägenhet, utan att det märks. I alla fall om man har avsagt sig all hjälp av kommunens personal.
När man bor i en servicelägenhet, får man om man önskar, hjälp av hemtjänsten. Det finns ingen personal anställd i huset, utan hemtjänsten kommer hem till de boende.
Vill man inte ha hemtjänst, får man inte heller någon tillsyn. Lagen är sådan. Det är personen själv som påtalar vad den behöver hjälp med.

Naturligtvis är det så att vi som personal många gånger känner till personer, som skulle behöva hjälp, eller flytta till ett omvårdnadsboende, men som inte inser det själva. Inte heller där kan vi gå in och göra insatser i deras hem. I sådana fall kan man bara hoppas att det finns anhöriga, som kan övertala personerna att ansöka om hjälp.

De personer som har hemtjänst eller bor på omvårdnadsboenden får hjälp med det de behöver, men det lilla extra, till exempel en fikastund eller promenad, hinns ofta inte med. Därtill är bemanningen för låg.
Men det är frågor man får bedriva på den politiska nivån. Inte som nu, med någon slags klappjakt på personalen i den kommunala vården. De gör så gott den kan, med de resurser som finns.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fastän vi infödda inte vill se och gärna vill tro att vi är jämlika,så har kvinnor fortfarande lägre värde (svenska som asylsökande)även vi ses som ett bihang till mannen och som ensamstående bidragsberoende av någon anledning ?!... om kvinnor i Sverige hade "högre status" så skulle andra länders kvinnor också automatiskt få det.

Jag blir också irriterad på ramaskriken som blir över att någon ligger död i flera dagar eller veckor på ett äldreboende eller servicehus(var är de anhöriga?), har också försökt förklara det som du skriver här... att personen i fråga avsagt sig allt och vill ha sin personliga integritet och vi inte kan stövla in hos den personen lika lite som vi kan stövla in hos dig eller mig hur som helst.
Det är tråkigt när personalen får bära skulden, men samtidigt tycker jag illa om vissa vårdföretag som bara ser vinsten och inte vården, dessa finns också, tyvärr.

Samt Fallet MIA... det är extremt svårt att få asyl i USA som västerlänning från ett rikt land som skrivit under FN´s deklaration om mänskliga rättigheter.. så det kan nog hända att det mesta som Mia säger stämmer och att den där Monica blivit förbländad av en fullblodspsykopat och köper allt den charmören säger... sorgligt i så fall.

Långt svar..men så här ser jag det... kram !

Anonym sa...

Jag tror det finns mycket bra inom vården av våra äldre men tycker samtidigt det är bra när missförhållandena uppmärksammas. Samtidigt är det viktigt att lyfta fram det som är bra.
Ha en fin tredje advent!
Kram!

Anonym sa...

Röda Korset gör sig skyldig till felet att generalisera om kön. Det borde vi ha kommit ifrån för länge sen.
Varför protesterar inte feministerna här och nu? Det kan ju också vra så att det finns män som är "offer" för kvinnors våld. Men de syns eller hörs ej.

Vad gäller "Gömda" så är det intressant att så många tror sig veta hur det är. Kanske är allt lögn men kvinnan är ju alltid offer och ett offer ifrågasätts ej i så fall...

Anonym sa...

Det börjar på N ... den lugna fisken!... vem kan tro det !?

Anonym sa...

Du har så rätt i det du skriver. Personalen ute på boendena gör ett kanonjobb med dom resurser som finns!! Man måste driva frågorna precis som du säger: Genom politikerbeslut! Kram

Anonym sa...

Rätt tunga grejor det här. Svårt att tro att vi lever i ett "civiliserat" land ibland.

Anonym sa...

Jag har inte läst rapporten du hänvisar till men visst är det som du skriver att kvinnor i många länder har ett mycket lägre värde och när de kommer hit blir det sällan bättre. Jag ska spara ner rapporten och läsa den vid tillfälle.

Jag har inte läst Lisa Marklunds bok, eftersom jag inte gillat hennes böcker har även denna blivit oläst. En del av "debatten" i går hörde jag men har svårt att ha någon åsikt eftersom jag inte har något att jämföra med.

Däremot har jag mycket åsikter om äldrevården och som jag skrivit hos dig tidigare har jag dålig erfarenhet. Det är inte personalen det handlar om i de absolut flesta fall, utan politikerna sätter budgeten och den prioriteras mycket olika från kommun till kommun. Idag finns bara utrymme för städning, tvätt och uppvärmning av mat. Jag har jobbat inom hemtjänsten, administrativt, och har sett hur det förändrades snabbt under de åren och otroligt mycket har skett sedan jag slutade, ingenting till det bättre som jag ser det.

När min svärmor bodde på ett äldreboende anlitade barnen en god väns dotter som var till henne 1-2 gånger i veckan för att promenera, uträtta ärenden, diskutera, prata eller bara lyssna. Ja, helt enkelt svärmors önskan var ”lag” för hon var en egen tänkande människa trots att hon inte klarade av allt själv. För övriga sysslor anlitades personalen på boendet, som ett led i den service de kunde använda sig av.

Vi hade ju förmånen att bo inom räckhåll, 13 mil ifrån och en broder i samma stad och han besökte henne i princip dagligen, en svärdotter arbetade på boendet, kanske lite känsligt.

Idag ser vi andra problem med en faster till sambon och det är nästan jobbigare, men det ska jag inte gå in på nu.

Även om det är långa avstånd kan vi aldrig tas ifrån ansvaret för att våra föräldrar ska må bra, de tog ansvaret för oss när vi var små och det slutar vi aldrig vara i deras ögon.

Samtidigt finns det rötägg inom alla yrkesgrupper och jag tror inte att de är fler inom vården än någon annanstans.

Ha en bra kväll trots alla negativa debatter idag.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

Jag har läst böckerna. Har så svårt att tro att det inte är sant. Varför skulle de ljuga? Hela hennes tillvaro har ju varit precis så att folk inte tror henne. De här mannen är otroligt bra på att manipulera, så jag undrar om det inte är det som är problemet. Varför skulle Liza som är så rik både i pengar och i sitt skrivande få för sig att hitta på en historia tillsammans med en tjej som lyckts få en plats i det omöjliga USA. Nä jag tvivlar på det hela att det inte skulle vara sant. /Rosa

Storarvid sa...

Du skriver tankvärda / läsvärda ord.
Min mamma är en sådan som inte förstår att hon bör acceptera den hjälp hon kan få. 90 år, bor ensam ute i skogen kan knappt gå. I hennes fall så vill hon "Hellst slänga ut dem" men de i hemtjänsten envisas med att gå dit och jag välsignar dem för det och det faktum att de bortser från hennes sätt och ord utan tålmodigt hjälper henne så gott de kan. Det är vi barn som på nåder fått henne att acceptera att de kommer dit. Hemtjänsten i Kinda Kommun är "riktiga" hältar i mina ögon.
Man ser hur olika det kan vara....

Anonym sa...

Ja, kvinnor behandlas illa många gånger...

Visst är det så att resurserna styr kvaliteten på vård. Det kanske vissa som förespråkar höga skattesänkningar borde tänka på... Det är ju till stor del skattepengar som finansierar vård än så länge...
Vem vet, kanske kommer fattigstugorna tillbaka?

ha det gott & sköt om dig! Kram