söndag, december 28, 2008

Av fylla och våld

Nu klagar stjärnorna över att de blev för fulla i "Stjärnorna på slottet". Vad jag kunde se, så drack de helt frivilligt. Ingen hällde sprit i deras munnar.
Och hade man inte kunnat förutse att alkoholen skulle flöda, i ett dylikt program? Att det liksom var det som var meningen?

På tal om alkohol, nu verkar en våldsvåg dra fram över landet. Folk skär och skjuter hejvilt. Inte i något fall, tror jag att dessa dåd utförs av människor som är nyktra och odrogade.
Är någon förvånad?

Ovanstående i-landsproblem är dock ingenting, i jämförelse mot för vad befolkningen i Gaza utsätts för. Generation efter generation föds till ljudet av bomber.
Redan svaga grupper, som barn, sjuka och handikappade går under. För just dom finns absolut ingen framtid i Gaza.
Hur kan det vara så i en del av världen, faktiskt inte så långt härifrån? I vår tid.

13 kommentarer:

Storarvid sa...

HEJSAN!
Nu är jag tillbaka igen.
Jag kan bara stämma in i det du skriver, helt och fullt. Sprit hos de som inte kan hantera den ställer till SÅ mycket elende.
Julen en en högtid av frid och gemenskap, är väl tanken. Istället får andra betala med så mycket elende. Det är bara för sorgligt.
Jag hoppas ändå du haft en trevlig jul!!

Anonym sa...

Det finns faktiskt möjlighet att tacka nej till påfyllning... För ett alltför generöst bjudande ska man nog se upp för. I alla fall om man ska vara med i TV!

Mammamumrik sa...

Ja precis är vad jag har att säga om detta.

Det som händer i Gaza är gör mig helt rasande. Så förutsägbart och så förskräckligt. Som en grekisk tragedi. Men det är ju INTE ödet, lagbundet. Utan konsekvensen av människors val, vuxna människors val.

Hur kan de göra så? Jag kan inte låta bli att naivt förfäras. Fast jag vet svaret

Anonym sa...

De kanske behöver en liten nanna som säger åt dem att det blivit nog med alkohol för denna gång... Ja vad ska man säga. Visst är de vuxna och visst är det deras eget ansvar... Vad jag vet i alla fall!
Önskar dig en trevlig söndagkväll! Kram anna

Anonym sa...

Kikar in... och hejar...Kram.

Stava lugnt !

Ejsans sa...

Hej
Tack för dina hälsningar hos mig. Jag har varit helt datorbefriad ett tag. Skönt.
Håller med dig i det du skriver. Vad sjutton klagar de på? Det dricker ju frivilligt och är ju VUXNA? eller. De bör ju veta att de ska prata efter det också.

Svar: Ögat är bättre, nästan bra. Och julen kunde inte vara mer perfekt. Den bästa på länge.

Hoppas det gick bra hos er också. Läste om kudden, sedan blev det lite vått i ögonen så det var svårt läsa klart. Men det gick. Det är så sorgligt.

Kramar om dig och hoppas ni haft det fint.
Eivor

Anonym sa...

Jag har inte sett mer än ett fåtal avsnitt ur den serien. Varför ska det hällas sprit i deltagare i alla typer av såpor i tid och otid? Är intelligensnivån så låg att deltagarna, speciellt i det programmet med erfarna och äldre artister och skådespelare, inte förstår innan hur det kommer att se ut på TV - nej syssla inte med sådant inför hela världen.

Gaza är en tragedi som jag många gånger tycker det pratas och skrivs tyst om i förhållande till mycket annat elände. Vi kan inte förstå och vill vi förstå hur det ser ut där? Jag tror att vi många gånger inte klarar av att ta till oss och därför lämnas en del av de största tragedierna som en suck och ett lite försiktigt - gud vad hemskt.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

Det är tråkigt att det ska finnas så mycket våld. Vi får hoppas på en bra framtid. Önskar dig en fin måndag!

Hälsningar!

Anonym sa...

Jag BLIR aldrig påverkad! Jag dricker mig påverkad om det nu skulle vara så. Det är djäkligt lätt att skylla ifån sig! Jag ska bort på nyårsafton, om jag blir full - vems är felet? Mitt eller värdens, som bjuder!Inget eget ansvar alltså!

Lallis - liv och leverne sa...

Jaaa, det är så sant som det är sagt av dig.
Jag håller med å det fullaste. ELler..bestämdaste;)
KRam Lallis

Tant Janet sa...

Jadu, sprit kan få folk att göra dumma saker. Har några nära som dricker allt för mycket och då blir jag liksom tvärtom. Även om jag kan festa loss rejält i andra sammanhang.

Ha en bra kväll

Maggan sa...

Visst är det ruggigt med allt supande? Jag avskyr fylla och det spriten gör med människor.Jag har aldrig fattat att så många är så sjukt fast i att livet är att supa skallen i bitar för att det är helg?

Anonym sa...

Ang. Gaza
Visst är det ofattbart. Hur orkar dom? Oavsett om dom själva överlever så bär dom med sig en sådan sorg efter forlorade släktingar och vänner. Alla drabbas även om inte en kula ändar deras liv. En osynlig kula i hjärtat har dom att leva med.

Kom att tänka på en dokumentär jag sett som handlade om en 62 årig kvinna som föddes i det flyktingläger hon fortfarande bor i. I hela 62 år! Och hon är inte ensam om det..

När jag lägger mig försöker jag alltid att komma ihåg att skicka en tanke till alla människor som lever i ett helvete.
Jag brukar också nämna 5 saker jag själv är otroligt tacksam för. Det blir olika varje kväll för så mycket har jag att vara tacksam för.
Jag föringar inte folk som lider i Sverige, dom har sitt elände men när det gäller världen så lider miljoner och åter miljoner människor av katastrofer vi knappt kan föreställa oss.
Dom skulle nog också vilja ligga i min varma säng och komma på 5 saker dom är tacksamma för.