lördag, december 13, 2008

Smått och gott

Julmarknad
Idag har vi varit till en liten julmarknad, i en by utanför stan. Jag gillar inte att gå på stora marknader och trängas med massor av folk. Hellre då den här lilla, trivsamma varianten.
Där införskaffades pepparkakshuset på bilden. När barnen var små, gjorde vi egna pepparkakshus.
Vi har inte haft något på flera år nu, så jag tyckte att jag kunde unna mig att köpa ett istället.
Annars var det viltkorv, getost och rökt sik, som blev våra fynd för dagen.

Lillsonen
Igår var lillsonen med flickvän här på en snabbvisit. Med sig hade de flickvännens sjuåriga syster. Den lilla damen bor i en annan by, inte så långt härifrån, och igår skulle de hämta henne och köra henne till pappan i Stockholm.
Flickvännen har en uppsjö av syskon. Båda föräldrarna har bildat familj flera gånger och det finns helsyskon, halvsyskon och låtsassyskon i mängder. Som "Tomten är far till alla barnen", ungefär.
Lite skillnad mot sonen. Han har bara en bror. Helbror dessutom. Och jag tror knappast att han kommer att få fler syskon. I alla fall inte via mig och skulle maken få för sig att starta på ny kula, så tror eller snarare vet jag, att några fler barn vill han inte ha.

Men när tösen var här igår, fick jag en vision av hur det kan bli om/när vi får barnbarn.
Så jag hoppas att jag inte är allt för gammal och skröplig, när den tiden kommer.

Idol
Jag har inte engagerat mig så mycket i Idol sen Anna åkte ut. Men finalen kikade jag på. Och röstade på Alice. Hon har verkligen utvecklats, från en valpig tonåring till en fullfjädrad stjärna.
Kevin har liksom stått still. Han är superduktig, men nåt saknas. Någon skrev att han är som en manlig Linda Bengtzing och är det någon artist som jag har svårt för, så är det just Linda B.
Men självklart önskar jag båda lycka till med sina karriärer. Och jag hoppas och tror att även Anna ska få gå en artistkarriär till mötes.



9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket fint pepparkakshus! Det har vi missat i år...
Kram!

Susjos sa...

Oj,vilket fint pepparkakshus! Brukar klistra ihop ett sånt där färdigt "Annas pepparkakshus"som finns att köpa,men det är ju bara JAG som hela tiden fixar med det,så i år har jag sagt att ska det bli något hus,så är det ni (=resten av familjen) som får fixa det! Än så länge finns inget pepparkakshus här hemma!
Kevin var superbra! Kul att han vann :)
Ha en skön kväll!
Kram

Ejsans sa...

Det var ett fint pepparkakshus. Jag har aldrig varken gjort eller haft något. Dottern gjorde några år med barnbarnen, men de är stora nu.
Låter mysigt med julmarknaden. Samma här inte in till stan. Här hemma är det i princip butikerna som flyttar ut på torget och hur kul är det?.

Ha en fin advent
Kram

Anonym sa...

Jag röstar ALDRIG på sånt där på tv men igår gjorde jag ett undantag, jag ringde och röstade på KEVIN! :) Jag tycker han är helt fantastisk, helt "vanlig" och som skapt för att stå på scen! Tänk att vi kan tycka så olika, men det är ju tur!
Haha, inget av det du köpte faller mig i smaken, getost, rökt fisk blääää! *ryser*

Tack för att du tycker synd om mig! *slokar med öronen* :)

Anonym sa...

Jag ler - undra om vi är någonstans i samma ålder vi skriver om minnen idag, när barnen var små och får ta till det där som hände och vi gjorde förr samtidigt som vi närmner ordet barnbarn, eventuella.

Som du har jag två helsyskon och kanske lite konstigt för jag fick frågan av en kvinna på fest en gång om vilka som var pappor till mina barn. När jag svarade att det var XX som var far till båda så tappade hon nästan hakan och tyckte att det var ovanligt, eftersom vi även höll ihop fortfarande.

Nu är vi visserligen separerade men har aldrig haft något agg till varandra, det var bara den där populära meningen -vi växte ifrån varandra. Vi var 16 när det började ...

Däremot håller jag inte med dig, trots att jag inte såg programmet igår, om vem som var den rätmätiga vinnaren. Ska nog se reprisen imorgon för att höra och se uppträdandena.

Godnatt från Margareta G

Anonym sa...

Fint med pepparkakshus och även att gå på julmarknad.Vi har det i Kåkstan alla adventsdagar,blir inte förrän nästa söndag jag går dit.Ja,nuförtiden är det ju så.Kom på en kul historia:Jasså,du har Bosse som pappa nu?Honom har jag oxå haft,han är toppen *L*Ha en fin 3:e advent,kramis

Tant Janet sa...

Oj vilket fint pepparkakshus

Anonym sa...

Jag har inga syskon skulle gärna ha någon vare sig de var hel halv eller plast :)
Jag tyckte också som du ang IDOL. Har tyckt Alice från början./Rosa

Anonym sa...

Glömde ju säga, vilket fint hus, det är ngt vi aldrig gjort fast vi varit duktiga att engagera barnen. Det är ett pepparkakshus./Rosa igen