fredag, december 05, 2008

Äta eller ätas

Tack alla ni, som kom med så mycket kloka svar på mitt förra inlägg.

Det här med kost är ingen enkel fråga. Läste just ett par artiklar i ämnet.
Där framkom det, att det egentligen finns väldigt få studier gjorda, när det gäller kost och livsstil och risken att drabbas av hjärt/kärlsjukdomar. Och de som finns, visar inte att man har några större fördelar av vare sig det ena eller det andra.
Samt att det finns andra faktorer, som också väger in, som till exempel att de som motionerar mycket, oftast har det bättre socialt ställt.
Även rena koststudier har varit svåra att genomföra, då det har visat sig att intaget av fett ofta underrapporteras. Man ger de svar man förväntar sig att intervjuaren vill ha.

Men vad jag rent spontant känner är, att det förmodligen måste vara bättre att äta produkter med så lite tillsatser som möjligt.
Jag hörde Paolo Robertos föredrag på Bokmässan, där han menade att "förstår man inte vad det står på innehållsförteckningen, så ska man inte köpa den varan".
Det tror jag är en bra rekommendation.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så klokt! Jag tror att man ska äta så varierat som möjligt! Gärna uteskuta allt som har light i namnet! Där finns en massa skittillsatser!

Anonym sa...

Håller allt med och vill önska trevlig helg ! Kram

Anonym sa...

Problemet är då att det är inte mycket jag kan äta, mycket av det som står känner jag till men inte vad det egentligen innehåller. Såg programmet där en skolklass fick se vad godiset innehöll och det gav verkligen äckelkänslor, men det är så gott ibland.

Lagar vi den mesta maten själv så vet vi alla fall vad grunden består av.

Det här med motion kan nog stämma till en viss del sedan finns det en stor del som sporras av varandra. Min sambo tränar minst tre gånger i veckan, styrketräning den del av träning som däremot ger eventuell viktminskning får stå åt sidan efterom vi oftast är upptagna den ljusa delen av dygnet med helt andra saker. Skidor ska det i alla fall bli när han tillfrisknat från förkylningen. Jag vill inte åka i spåret ensam.

/Margareta G

Anonym sa...

Jag äter sen i somras väldigt lite kolhydrater och väldigt mycket fett - rätt mycket protein.

Jag mår bra - bättre tror jag - fast jag har ju så svårt att jämföra (DAMP-tanteriet du vet).

Jag har inte gått ner, men slutat gå upp, och kanske har jag omvandlat några kg fett till muskler. Tycker kläderna sitter lösare.

Jag saknar inte bröd o pasta så mycket som jag trodde jag skulle, men efter några månader på mycket strikt kost har jag börjat göra medvetna undantag för saker jag verkligen gillar. Några gånger i veckan - inte mer.

Jag tänker att Gud och evolutionen gjort våra kroppar (jo jag tror på båda; upphov och metod, typ)för den kost de första människorna åt. Var inte så mycket spannmål i den, eller andra stärkelsekällor.

Jag tror det är ruggigt svårt att veta säkert hur det funkar med mat och hälsa - och att tex kvinnor och män fungerer olika. Fast jag har faktiskt funderat på just det du skrev om - fetter och kärl. Nånstans har jag för mig att jag läst att kolhydraterna liksom är "limmet" som fäster fett i kroppen... Även i kärlen. Men jag är inte säker - och inte alls säker på hur kunnig den ev källan var (eftersom jag inte kommer ihåg var jag läst det)

Sen tror jag att en tredje komponent: SÖMN är viktigare än både kost och motion...i alla fall lika viktig. För människan är nog gjord att tåla ojämn tillgång till mat, olika kvalité på den beroende på tillgång och oxå olika möjligheter/förutsättningar att röra sig (under vintern i kalla klimat kurade nog våra förfäder rätt mycket) Men mest onaturligt av allt vi "nutidsmänniskor" tar oss för är nog att vi sover för lite. Och det tror jag att kroppens förmåga att fungera och kompensera (för tex knäpp kost) påverkas mycket i negtiv riktning av det systematiska sömnunderskott de flesta av oss dras med...

Tack för din omtänksamma kommenter på bloggen min!