lördag, december 20, 2008

Konsten att säga nej

Tack snälla, för allt stöd i det förra inlägget.

Ibland skulle jag vilja separera från mig själv. Sparka ut mig och definitivt inte ha delad vårdnad av mig själv. Det blir garanterat ingen vårdnadstvist.

Eller gå upp i rök eller skicka ut mig i en rymdkapsel, som snurrar runt i hundra år.
Jag är så trött på mig, urless faktiskt.

Fanns det en soptipp för människor, så skulle jag köra mig dit.
Jag skulle säga till mig själv, att nu jädrar är det skarpt läge. Skärper jag inte till mig, så blir tippen mitt hem för evinnerliga tider.

Varför ska det vara så, att om man en gång har hamnat i stressfällan, så balanserar man på kanten till fällan för alltid? Det behövs bara en vindpust, för att man ska falla däri. Det är som ett envist herpesvirus, som ligger och lurar i kroppen och ger sig till känna i de mest olämpliga situationer.

Och för virus finns ingen riktig bot, bara mediciner som bromsar. Inte ens datavirus går att utrota. Så hur bromsar man stressvirus? Jo, man lär sig att säga nej, nej och åter nej!
Men just det lilla ordet verkar inte finnas i min vokabulär. Min enfaldiga hjärna har inte lärt sig att skicka de tre bokstäverna till min mun.

Så nu Imse, är det dags att träna. Säg NEJ. En gång till, NEJ. Det där var väl inte så svårt?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Det är säkert ingen slump att vissa hamnar i just stressfällen och tyvärr är det inte lätt att ändra på sig själv. Även om man vet...
Kram!

Anonym sa...

Jag hade svårt med nejet förr... och fick göra lite som missbrukarna när någon frestar framför näsan.. riktigt känna efter ordentligt hur det kommer att bli när jag säger ja fast jag menar nej och det har gått bra hittills, blir någon sur så är det bara att skita i det för det är oftast det som det handlar om ... att vara till lags och känna skuld.
Stå på dig och gör det som känns bäst för dig och inte det som blir bäst för andra... bara att öva, öva.
Kram och trevlig helg !
)

Anonym sa...

Just det. Nu är det dags att du tänker på dig, för du har bara en dig. Så!

Kramar, ta hand om dig.

Anonym sa...

Oh vad kämpigt när det stressar till sig så där och det inte riktigt blir som man vill.
Nu är det DU som gäller, försök att säga nej och ta väl vara på dig!!!
Kramizzzzz

Susjos sa...

Ja,inte är det lätt inte....
Jag säger oxå att hoppas hoppas hoppas att du får lite lugn och ro mitt i allt!
Många Kramar (från en lugn natt på jobbet)

Tant Janet sa...

Ja det hade varit bra om man hade kunnat separera från sig själv ibland :-)
Kram på dig och tack för dina underhållande inlägg.

Anonym sa...

Jag har också jättesvårt att säga "NEJ!". Hoppas du kan öva upp din förmåga att använda nejet. Människor som ber om hjälp, etc måste även kunna acceptera ett nej.

Ingen tackar oss för att vi ställer upp till 150% (utan att få något tillbaka)och inte har tid för oss själva.

Önskar dig en skön och fridfull söndag!

Varma hälsningar!

Anonym sa...

Go morron! Ja, absolut, det är en stor konst, för att inte säga en gåva, att kunna säga Nej, jag är urkass på det! Men jag har blivit bättre sen jag blev utbränd och fick insulinbehandlad diabetes som utlöstes av stress! Då är det lätt att vara efterklok. Det är INGEN som tackar dig för att du kör slut på dig själv så du blir sjuk, kom ihåg det!

Haha, jaa, kanske det, kanske jag får en cykel på julafton :) För vad ska jag med bara en cykelpump till? Det har jag aldrig tänkt på, haha!

Anonym sa...

Jaaa,vännen,du MÅSTE kunna sätta gränser.Jag har varit där,vill aldrig mer dit igen.Försök,det är inte så svårt.och försök ha en fin fjärde advent,kram!

Christina och Carina sa...

Tack för titten på min sida. STRESS ja det känner jag igen...apeciellt att göra 3 personers jobb!!! Ordet NEJ, vet jag knappt vad det innebär, men jag börjar lära mig att säga ifrån som väl märktes i mitt inlägg om en MAS

Anonym sa...

Jag fick ett tips en gång. Skriv upp ALLT du ska göra idag på en måstelista! Stryk sen hälften! Vik ihop papperet i fickan och gör inget mer än det som är kvar på lappen. Allt annat är NEJ! Det funkade!
Tänk på att varje gång du säger JA till något, så säger du NEJ till nåt annat! Där ser du: Du säger NEJ hela tiden. Kram

Anonym sa...

Har nu läst ikapp, det behövdes eftersom jag själv inte orkat eller haft lust att läsa bloggar. Jag har bara kastat in ett inlägg var tredje dag cirka. Jag är så fysiskt trött. Svetten öser och jag darrar i benen. Nu kommer reaktionen för nu har det mesta av ångest och rädsla lagt sig. Det är som med migrän, denna jäkla sjukdom, när man kopplar av så kommer tröttheten. Det var en doktor som sa att man blir som "allergisk" mot stress resten av livet. Då skrattade jag, idag vet jag att han hade rätt.
Det är ett jäkligt ord, det där lilla på 3 bokstäver, så himla svårt att säga. För tänk om någon blir sårad...
Kram och ta hand om dig, för utan dig så försvinner ju all hjälp!

Maggan sa...

Så mycket du har hunnit skriva sedan jag var in sist, får dåligt samvete fast jag vet att jag inte behöver det.
Otroligt att vi är så korkade när det gäller ordet Nej?
Jag skulle nog ha kunnat skriva dina rader själv och just det där att man aldrig blir av med den där risken att falla tillbaka och må dåligt.
Nu har jag harvat så många år med mig själv och nu först när jag är riktigt sjuk så har en del gått in i skallen. Men klar blir jag nog aldrig kommer med all säkerhet sätta igång så fort jag blir frisk.
Vill önska dig en God Jul och ett Gott Nytt År!
Massa extra kramar och Du jag blåser nu bort dina jäla baciller så att du blir lite piggare under ledigheten.
KRAM