tisdag, augusti 18, 2009

Pladder och svammel

I en amerikansk rapport har man kommit fram till att Twitter till stor del består av meningslöst pladder.
Av innehållet är 40%, sånt som världen hade kunnat klara sig utan.
Jag vet inte riktigt vad man hade väntat sig. Revolutionerande nyheter? Sensationella avslöjanden?

I all mänsklig kontakt, både i riktiga livet och i cybervärlden, är det nog så att det som sägs, görs och skrivs, till stor del består av sånt som världen skulle kunna klara sig utan.
Men för oss, den lilla människan, kanske det inte alls är meningslöst. Mitt svamlande i bloggen, till exempel, känns jättemeningsfullt för mig. Även om den som läser tycker att det är meningslöst pladder.
För det finns bloggar, som jag ramlar in på ibland, som i mina ögon inte handlar om nåt vettigt alls, men den som skriver den, har förmodligen en helt annan åsikt om vad som är meningsfullt.

Likaså de korta rader som jag skriver på Facebook, inte mycket vettigt där. Men ändå, det är min sida och jag skriver vad jag känner för.

Jag tror att det meningslösa pladdret är något slags klister, som fogar samman människor.
Jag är tyvärr ingen verbal person, utan jag pladdrar gärna skrivledes. Och de här fenomenen med bloggar och dylikt har äntligen inneburit av vi tystlåtna, också kan få pladdra av oss.

För övrigt kan jag nämna att snuvan tagit ett steg bakåt, medan hostan tagit ett steg framåt!

21 kommentarer:

Mia S sa...

Jag håller med du och vem bestämmer vad som är meningsfyllt, vad som är av betydelse??
Det undrar jag.
Kram och krya på dig !!

Lallis - liv och leverne sa...

Du har ju så rätt.
Och precis så tycker jag också.
Vem bestämmer vad som är viktigt och riktigt för någon annan?
Liksom.

Krya på sig vännen
Kram Lallis

Tanten sa...

Jag tror att du har helt rätt i det. Svammlet är ett klister som behövs för att det ska gå att prata allvar och meningsfullheter när det behövs.

znogge sa...

Vad som är meningsfullt är upp till var och en precis som att var sak har sin tid! Nej, vi pladdrar på om det är så det kallas!

Vicke sa...

Det var inte mycke till nyhet, det har väl alla vetat hela tiden

Veiken sa...

Vad är meningsfullt och har dom aldrig hört talas om social samvaro. På nätet eller i verkligheten? Kram

anne sa...

Men visst är pladdret, the small talk, konversationen en förutsättning för att man ska kunna gå djupare i ett samtal eller i en relation eller businesskontakt. Nix, pladdret är en nödvändighet!

Pinglan sa...

Krya på dig!

Så klokt det du skriver.

Jag är också glad att bloggen finns för jag är tystlåten i vanliga fall och tycker istället om att knacka på tangentbordet.

Ha det fortsatt gott!

Anonym sa...

Jag tror att det är så för oss alla. Svammel men för den som skriver ack så betydelsefullt!
Ha det gott!
Kram Anna

anna sa...

det känns som om vi lever i en värld där det mesta eller åtminstone 40% är onödigt, det gäller både prat, saker, kläder, grejer, mat och allt annat vi ägnar oss åt, det är nog därför vi har så lite tid, av den tiden vi har attt förbruka går 40% till spillo!

Bibban sa...

Du beskriver så bra, detta är vårt liv, vi gör vad vi vill med det..ingen annan mer än du kan säga vad som är betydelsefullt för dig. jag tycker att du svammlar på helt i min smak..
Kram

trollpackan sa...

Ja, alla tycker ju olika såklart, om vad som är viktigt och inte.
Jag tror att både Twitter, bloggar och Facebook är småprat, som man gör där, istället för det riktiga sociala livet. Sedan kan man ju tycka vad man vill om det...och det verkar ju som att många gillar det på något sätt, för jag babblar ju ganska mycket på min blogg men jag har också en hel del läsare, så de måste ju gilla babbel då, eller hur?
Och jag tror att du också har en hel del läsare.

Krypa på dig nu och kramen på håll!

amlor sa...

Precis. Det är som i verkliga livet, allt detta prat om t.ex väder med ens grannar binder på sikt samman oss. Man går så småningom från vädret och nämner kanske något personligt, och hux flux så har man en bättre kontakt. Det "meningslösa babblet" är värdefullare än man tror.

Jag håller bara till på min Ab-blogg. Hinner inte mer än den men den är väldigt värdefull för mig.

Hoppas du piggar på dig.
Kramar :-)

Storarvid sa...

HAHA detta är ju nästan lite komiskt..
Här sitter JAG oc skriver blogginlägg om just att... BLOGGA. Så tittar jag hit och du skriver ÅXÅ om det som sker i cyberrymden...
Telepati? Vem behöver internet? :-)

Åsa! sa...

Vad som är klokt eller inte i svammelvärlden är nog högst personligt tyckande, och det är väl helt okej tycker jag:) Man får väl hänga på de svammel som tilltalar en helt enkelt!
Svamlande hälsningar från Åsa!

Helena sa...

Så sant.... Och ibland är det skönt att bara få tömma ur sig... Även om det inte alltid är så himla djuplodande eller genomtänkt...

kloktok sa...

Hmm, vad som är meningslöst pladder är ju en tolkningsfråga!Just nu ligger Reinfeldt extra risigt till hos KLoktok apropå pladder!:P
Bloggar och twittrar och allt vad som finns är ju ett slags pysventil för tankar och annat som inte kommer ut munvägen... Det är inget meningslöst pladder.

Sköt om dig & ha det gött!
MVH & kram

akajos sa...

Vad skulle livet vara utan pladder?

Avsändare Margareta sa...

Twitter - är väl något som måniskor skriver i hela tiden, när de går på toaetten, när de ... Undra just hur jag skulle klara mig på det nätet =)

Facebook registrerade jag mig på för att en arbetskamrat ville, men längre än så har jag inte kommit och det är länge sedan.

Jag hinner inte sitta med nätet hela tiden och när jag gör det är det så mycket annat som ska göras.

Hur hinnear och orkar alla människor? Jag förstår liksom du att allt vårt pladder inte har mycket nytta till eftervärlden men visst är det kul att skriva av sig ibland.

Däremot är jag en aning gammeldags och tycker inte att allt har på bloggarna att göra eller att utlämna sina nära på ett dåligt sätt, så att det blir riktigt elakt.

Själv försöker jag att utlämna namn trots att jag ibland skriver så att alla vet vem det är jag menar, exempelvis politiskt.

Men nu har jag pladdrat och svamlat alldeles tillräckligt.

/Avsändare Margareta

Anonym sa...

[url=http://www.officialflo.com/profiles/blogs/headache-back-of-head]Headache back of head[/url]
headache after hitting my head headache top of head menopause headache typically pain head migraine primary
http://www.officialflo.com/profiles/blogs/headache-back-of-head

Anonym sa...

[url=http://community.gazzetta.gr/profiles/blogs/consolidate-credit-cards ]consolidate student loan credit cards [/url]non profit consolidate credit cards consolidate credit cards and personal loans bill consolidation consolidate credit cards
[url=http://www.officialflo.com/profiles/blogs/consolidate-credit-cards ]consolidate credit cards us [/url]consolidate credit cards in nevada consolidate higher interest rate credit cards consolidate credit cards $8000
[url=http://community.bonniehunt.com/profiles/blogs/consolidate-credit-cards ]need to consolidate three credit cards [/url]consolidate my credit cards consolidate debt get credit cards loans consolidate us credit cards