måndag, augusti 17, 2009

Däckad

Idag är jag ledig och imorgon har jag kompledigt. Och vad händer? Jo, jag däckar fullständigt, för en riktig dunderförkylning!

Arbetshelgen har varit väldigt hektisk och jag hade behövt dessa dagar till återhämtning. I helgen har jag ifrågasatt hur jag ska orka jobba såhär fram till pensionen. I vissa avseenden känns pensioneringen skrämmande nära, men nu känns den oerhört avlägsen.

Det är just helgarbetet som sliter. I vår kommun jobbar de flesta sjuksköterskor ingen helg alls, några jobbar var 6:e helg, medan vi är ett litet gäng som tvingas jobba var 3:e helg.
Sanslöst orättvis, tycker jag.

Det är inte bara det att man ska göra sjukvårdsinsatser i hela kommunen, den biten är inga problem. Utan det är allt runtomkring. Långa avstånd, dåliga vägbeskrivningar. Nycklar hit och nycklar dit. Nyckelskåp här och nyckelskåp där. Koder till förbannelse. En del besök ska man registrera via ett kort och kod (det finns flera koder) och sen gå in i datorn och godkänna. Andra besök ska skrivas in på lista si och andra besök ska skrivas in på lista så.
Alla äldreboenden har egna rutiner, mediciner och medicinlistor förvaras på olika ställen.
Det gäller att ha allt sånt där i huvudet.

Ofta får man jobba med ovana timvikarierande sjuksköterskor eller folk från bemanningsföretag. Då läggs det mycket på oss vana.
Sen ska vi även beordra in personal till de olika ställena och det kan ta lång tid att sitta och ringa.

Under lång tid har ledningen sagt att hösten 2009 ska man titta över vår verksamhet och göra förändringar.
Nu är vi där!
Ska bli spännande att se vad som händer. Om det händer!

12 kommentarer:

Znogge sa...

Vilken otur att bli förkyld precis när du behövde tiden för att återhämta dig. Men är det inte bara så typiskt...

Krya på dig!

Charlotte sa...

Krya på dej Imse!

Hoppas de ser över ert "schema" inom en snar framtid...onekligen frustrerande jobbigt att hålla alla bollar i hjärnan liksom!
Helst när det finns ovana vikarier oxå.

Hoppas det ordnar sej!
Sköt om dej!

Kramar!

Anders Jacobsson sa...

Käraste du!
Krya på dig!
Genast:)

kRamelikrams

http://blogg.aftonbladet.se/444 sa...

Hoppas förkylningen ger med sig. Kan tänka mig att sjuksköterskearbetet är mycket administrativt också.

Tror du gör en fin insats för vårdtagarna.

Ha en fin fortsatt dag!

Storarvid sa...

Min äldre syster arbetar som du, fast på natten.
Hon är patrullerande undersköterska och åker runt på turer på natten, samt larm.
Håller tummarna för att du får ut mer av din ledighet än bara rekreation från förkylning, så jag ska ägna dig en tanke.
Ha det bra krya på dig.
PS även våra mammor visade sig ju vara rätt lika. Nu har vi äntligen fått henne att acceptera flytt till ett boende där hon får vård. Och gissa vad som händer. Nu tjoar hon på som fasen, väre än någon sin. Personalen har fullt sjå att hinna med henne. Hon är en ny människa. Nu var istället ilsken på oss att vi inte "fixade till" så hon fick komma dit tidigare. JOJO... Jag minns nog fasen hur jag gapade på henne för minst tio år sedan men, det har hon glömt...
SÅ.. ge inte upp, än är inte undrens tid förbi.....

Vicke sa...

det var ju inte så kul, krya på dig fort nu

Kristina Birkesten sa...

Imse!
Det låter oerhört tufft med jobbet! Vi får innerligt hoppas arbetsgivaren åtgärdar det omgående. Det är ju inte klokt!

Och så en förkylning på toppen... puh! Krya på dig!

Själv är jag på väg "ut ur cybervärlden". Ibland blir man liksom bara klar och annat dyker upp. För mig en ännu starkare dragning till kyrkan och möten med människor där.

Önskar dig allt gott som bara finns!
Varma tankar och kramar!
Din smärtsyster

amlor sa...

Oj, vad jobbigt du har det. Hoppas förändringarna blir till det bättre.
Så typiskt att bli sjuk när man vill koppla av.
Varm kryapådig-kram :-)

Åsa! sa...

Men det där låter ju helt vansinnigt!

Anni sa...

Men så är det ju ofta, att man däckar när spänningen släpper och man ska vara ledig...

Läser om katten som laddar hem bilder på nätet - här laddas det hem kladdiga chokladbilder och inte kan jag skylla på någon annan...

Susjos sa...

Stackare att bli sjuk...krya på dej!
Men så stökigt du har det på jobbet på helgerna då?! Verkar inte kul alls! Hoppas verkligen att det blir ändring på det snart!

kloktok sa...

Oh, så typiskt...:(
Kloktok känner igen sig.
Har ju jobbat hela sommaren och skulle var ledig två veckor, med start förra veckan... Förra måndagen däckade jag i en envis förkylning som inte gått över ännu...
Jag hoppas du har kunnat vila lite iaf...
Sköt om dig.
MVH & kram