tisdag, augusti 11, 2009

Svaret på gåtan

Jaha, var det inte roligare än så här! Är min reaktion, när det avslöjas vilka personerna är som står bakom signaturen Lars Kepler. Antiklimax liksom!
Nåja, en bättre reklamkampanj kan man väl knappast få. Sällan har en bok varit så omskriven och omtalad.

Då känns det betydligt mer spännande med Bo Balderson, som efter alla dessa år fortfarande är en okänd figur.
Undrar om vi någonsin kommer att få reda på vem som skrev om statsrådets vådliga öden och äventyr?
Och hur har man kunnat hålla tyst om detta? Det kan inte vara särskilt många som känner till sanningen.

En författare som däremot inte är anonym, är Kjell Eriksson från Uppsala. Just nu läser jag hans bok "Svarta lögner, rött blod", som kom ut förra året.
Som vanligt bjuder denne författare på god kvalité och mycket spänning.

Jag är inne i en riktig läsorgie för tillfället och avverkar böcker i parti och minut. För det mesta är det mord och andra ruskigheter som lockar mig, men en och annan icke-deckare slinker med då och då.
Och jag kommer säkert inte att kunna avhålla mig från att läsa Lars Keplers bok!

9 kommentarer:

Znogge sa...

Jag har skrivit om det i min blogg för ett tag sedan. När jag var liten blev min pappa uppringd av flera kvällstidningar som ville intervjua honom. De hade kommit på att det var han som var Bo Balderson.

Några intervjuer blev det aldrig och jag tror inte att det var min pappa heller. Men av naturliga skäl ser jag fram emot att få veta vem.

Kram!

messan sa...

Ja, herregud vilken jippo det varit runt Lars Kepler. Såg en söndagmorron för ett tag sen...typ halva programmet handlade om det.
Har inte läst boken och kanske så gör jag det inte heller. Kanske väljer att vara motvallskärring :)
Kram messan

Åsa! sa...

Ibland kommer man in i sådana där "bokstim", och återigen går det månader och inte en bok finns i sikte. För mig handlar det mycket om tid, tid att sätta sig ner, tid att kunna koppla av och finna den ro som behövs för att kunna läsa. Nu är det semestertider och då finns det ro!

trollpackan sa...

Den har ju fått bra kritik så det finns ju ingen anledning att låta bli att läsa den;)
även om det kanske inte var den författare alla har hoppats eller trott att det var.
kramen

Charlotte sa...

Visst är det underbart med blodiga, ruskiga hemska böcker ;-)?

Bokläsandet går som i perioder, i höstas och hela vintern fastnade jag för Michael Connelly´s böcker om Harry Bosch bla- deckare:-)

Kramar!

Pinglan sa...

Vad härligt att du har ro att kunna njuta av bra böcker.

Önskar dig en fortsatt skön onsdag. Ha det så gott!

kloktok sa...

Ja, ibland är det bättre att inte veta... För spänningens skull!
ha det gott!
Fridnes & kram

Vicke sa...

ja, jag undrar fortfarande vem det var som skrev balderson, jag tyckte om dom böckerna

Avsändare Margareta sa...

Jag har en hög med både nyinköpta och andra olästa böcker här hemma just nu, somnar för fort. Förhoppningsvis är det i alla fall en skön blandning jag har.

Som du skriver så har de verkligen fått den bästa av marknadsföring. Skulle gissa att det var planerat, välplanerat.

Däremot läste jag någon som tyckte att boken var dåligt skriven, kommer inte ihåg vilken författare eller annan kändis som uttalade de åsikterna.

/Margareta G