söndag, december 02, 2007

Adventsljus

Idag är det första advent. Jag har förvånat mig själv de senaste dagarna. Jag har till exempel gjort i ordning en ny adventsstake med fyra blockljus, jag har gjort en blomgrupp med röda och vita Kalanchoe, prydnadskål och mossa.
Med mera, med mera. Jag har alltså fått ändan ur, och fått en hel del gjort de senaste dagarna.

Det har nämligen precis i dagarna, gått upp för mig att det snart är jul. På julklappsfronten däremot, händer det just ingenting. Förutom att jag köpt ett ljus var, till mor och svärmor. Se bilden. Det är en bekant till mig som tillverkar ljusen. Förutom dessa, som är gjorda i form, så handstöper hon ljus också. Otroligt vackra ljus. Och hon har bråda tider nu, kan jag säga. Hennes hem är överfullt av ljus, i alla möjliga färger och former. Och det ska säljas och levereras till olika julmarknader.

Idag ska jag själv besöka en av dessa marknader. En liten marknad någon mil utanför staden. Jag gillar inte stora julmarknader, med trängsel och stök. Kan nästan få panik, när jag kommer till sådana ställen.
Tyvärr arbetar jag, när min favoritmarknad äger rum, den 15:e. Så jag får åka till den här istället.

Men julklapparna då. När ska jag handla dessa? Och vad? Två söner i 20-årsåldern vill ju inte bara ha strumpor. Det ska helst vara något annat också, lite dyrare liksom.

Har svårt att tänka mig att de skulle uppskatta att att få varsitt ljus!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Här har det inte hänt mycket på julklappsfronten heller! Jag har beställt några böcker och annat via internet men mycket mer än så har det inte blivit. Jag tycker om att vara ute i god tid men...

Väldigt vackra ljus du köpt!

Kram och ha en bra första advent!

Gunnar Deckare sa...

Vilka fina ljus!
Jag har köpt en julklapp hittills och det förslår inte långt.Får nog sätta fart nästa vecka med det.

Gunnar

Anonym sa...

Man kan inte tro att det är jul snart när regnet öser ner hela tiden!
Vicke

Birgitta Alvskogen sa...

om du kan stöpa ljusen till grabbarna i någon kvinnlig form a la barbie eller pamela a. kanske...
tja, det kanske inte var någon sån god idé.

kram!

Anonym sa...

oj, det där ovan (lilla Lotta) är en gammal sign. men det var bara jag (Witchbitch) som var framme igen.
Varför går det inte att lämna kommentarer hos dig som förut?

kram!

Anonym sa...

Det är vad jag kallar ljus...synd att inte grabbarna är nöjda med ett varsit sånt. Tycker att det är svårt att handla till sonen, pojkar överlag är det svårt att handla till.
Just i år blir det lite lättare då vår son klättrar i höga berg och vill ha underställ, vantar och sånt som håller honom varm.
Så skönt att du har fått ett flitigt ryck. Själv mår jag skunk och får inte ett dugg gjort. Min man han får dona med det mesta och jag tittar på.
Kram Maggan
http://livsglimtar.wordpress.com

Anonym sa...

Hahaha, jag det är alltid lika kul att hitta på saker till julklapp.Vilka fina ljus förresten.ja, det är kul att pyssla lite nu inför jul.hade verkligen velat gå på någon julmarknad också,men det hinns inte med :-(
*kramkram*
Ann Mysterie

Anonym sa...

Du kan ju testa *ler stort* att ge dessa vackra ljus till dina söner. Tror varje son skulle behöva ett vackert ljus.
Dottern var till Vadstena slott på julmarknaden där. Hon kom hem med fina saker. /Rosa