tisdag, december 18, 2007

Ommöblering

Har i ett par dagar funderat på om jag ska möblera om i vardagsrummet. Vi har bott här i nästan 8 år och alla möbler står kvar där vi ställde dem när vi flyttade in. Alltså är det kanske dags att förnya rummet.

Rummet är dock inte särskilt stort, min man tycker att vi har alldeles för mycket prylar. Han går åt det mer minimalistiska hållet. Han gör dock inget åt saken. Jag har flera gånger sagt åt honom att slänga ut det han vill, men se det händer inte. Då kan han få gnälla, tycker jag.

Prylarna är av en salig blandning. Allt från ren kitsch till glas designade av Hydman-Vallien. Bokhyllan översvämmas av böcker. I fönsterna står mer eller mindre fula krukväxter. De flesta rätt vildvuxna. Jag vattnar och pratar med dem, annars sköter jag dem inte särskilt bra.

I ett av hörnen i rummet är datorn och arbetsplatsen placerad. Jag har en förmåga att sprida papper omkring mig i detta hörn. Så där borde också någon slags uppryckning göras.

Nu ska jag gå loss med tumstocken och se om det ens är möjligt att flytta omkring möblerna.

11 kommentarer:

Gunnar Deckare sa...

Hej
Låter ungefär som hemma hos oss.Vi har en salig blandning av stilar o alldeles för mycket möbler.Men det är trivsamt.
:)

Anonym sa...

Ibland bara måste man förnya sig och en ommöblering kan göra underverk med ett rum!
Lycka till!

Anonym sa...

ommöblering brukar föregås av en önskan om förändring, är min erfarenhet.
förr om åren har jag möblat om hej vilt, men sen jag flyttade hit där jag nu bor för drygt två år sen, har jag inte ommöblat en endaste gång. Det är som om varje sak har hittat sin rätta plats och jag är också nöjd.

kramar till dig och lycka till med pappersbunten!
birgitta-witchbitch

Anonym sa...

Ohhhhh vad roligt att möblera om, det älskar jag att göra. Möblerna har farit runt i mina rum i alla år till gubbens stora förfäran eftersom ha inte vill ändra på nått.
Men .....han har inte en chans mot mig.
Kram
Wanja

Ejsans sa...

Här är också en salig blandning. Och datorhörnet ska vi inte tala om. Papper och lappar. Undrar vad jag ahr datorn till ibland, när jag ändå har lappar överallt.

Lycka till och hoppas ni hittar en lösning

kram/Eivor

Anonym sa...

Det som är så roligt att "svänga om" lite grann, ibland räcker det med att flytta på en sak för att rummet skall se helt annorlunda ut.
Lycka till med möblemanget!!!
Kramizzzz

Anonym sa...

Inte lätt det där, hoppas det går att göra ngt åt det.
Att det blir fint, det låter redan fint iofs...

Kram

Gunnar Deckare sa...

Hej
Hur går det med omöbleringen?
Ta det lugnt med den och framförallt.Ta det varsamt i trafiken!

Skatan sa...

Tänk att det går bra att klaga över att det hopar sig i garderober och i källaren...sedan är steget ofattbart långt till att själv förja rota och slänga bland sitt eget...Jo, vi har samma "dilemma" hemma hos oss ;-)

Anonym sa...

Än har jag hållit mig lugn i vårt nya hem. Men vi har bara bott här 2 år än så länge. Även vi har mycket möbler, mörka! Men det ser ombonat och varmt ut. Sedan har jag förmånen att ha ett alldeles eget datarum, litet men ändock. Gästsängen står där också men det är sällan vi har gäster så papper på skrivbordet och sängen :) Det har jag!
Kram

Anonym sa...

Men du om du PRATAR medans du vattnar dina växter då tycker då jag att du bryr dig om dem. Vi ska göra om i sonens rum under julhelgen har vi bestämt. Mannen har ett sånt där program där du exakt kan rita upp rummet så kan du sedan placera omkring möblerna och se hur det blir. Jag har aldrig sett honom så engagerad som nu. Men allt sker på datorn. Så få se om det också blir IRL också. Det där med papper känner jag igen. Har små högar fint ordnade på garderobsgolvet att ta tag i./Rosa tankar