måndag, december 03, 2007

Debut

Jag lär nog aldrig bli någon stor författare. I och för sig har jag aldrig försökt att bli det. Jag kanske har oanade talanger? Vem vet?

I alla fall tänkte jag att jag kunde prova på att bli Haikupoet. Nu tror jag ju inte att Nobelpriset i litteratur kommer att gå till någon europeisk kvinna inom de närmaste hundra åren. Men i alla fall. Någon utmärkelse kan man ju kanske få.

Så därför, här kommer min Haikudebut. Kvalitén är oerhörd. (Obs! Självironi):

Det regnar småspik.
Jag är blöt om fötterna.
Snart är julen här.

14 kommentarer:

Gunnar Deckare sa...

Och vad är Haiku?
:)

Anonym sa...

Haiku är en japansk diktform. Ska helst bestå av tre rader. Med 5-7-5 stavelser. Bör innehålla nåt som talar om vilken årstid det är. Innehållet ska vara delat i två delar. Man ska liksom bli lite överraskad. Det ska vara en naturbetraktelse, ingen sentimentalitet och stimulera läsarens associationsförmåga. Med mera...

Gunnar Deckare sa...

Tack för upplysningen!
jag skall se om jag kan få till nåt!
:)

Anonym sa...

Hm 1.... vad finns det för regler när det gäller Haiku?

Hm 2... jo, det går snabbt att "surfa" bort tiden...

Ha det gott! /Katrin

PS Varför går det inte att skicka adresserad kommentar längre. Alternativen är Google-blogger eller anonym, inget annat!

Anonym sa...

Tja, det var väl inte så illa för en författare i början av sin karriär;-)
Kram!

Ejsans sa...

Klart som korvspad att du ska få något STORT fint pris för detta. Vilka talanger döljer sig inte där.

Här vankas det också solrosfrön och talgbollar. Men idag har de varit här, men jag såg dom inte, men väl resterna.

Bra att du cyklar lugnt, för dig vill jag då absolut inte skälla på.
Kramen

Anonym sa...

Skrivarambitioner är vi många som har. Har du sett upplösningen på "skriv slutet"?
Men att skriva för sina barn och barnbarn kan alla. En egen släktsaga kan bli ett fint minne när man själv är borta.
Bloggkram från Farmor K

Anonym sa...

Jag tycket det där var väl precis som det är Hauki eller inte
kände igen mig.

Wanja

Anonym sa...

Kallt ute kallt inne
fötterna har blivit till is
och jag hatar kackerlacker...

Klarade jag mig? hi hi...

Märtagreta sa...

Här är Haiku populärt och man har till och med haft en kurs på folkhögskolan i F-sund. Det är nåt med Haiku, de trollbinder.
Ha en fin tisdag!

Anonym sa...

Strålande....../Rosa tankar

Anonym sa...

Jag har låtit mig inspireras av dig och skrivit lite i min blogg.
Kram Maggan
http//livsglimtar.wordpress.com

Anonym sa...

Det regnar ute
vill inte bli blöt om fötterna
jag tittar på tv.

Ni som funderar över kommentarsfunktionerna. Ta och klicka i vid kallas. Sedan skriv ert namn där!

Anonym sa...

Den texten får du nobelpriset på!
Vicke