fredag, december 14, 2007

Anar ugglor...














Jag har en förkärlek för ugglor. Det började för längesedan, när jag fick ärva en uppstoppad Kattuggla!
Sen dess har jag samlat på ugglor i alla möjliga former och varianter.

Här ovan är till exempel en uggla på ett renhorn.

Jag har några fina ugglor från Uppsala-Ekeby. Den lilla rutiga och prickiga ugglan längst ned, är nog min finaste Ekebyuggla.

Jag har också en uggla tatuerad på ena axeln.

Nu för tiden köper jag sällan nya ugglor. Jag har så många redan och får knappast plats med fler.
Jag är ju en ekorre när det gäller andra saker också. På en bild skymtar en del av min mortelsamling. Har också en hel del porslin och keramik från 50-talet.

Min man är dock inte ett dugg road av min samlariver. Han skulle med glädje slänga ut rubbet.
Fast skulle han göra det, är risken stor att han åkte med själv!







20 kommentarer:

Ejsans sa...

Det var riktigt fina ugglor. Första gången jag ser en uggla med glasögon!!. Så fin. Skulle någon kasta bort en sådan samling för mig, jaa. det skulle inte bli roligt. Tror inte han kastar din. Var rädd om den.
Tack snälla, snälla för din kommentar hos mig. Den värmer ända in i hjärteroten kan jag lova dig.

Kramar om dig och Lilla Vovven
Eivor

Anonym sa...

Klok som en uggla ska man väl vara så samla du på bara!
Kram!

Anonym sa...

Ugglor är mysigt, jag har en söt liten uggla som bor i vårt pryttelskåp. Men sen är det så att även jag har förkärlek för mortlar. Har också ärvt 2 gamla mortlar som känns som om de väger ton,
Kramizzzz

Anonym sa...

Jag hade ugglemöte för ca i månad sedan. En morgon var det en krabat som flög in i köksrutan... Det var en sparvuggla... Den var lite groggy medn klarade sig. (Jag satte upp den på den trädgren och vakade över den så inte skatorna skulle angripa den). Dagen efter så var det uteaktiviteter på arbetet. Framåt kvällningen så kom en fågel och satte sig i ett träd nära mig... När jag kollade närmare så såg jag att det också var en sparvuggla. Då log ja mycket...:-)
Sköt nu om dig & ha det gott!
MVH & kram från Kloktok

Anonym sa...

Det är något konstigt med ugglorna... Hmmm. Twin Peaks, du vet. Nå, lappugglan är min favorit. har sett den då och då, sitter och tittar med ringar runt små gula ögon, stor men mest bara fjädrar Berguven eom är av samma storlek väger tre gånger mer. Flyger liksom svävande tunglätt, ser ut som en huggkubbe i flykt, men är en rackare på att hitta och fånga sorkar och lämlar. Två ugglor, nja nästan tre eller fyra, får man se upp med. Lapp- och slaguglorna slår mot inkräktare. Förr gick skogsarbetare i ugglemarker med en pinne i ryggen där hatten satt - ugglans siktade på hatten och gubbarna klarade skallarna sina. Även fjälugla och kattuggla kan vara aggressiva vid boet, flera gånger ahr det schvishat till över mitt thuvud när kattugglan kollat upp mig i skymningen. Svar från min blogg:
Imse, visst äer det skit att Hummern skapades för att
1. Hitta en civil marknad för en miliärjeep - samma gäller just för Jeep.
2. Knäcka trenden med elbilar som faktiskt har många anhängare i Californien där en viss fd muskelknutte är boss. Även han österrikare... hmmm. Minns en annan liten österrikisk korpral med lustig mustasch som blev chef i Tyskand..hmmm...

Anonym sa...

oj, vad roligt med din samling! gillade det där skåpet fullt med ugglor.
själv har jag aldrig samlat på nånting...hm kanske är dags att börja fundera över det nu då...

birgitta/witchbitch

kramar!

Anonym sa...

Har alltid tyckt att ugglor varit lite läskiga, kanske för att en uggla sneddade precis ovanför mitt huvud när jag var på väg mot fjällstugan på skidor en förmiddag på 70-talet.. Men de är vackra.

Trevlig lördag!

Anonym sa...

Tittar in och kikar lite och lämnar ett litet avtryck....

Anonym sa...

Visst är det kul att samla. Jag har samlat i cirka fem år på glaskonst! Färe Marcolin som verkade i Ronneby på 70 talet.
Har nog uppåt 75 figurer nu! De mesta är olika djur. Blir lika glad varje gång jag hittar något nytt.
Som tur är har jag en gubbe som också samlar så han förstår!
Just ugglor har jag inga!
Kram och samla på!

Anonym sa...

jag såg att Magdalena har gått bort.. prästens dotter han som vart biskop...

hon var så ung..

Anonym sa...

Jodå hade det alldeles för trevligt och gulligt på daten och för lite snusk....suck aldrig är man nöjd....

Anonym sa...

Imse - som halvgammal naturfreak och bibliotekarie kan litet om det mesta, men bara litet, halvallmänbildning, djupet står experterna för så det slipper jag, jag kan alltid ta fram en artikel eller bok om det jag vill veta mer om. Själva livet är dessutom ganska lärorikt, visst? Och ugglor har alltid fascinerat, liksom andra fåglar, fiskar, valar, tallar och andra djur och växter. Kram

Anonym sa...

Jag tittar bara in för att önska dig en God Jul och ett Gott Nytt År!
Vicke

Anonym sa...

Ugglor är väldigt vackra, själv är jag svag för kor men har inte alls samlat något. Jag är inte typen som samlar på prylar jag försöker hela tiden ge bort prylar för att minimera antalet. Jag skulle nog bli tokig på en samling kor tror jag.
Men visst tycker jag att dina ugglor är fina att titta på.
Kram Maggan

Niki Loong sa...

En sån där som står i fönstet har jag nånstans. Ska leta fram den när jag orkar. Den är ju himla läcker!!!

Svar: Skriv ner dom bara. Rakt av. Sen när du har tid att strukturera, så gör du dom till noveller eller en roman. Hur kul som helst!!!

Lyft på barret nu och gräv :D

Anonym sa...

Vilka goa ugglor... kul att spara på något.
ha en trevlig kväll

Kram
Wanja

Anonym sa...

jag har salt och pepparkar i nysilver, formade som ugglor
special edition
julklapp från ett företag jag jobbade för ett antal år...

:)

dags för sängen nu, filmen är slut och jag med

kram

Anonym sa...

Hej!
Jag samlar åxå på ugglor. Såg att jag har några likadana som Du.
En bra idé att lägga upp dom på hemsidan, det måste jag åxå göra. Strix heter den ju på latin och ordet är i grunden samma som strega (häxa)
Jag får alltid varsel av ugglan när nåt ska ske i mitt liv.
MVH Åsa i Horn (Hornugglan)

ullis sa...

Hej! Jag håller på och genomsöker nätet efter små ugglor och hittade då din fina samling. Jag jobbar nämligen på en reklambyrå där vi behöver en sådan för ett (icke kommersiellt) projekt. Min fråga är nu om det finns möjlighet att få titta lite närmare på din samling samt ev låna/köpa en om vi hittar någon som passar? Hör jättegärna av dig! Hälsningar ulrika

imse sa...

Ullis: det går bra, hur kommer jag i kontakt med dig??