söndag, november 30, 2008

Det här med blogg

Här finns en intressant artikel om bloggare och bloggandet. För visst är det ett spännande fenomen, det här med att skriva blogg. Vilka fantastiska kontakter man får, tack vare bloggen. Man lär känna människor över hela landet, i alla åldrar och från alla möjliga miljöer.
Även om de man fastnar för, har många likheter med den egna bloggen. Vi skriver om ungefär samma saker. Inte så konstigt, kanske. Jag skulle inte ha mycket gemensamt med en modebloggare eller en bloggare som enbart skriver om politik.

Sen har vi kändisbloggarna. En del har tusentals läsare, trots i mitt tycke, helt ointressanta inlägg. Sen finns kändisarna som skriver medryckande och trevligt om sitt jobb och liv i allmänhet.
Jag har lämnat kommentarer hos några få s.k. kändisar, men upplever tyvärr att det där är frågan om enbart en envägskommunikation.

För det är ju gensvaret, som gör bloggandet intressant. Att just du läser min blogg och skriver en liten kommentar. Att jag hälsar på hos dig, och lämnar några rader i din blogg.
Det är givandet och tagandet, som är tjusningen. I alla fall för mig.

12 kommentarer:

Susjos sa...

Visst är det så! Så trevligt med några rader i bloggen!
Ha en trevlig söndag!
Kram!

Anonym sa...

Jo visst är det så, jag hoppar in flera gånger varje dag för att se om någon kommenterat. Själv har jag varit så dålig på det en längre period nu. Jag har för mycket bekymmer runt mig så det finns i alla fall ett skäl.
Men jag hoppas att allt snart kan lugna ner sig.
Sitter just nu inne hos yngste sonen och ska sova här inatt. Han mår inte bra och jag vågar inte lämna honom själv.
Kramar

Anonym sa...

Visst är det en envägskommunikation när det gäller de så kallade kändisbloggarna! Så även om de kan vara intressanta så föredrar jag lite mindre bloggar där man får ett svar!

Kram och fortsatt fin första advent!

Storarvid sa...

Joo jag håller så FULLSTÄNDIGT med. Jag har till och med slutat eller åtminstonne dragit ned på att kommentera vissa kändis bloggar för just det där med "envägskomunikationen" Tror ärligt talat inte att kändisar bemödar sig med att läsa, kanske det är en tyst överenskommelse att "det är så man gör om man är kändis" Jag vet inte HUR många gånger jag ångrat ett inlägg som jag efteråt inser är helt onödigt. Imgen läser ju ändå.
Har märkt att det är bättre att skriva lite och med viss substans och innehåll, än att skriva mycket som dessutom INGEN i världen orka läsa igenom. Att innehållet dessuom är om en själv, och att man utan förbehåll delar med sig en del av sig själv till de som vill läsa, är nog bara uppskattat.

Anonym sa...

Jo så är det.. kommentarer är trevligt eller åtminstone bara ett litet avtryck att man varit närvarande.. hej eller så.

Och som du säger... hos de flesta kändisbloggare är det envägskommunikation... trist.

Och det här med själva bloggande går upp och ner tycker jag vissa perioder är det jättekul och man skriver hela tiden, sen kommer det perioder där man fundera på om man ska radera skiten och sluta.
Men det är ju för alla nya människor man träffar, alla nya vänner som bryr sig om vad man skriver och som man själv vill läsa hos som gör att man stannar kvar och bloggar vidare.
Kram på dig och jag gillar din blogg !!

Anonym sa...

Jag har ingenting att tillägga mer än att det finns så många trevliga människor därute och jag har förmånen att "träffa" en del av dom!

Anonym sa...

Den artikeln ska jag läsa, som nattlektyr kanske. Jag tycker att det är kul att läsa och jag har upptäckt att nästan ingen förutom jag och pirajan som "lurade" mig att börja kommer från vårt nordligaste län uutav de som jag mer och mer "lär känna".

Däremot är det spritt och som du skriver i alla åldrar sedan tappar jag bort en del i komunikationen av olika anledningar.

Det är som i livet ett givande och tagande, ibland mer och ibland så blirdet uppehåll på grund av andra åtaganden. Någonting som jag i alla fall satt som regel är att försöka besvara kommentarerna och även besöka de bloggarna, förutom trissen och eventuella andra utmaningar som dyker upp. Det skulle bli för mycket.

Jag har aldrig varit in och läst hos någon modebloggare (tror jag) hos någon sk kändis har jag varit in som hastigast om det varit någonting jag skrivit om eller fått till mig.

Jag har inte så många på bloggrollen för jag vill hinna med och se och läsa de som jag har.

Det gäller att ta vara på er som jag besökeroch inte bara hasta vidare till nästa :)

/Margareta G

Anonym sa...

Hej

Ja visst är det kul att blogga.Det håller jag med om!
Och det blir som du säger så efter ett tag att man "umgås" i en krets av bloggare där man har utbyte av varandras inlägg.
:-)

Anonym sa...

Ja, bloggen är ett fenomen som är till glädje för många

Anonym sa...

Hej Imse, du har ett award att hämta hos mig. Du får utmärkelsen för att du förtjänar ett sånt och för allt du delar med dig här.
Kram...

Anonym sa...

Just det,bra skrivet,håller med till 100.Har förresten upplevt det där jag med när jag någon enstaka gång kommenterat i en sk kändisblogg.Det ÄR en envägskommunikation.Det är roligt att någon vill läsa ens blogg och kommentera och tänk vad fina bloggvänner man får.Som man kanske en dag kan träffa t.om :))

Anonym sa...

hej..snavade in här genom att klicka på din länk i någons blogg. Gillar att se vart jag kommer och här var det mycket att läsa. tycker lika som du i att det är intressant att läsa andras tankar. tyvärr blir jag vissa veckor överhopad av arbete och då får datorn vila men idag så kunde jag verkligen smita in både här och där och lämna små avtryck. tycker liksom inte om att ite visa liteuppskattning och ge crdit när jag besöker någon...i synnerhet om det är ett nytt ställe...så nu vet du...kram Irre