lördag, november 22, 2008

Kvinnor

Har nyss tagit en promenad i solen. Försökte gå så att jag fick solen i ansiktet hela tiden. Ett lagom snötäcke på marken. Det knarrade skönt under mina fötter.
När jag promenerar rensar jag skallen. Många tankar som virvlar förbi.

Tänkte på kvinnorna som bär burka, och som jag skrev om i ett tidigare inlägg. De får ingen sol på sin hud och riskerar att drabbas av benskörhet och andra sjukdomar relaterade till D-vitaminbrist.
Hur hemskt är inte det?
I länderna där burka förekommer är kvinnors värde inte stort och kvinnors rätt att söka vård är förmodligen begränsad.
Här uppe i Norden har ju vi kvinnor i alla fall möjlighet att hålla våra muskler i trim och vi har ett skyddande fettlager på kroppen, som tar emot vid stötar.
Men kvinnorna i dessa länder vistas ofta enbart i hemmet och dess närhet. Det ger inte mycket träning av musklerna.

Så olika förutsättningar vi har, ändå är vi så lika.
Vi letar och längtar efter kärlek. Vi vill ha ett hem och vi skaffar barn. Vi vill ha en meningsfull sysselsättning. Vi vill ha vänskap och närhet.
Ändå är vi ljusår ifrån varandra.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det har jag inte tänkt på men så självklart det känns när du skriver det. Kropparna måste ju ta stryk av att tvingas bära dessa plagg.
Det känns så sorgligt när jag läser ditt sista stycke för precis så är det.

Ha en skön helg.
Varm kram :)

P.S. Du har då hjärtat på rätt ställe. Har du länk till Burmakommittén?

Anonym sa...

Hade jag haft pengar hade jag garanterat köpt din lampa. Den verkar ju underbar att vakna till. :)

Anonym sa...

Precis när jag gick in här hos dig, fick jag en kommentar från dig, såna sammanträffanden gillar jag...
;-)

Ja det här med burka och kvinnor som bär dessa plagg.

Det finns väl heller inget vidare intresse kanske att de ska hålla sig vid liv. Jag menar när de inte längre är fertila, så vilket värde har de då?

Det är en rätt otäck tanke...

Kramar vännen!

Anonym sa...

Inte ska man klaga,nog har vi det bra.Det där har jag inte ens haft en tanke på,hmmm,inte bara ett med att bära burka.

Anonym sa...

Så sant som det står skrivet.

Ejsans sa...

Visst är det så. När de säger att de inte kan tänka sig något annat, så undrar jag om de inte är pressade att säga så.

Svar: Lustiga huset låter ju inte så dumt. Där kan de ju ha hur kul som helst.

Jag har gjort (försökt) att visa huset i detalj. Lite steg för steg som jag själv har det.
Obs priset 40:- äkta obehandlad furu. Men det är klart det är på EKO. Finns kanske inte hos dig. Och de har ingen Internetbutik.
Clas Ohlsson har på Internetbutik likande 89:-

Jag ska lägga ut bilder alldeles strax.

Ha en fin helg.

Kram

Susjos sa...

Det är tufft när dessa kvinnor kommer till förlossningen iklädd dessa burkor,jag blir illa till mods...svårt att inte ens få se dem i ögonen! Som tur är så klär de av sig inför oss andra kvinnor sen,på själva förlossningsrummet.
Svårast är dock de könsstympade kvinnorna,som måste klippas upp.
Hemskt med dessa traditioner!
Brrr...
Kram kram!

Anonym sa...

Vilka idiotiska idéer män kommit på genom tiderna för att ha kontroll... även här i Svedala.
Go natt och kram..

Anonym sa...

Ja, det är verkligen hemskt med dessa skillnader, orättvisor, omänskligheten!

Blir upprörd bara jag läser och börjar tänka på det. Det är deras liv som inte får levas fullt ut..

Nåja, kram på dig och ha det så bra idag.

Anonym sa...

Det är skönt med promenad. Är glad över att jag slipper burka. Önskar dig en härlig söndag. Ha det så gott!

Hälsningar!