söndag, november 23, 2008

Då går jag ner i min källare

Idag har vi köpt ett badkar! Maken hade tänkt att vi bara skulle titta, men jag tyckte att vi skulle slå till direkt, när vi hittade ett med bra pris. Så vi besökte faktiskt bara en affär.
Han tar aldrig sådana snabba beslut, men jag tycker att det är så jobbigt att gå runt i affär efter affär. För att sen kanske köpa det man tittade på först. För det har hänt!
Så om några veckor kan jag sänka ned min värkande kropp i bubbligt, varmt vatten. Jag längtar.

I vår källare finns två rum, som sönerna huserade i när de bodde hemma. När äldste sonen flyttade, lade yngste sonen beslag på hans rum också. Men nu har han nyligen flyttat till Stockholm, till en pytteliten lägenhet, som han delar med flickvännen.
Så i stort sett alla hans grejer finns kvar här. Men jag kommer att baxa in dem i det ena rummet, för det andra ska jag göra relaxrum av.
Där ska man efter badet, kunna vila och lyssna på musik, eller läsa böcker eller inte göra någonting alls.

Efter badkarsköpet, åkte vi och tittade på en utställning av den här konstnären. Hon gör fantastiska små konstverk av lera. Det är naturmotiv och små tomtar. Allt är gjort av lera, till och med det som ser ut som bark och mossa.
Jag fick en liten tomte, som hon har gjort, i julklapp för många år sedan. Den är så fin att den får stå framme året runt. Har inte hjärta att packa ned den!

När jag har något att se fram emot, lindras deppigheten. Så nu ska jag planera hur jag med billiga medel, ska ställa i ordning mitt relaxrum. Badkaret ska få stå i ett hörn i tvättstugan, så det hörnet ska också piffas till.
Jag kan riktigt se mig själv, där jag ligger utslängd på en dyna eller säng, med massor av kuddar och filtar. Det ska brinna doftljus och lyktor. På stereon tror jag att Eva Cassidy ska spelas mest.
Risken finns nog att jag bara lämnar min källare, om jag är nödd och tvungen!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir sååå avundsjuk. Men gläds å dina vägnar.

Jag har också en källare. Hmmm.

Ta det försiktigt i början så du inte får problem med hjärtrytmen.

Bloggkram från Farmor K

Anonym sa...

Jag tycker du ska fundera i banorna Utbrändhet ett tag. Störningar i sömnen och värk i olika delar av kroppen och deppighet är ett symptom på just det, jag vet att du vet det ;)
Kanske dags att bromsa i tid?
Kram och var rädd om dig

Storarvid sa...

Hejsan o Tack för din kommetar.
Lycka till med "relax" rummet och bubbelbadet. Tror att det är det bästa du kan göra rent konkret, att göra en egen rlax där hemma där du kan få sitta o njuta av livet o må bra. Ett steg i att bli bättre är nog att kosta på sig och unna sig något som gör livet lite roligare o trevliagre.

Anonym sa...

Jag har trott på utbrändhet för egen del i åratal. Fast det var fel (se min blogg typ idag) Fast det som är viktigt är att inse att man har en gräns - vad än orsaken är. Jag hade bara hur diffusa symptom som jag knappt kunde tro på själv många dagar.

Ditt lilla rum låter underbart. Jag har nån sorts plan som kanske, kanske (det är det där med pengar, ju) om ett litet rum för sy, dator, musik (det blir EC där med faktiskt)och böcker.

Anonym sa...

Underbart med egen bubbel! Jag och min son pratade just på det i dag. Att det vore allt nåt det! Vi bestämde oss för att "hyra in oss" hos min bästa väninna nån dg och bubbla hos dom:-)

Å bubbel kommer kanske att hjälpa till mot din värk! Hoppas det!

Anonym sa...

Ett alldeles eget relax och spa... vad lyxigt och mysigt !
Vilka fina grejor hon gör, konstnären, så sötasöta de små harungarna.
Ha det så bra det går och kram !

Anonym sa...

Hej
Det låter mysigt med relaxrum.Det blir lite utrymmen lediga när barnen är utflugna.
:-)

Susjos sa...

Låter helt underbart! Var på en mycket intressant föreläsning igår som handlade om Meditation och mindfulness.(skrev lite om det i dagens blogg)

Blir oxå avis på ditt bubbel och relax! NJUUUT!!!

Anonym sa...

Låter som en härlig plan ;)

Anonym sa...

Va tråkigt att du har så mycket värk. Jag älskar att bada. Blir så avkopplad. Får ro. När jag är stirrig på kvällen lägger jag mig i badet. Låter lyxigt med Ert Spa-rum. Ett viktigt rum./Rosa

Anonym sa...

Jag vill också ha ett relaxrum, men var? I vår trea blir det "lite" problematiskt. Ett relaxrum kombinerat med ett bibliotek skulle vara det ultimata, jag kan ju inte få både och, inte ens och kan jag få i dagsläget.

Jag förstår att du kommer att bli osynlig för de övriga.

/Margareta G

Anonym sa...

Härligt med varma bad som bubblar!!!
Bada är bland det bästa jag vet...men efter alla operationer ska jag inte bada sägs det. Saknar det faktiskt inte lika mysigt med att duscha.
Skänk mig en tanke när du badar
Kram
Wanja

Anonym sa...

Gud så mysigt det där lät! Jag skulle också vilja få till det så där mysigt i tvättstugan, där har vi en duschkabin, toa, m.m. men hur jag än gör så blir det inte bra, det är ett hopplöst projekt :(

Anonym sa...

Så härligt ditt nya rum låter! Och avskopplande också...
Kram!