torsdag, november 20, 2008

Motarbeta benskörhet

Andra morgonen med lampan, blev betydligt lyckosammare än första morgonen. Visserligen vaknade jag vid fyratiden, men tack och lov somnade jag om.
Sen vaknade jag halvsex, till ljudet av kväkande grodor. Jag hade ändrat från vågskvalp till grodkväk. Vågskvalp är så sövande.
Hela rummet lystes upp av lampans behagliga sken.

Överhuvudtaget är det lite lättare att leva nu. November är på väg att ta slut, marken täcks av snö och solen skiner.
Vi kvinnor behöver vistas mycket i solljus, för solen är vår viktigaste D-vitaminkälla. Brist på D-vitamin leder bland annat till skelettskörhet.
Det är något som vi nordeuropeiska kvinnor är väldigt utsatta för. Liksom kvinnor som bär burka.
För solens strålar måste träffa bar hud, för att vi ska ha nytta av dem.

Skelettskörhet är ett stort samhällsekonomiskt problem, samt givetvis även förenat med risk för mänskligt lidande.

En annan bra D-vitaminkälla är fet fisk, så kvinnor, ta och käka lite makrill och gå sen ut i solen!

8 kommentarer:

Susjos sa...

Ja,gillar ju både makrill och sol,så det är ju inte så svårt! Om man inte som jag sovit hela dagen och nyss vaknat i detta kompakta mörker! Det är det värsta med att jobba natt på vintern. Det blir inte så mycket sol!
Träning är oxå bra,så nu blir det F&S innan nattpasset!

Va kul att lampan "lyser" ;)
Kram!

Strandhs Mia sa...

Solen är ok.. men inte firren, gills omega3 ?
Jag knallar/går, det är också bra och dricker mycket mjölk...
Vad bra att du och lampan börjar komma överens...Kram.

Anonym sa...

Solen är ok men makrill har jag töttnat på. Vi åt det mycket ett tag...
Kram!

Anonym sa...

Själv testar jag en naturmedicin med Johannesört för at tförsöka råda bot på min trötta deppighet. Vet inte om det hjälper, men jag vill ju tro det!:) Sköt om dig & ha en bra helg. Kram

Anonym sa...

Hej
Ja benskörhet är nog vanligt här som du skriver.(finns i vår släkt också tyvärr.)Sol kan vi väl inte få för mycket av.
Trevlig helg!

Anonym sa...

Jag tassar in och önskar dig en trevlig helg och tassar ut igen.
Vicke

Maggan sa...

Så intressant att de med burka blir bensköra, har jag aldrig haft en tanke på.
När jag gick upp för backen med mina ica kassar så blev jag så deppig i en hast, lite tårar höll jag tillbaka när jag pinnade på i backen. Tänkte för mig själv att det var fan rent ut sagt så labil jag är just nu. Sen sitter jag och läser om burkan här och då kan jag känna att det är så härligt att leva igen för jag gillar verkligen att få de där aha upplevelserna när jag får till mig något helt nytt. Så tack du drog upp mig till normalare nivå.
kram trevlig helg

Anonym sa...

Mmmmm, vågskvalp, det låter det...

Såg vad benskörheten gjorde med min mormor och det var sannerligen ingen barnlek.

Ha en skön helg och stor Kram!